4 350 läst · 59 svar
4k läst
59 svar
6 st Neutralledare i dosa?
Det förklaras uttömmande härX xLnT skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ok-att-lata-faser-passera-dosa.172563/#10
Jag får läsa det där mer noggrant på en datorskärm, det blir för jobbigt i telefonen.D datja skrev:
jag reserverar mig för att det varit en lång dag, men det ligger ju alltid 400V mellan faserna, skulle matande nolla försvinna så påverkar väl inte det den enskilda fasen?
5-ledare till kopplingsdosa och sen sprids 3-ledare (Lx+N+PE) därifrån i slang/rör till apparatdosa?
JFB kommer väl lösa bort gruppen om nollan försvinner.
Nej, men det kan resultera i att spänningen i nollan blir samma som någon av faserna.X xLnT skrev:Jag får läsa det där mer noggrant på en datorskärm, det blir för jobbigt i telefonen.
jag reserverar mig för att det varit en lång dag, men det ligger ju alltid 400V mellan faserna, skulle matande nolla försvinna så påverkar väl inte det den enskilda fasen?
5-ledare till kopplingsdosa och sen sprids 3-ledare (Lx+N+PE) därifrån i slang/rör till apparatdosa?
JFB kommer väl lösa bort gruppen om nollan försvinner.
Jordfelsbrytaren detekterar inte den typen av fel.
Jag är ganska säker på att JFB kommer lösa när matande nolla försvinner.D Daniel 109 skrev:
Men det är under förutsättning att det finns någon last igång på gruppen.
Nej, det gör den inte.
Idag handlar det inte så mycket om att det kan bli ett problem utan snarare om att det inte betraktas som god elsäkerhetsmässig praxis. Det finns dock inga formella regler eller bestämmelser som hindrar att man ändå gör så, men räkna med att elektriker höjer lite på ögonbrynen och undrar varför du valt att göra så. Det är lite som att vi inte drar lösa kablar i väggarna trots att det formellt sett är tillåtet, utan istället håller fast vid gammal praxis och drar lösa kopplingsledningar i skyddsrör som vi alltid gjort.X xLnT skrev:
Historiskt hade vi smältsäkringar. Då fanns en potentiell säkerhetsrisk i och med att det gick att bryta enbart en av de tre faserna i gruppen. Risken är då att någon bryter endast en av faserna, tror att det är spänningslöst och gör ett arbete i den gemensamma kopplingspunkten och då får strömgenomgång ifrån någon av de två andra faserna. Detta ansågs framför allt vara en onödig risk i bostäder där vanligt folk faktiskt helt lagligt får öppna dosor och byta uttag. Det skulle jag säga är huvudanledningen till att praxis blivit som den är. Med dagens 3-poliga dvärgbrytare är det dock ett icke-problem i praktiken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 790 inlägg
Jag håller med Oldfart och andra om att trefasgrupper bör bara användas där det behövs. Enfasförbrukare bör matas med enskilda enfasiga gruppledningar.
Det finns reella risker med att utöka en befintlig grupp i en gammal anläggning med trefas som finns beskrivna här: https://www.fluxio.se/artiklar/16-f...l-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html/
Men om man gör en nyinstallation från en modern elcentral så har man möjligheten att göra det bra, men det kräver då en eller annan kopplingsdosa för fördelning som man annars inte hade behövt. Man kan t.o.m skippa trepoligt överströmsskydd om man vill, men jag rekommenderar det inte. Enpoliga skydd bygger på att det är behörighetskrävande att greja i kopplingsdosor, men denna "spärr" börjar nog försvinna utan folk rotar där i alla fall i tron att det är "enkelt". Så trepoligt skydd är bra, men kanske inte så praktiskt?
Gamla föreskrifter byggde också lite på att matningen var klen och att man därför skulle undvika tunga belastningar på gruppledningar som och innehöll belysning, som då skulle blinka onödigt mycket.
Det enda som egentligen återstår idag då är gruppförteckningen. Det är fortfarande 1 grupp som ska beskrivas som 1 grupp. Man bör kunna sammanfatta gruppens allokering med högst ca 30 bokstäver. Så man ska inte spreta utan använda gruppen till gemensamma syften, t.ex uttag och belysning.
Det finns reella risker med att utöka en befintlig grupp i en gammal anläggning med trefas som finns beskrivna här: https://www.fluxio.se/artiklar/16-f...l-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html/
Men om man gör en nyinstallation från en modern elcentral så har man möjligheten att göra det bra, men det kräver då en eller annan kopplingsdosa för fördelning som man annars inte hade behövt. Man kan t.o.m skippa trepoligt överströmsskydd om man vill, men jag rekommenderar det inte. Enpoliga skydd bygger på att det är behörighetskrävande att greja i kopplingsdosor, men denna "spärr" börjar nog försvinna utan folk rotar där i alla fall i tron att det är "enkelt". Så trepoligt skydd är bra, men kanske inte så praktiskt?
Gamla föreskrifter byggde också lite på att matningen var klen och att man därför skulle undvika tunga belastningar på gruppledningar som och innehöll belysning, som då skulle blinka onödigt mycket.
Det enda som egentligen återstår idag då är gruppförteckningen. Det är fortfarande 1 grupp som ska beskrivas som 1 grupp. Man bör kunna sammanfatta gruppens allokering med högst ca 30 bokstäver. Så man ska inte spreta utan använda gruppen till gemensamma syften, t.ex uttag och belysning.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Stämmer kommunen på 6 miljoner
Juridik -
ES NPH6–V7-S startar väldigt ofta
Värmepumpar -
Finns denna taklist (60-tal) att få tag på?
Byggnadsvård -
Rekomendation av frässtål för 16mm golvvärmeslang
Byggmaterial & Byggteknik -
20st 95mm ISOVER Byggmatta P 36 (Stockholm/Nynäshamn - Sorunda)
Säljes, Uthyres & Skänkes