OXYD
swoosh skrev:
Alldeles riktigt. Det är fint med granulering under plattan, 70cm granulering isolerar lika bra som frigolit, dessutom dränerar det bra och är lättjobbat.
Granulat är det något man kan skaffa var som, eller är det en bonus som finns runt om Vår gruvor i Norr?
 
OXYD skrev:
Granulat är det något man kan skaffa var som, eller är det en bonus som finns runt om Vår gruvor i Norr?
Man kan nog säga att det är gruvorna i norr som gör det möjligt. Jag tror inte att det är så lätt att få tag på det annat än i Västerbotten då det är en restprodukt från Rönnskärsverken. Det går troligen att köpa på andra ställen men då med namnet fajalit, även ett annat pris skulle jag tro. Det benämns även som järnsand i vissa sammanhang. Kan vara värt att kolla upp?!
 
Betongen beställd, håll nu tummarna för bra väder på fredag. Känns sjukt skönt, nu är det bara lite småfix kvar att göra innan allt är klart för gjutning. Idag har jag tillverkat och monterat en kantskoning där porten ska sitta samt svetsat och förberett avdragsbanorna som ska monteras imorgon sen ska allt vara grejt! (y)
 
OXYD
swoosh skrev:
Betongen beställd, håll nu tummarna för bra väder på fredag. Känns sjukt skönt, nu är det bara lite småfix kvar att göra innan allt är klart för gjutning. Idag har jag tillverkat och monterat en kantskoning där porten ska sitta samt svetsat och förberett avdragsbanorna som ska monteras imorgon sen ska allt vara grejt! (y)
Bilder :p (y)(y)(y)
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
swoosh skrev:
Alldeles riktigt. Det är fint med granulering under plattan, 70cm granulering isolerar lika bra som frigolit, dessutom dränerar det bra och är lättjobbat.
Som hur mycket frigolit? 1cm? 70cm?
 
Kicken skrev:
Som hur mycket frigolit? 1cm? 70cm?
Ursäkta att jag var otydlig.
Lika bra som 30cm frigolit.
 
swoosh skrev:
Ursäkta att jag var otydlig.
Lika bra som 30cm frigolit.
Det var inte dåligt!
Kan tänka mig att kostnaden är betydlig lägre också.
 
Järnsand klassas som avfall om användaren avser använda för anläggningsändamål, vilket egentligen bara innebär att anmälan till Miljö- och hälsoskydd enl. pkt. 90.140 i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd krävs. Ett litet tips bara, om det är fler som vill prova detta eminenta material, som för övrigt är dränerande i hög grad.
 
  • Gilla
swoosh
  • Laddar…
Här kommer bilder på tröskeljärnet samt avdragsbanorna som jag satt dit idag. Dessa kommer att plockas upp efter att ytan är avdragen.
1410896543835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyffsat fin kväll! Sjön ligger blank som en spegel och allt är klart för gjutning på fredag. (tror jag) 1410896553551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Kommer du isolera ytterkanten av plattan eller hur har du tänkt?
 
Jo, planen är att sätta frigolit runt plattan som jag sedan nätar/putsar ovanpå för att få en fin yta.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Har för mig att en bekant som håller på ganska mycket med grunder brukar göra som du sa, sätta en frigolit på insidan av formen och putsa direkt på den.
Den fastnar i bra i betongen när det brunnit, det vet jag av egen erfarenhet, fick rännor uppsågat i ett garage golv och jäklar va det höll i, var bara 10cm cellplast men jag vart bila sönder bitarna för att få upp dom
 
Sådärja! Känns ganska bra!
1411147446589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Jag mosar på, formen riven och syllkanten murad. Ingen lek att få bruket användbart. Ena gången för torrt, nästa för blött. Nåja, övning ger färdighet har jag hört..
1411312576386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har det hänt lite igen även om det var ett tag sen sist.
Förhoppningen är att bakre väggen ska upp under kvällen.
1413127211823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.