Bilderna visar säkringarna vi skrivit om. Den ena är visst en personskyddsautomat. Så har jag gjort noggrannare mätningar med en spänningsprovare (Testo 750-1) och kikat lite närmare på allt.

1) Spänningslöst i vardagsrumsdosan när jag fäller ner säkringen. Spänning kvar i köksdosan.

2) Stängde av huvudsäkringen, tog bort klämmorna på all fasledare i köksdosan och skalade om alla. Avisolerade en neutralledare för att mäta. Fällde upp alla säkringar i skåpet och mätte strömmen enskilt i varje fas. Endast en fasledare uppmätte 230V, resten var strömlösa. Slog av vardagsrummets säkring, mätte igen. Samma fasledare uppmätte 230V, resten strömlösa. Slog av kökets säkring (PSA'n), samtliga fasledare blev strömlösa. Kopplade tillbaks allt med nya Wagoklämmor.

OK?

• Säkringsskåp med Siemens automatsäkringar, kablar och märkning för "Vårdsgrummets säkring". Fokus på aktiverad och inaktiverad säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringspanel före och efter, uppmärksammar specifik säkring, potentiell reparation eller underhåll utförd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då tätnar mystiken. Om det är en vanlig enfasgrupp parallellkopllad (hopkopplade nollor) med en grupp som har en personskyddautomat. Så borde personskyddsautomaten lösa ut direkt om du drar någon ström överhuvudtaget på någon av grupperna.

Något här stämmer inte.

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Jag blir osäker över din beskrivning. Så som jag läser den så har du bara en fas till den här dosan? INte så som du sagt tidigare?

• Gilla
Cheng_Peng och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag blir osäker över din beskrivning. Så som jag läser den så har du bara en fas till den här dosan? INte så som du sagt tidigare?
Det stämmer, det är bara 1 fasledare som har spänning när jag separerar och mäter en fasledare i taget i dosan i köket.

D
Cheng_Peng Cheng_Peng skrev:
Om det matas från olika säkringar då snarare än en och samma?
Detta ditt inlägg fick igång forumanvändarna, även om din fråga kanske var rent hypotetisk.

• Gilla
Cheng_Peng
  • Laddar…
D datja skrev:
Detta ditt inlägg fick igång forumanvändarna, även om din fråga kanske var rent hypotetisk.
Förstår det haha. Men nu när jag stämt av det enligt min beskrivning ovan. Är det att betrakta som OK?

Jag placerade en spänningstestare i dosan som slutade låta helt efter jag tog ner 2x säkringar. Ena säkringen matar köksbelysningen, vägguttaget under kökets överskåp, utebelysningen. Andra går till vardagsrummet belysning och vägguttag (3 av de 6 som finns). Tror dock att vardagsrummets säkring går till vardagsrummets dosa först, alltså inte direkt till den på bilden. Utan att ha försökt klura ut det såhär sent på kvällen.
Det här är alltså felaktig information?
Eftersom:
Det stämmer, det är bara 1 fasledare som har spänning när jag separerar och mäter en fasledare i taget i dosan i köket.
Finns det bara en fas i dosan är det inget fel. Men du pratar om två dosor, en i köket och en i vardagsrummet. Är den första bilden samt alla mätningar i köksdosan?

M martin.sveg skrev:
Det här är alltså felaktig information?
Eftersom:

Finns det bara en fas i dosan är det inget fel. Men du pratar om två dosor, en i köket och en i vardagsrummet. Är den första bilden samt alla mätningar i köksdosan?
Precis, det första är fel, jag mätte med en sån där spänningsprovare som blinkar rött och piper men de är ju inte lika tillförlitliga. Dagen därpå mätte jag med en "riktig" spänningsprovare.

Första bilden i tråden visar dosan i köket, som jag först trodde var kopplad med vardagsrumsdosan. Jag mätte båda dosorna. Vardagsrumsdosan hade spänning när tillhörande säkring var uppfälld, spänningslöst när säkringen fälldes ner. Kökets dosa, som jag först kollade lite snabbt med den pipande/blinkande spänningsprovaren, gav utslag när kökets säkring var nerfälld. Då uppstod misstankarna i forumet om att det kunde vara nåt fel. Dagen därpå mätte jag med den mer pålitliga spänningsprovaren, Testo 750-1. Då var alla fasledare spänningslösa när kökets säkring var nerfälld, och endast en av dessa fasledare uppmätte spänning när den var uppfälld (=230V).

Jag var även uppe på vinden och grävde bort isolerullen runt köksdosan. Rakt under köksdosan men på andra sidan väggen (vardagsrummet) finns ett eluttag som går på vardagsrummets säkring, denna hade ett eget flexrör som gick direkt till vardagsrumsdosan. Och i samma riktning som det röret gick, fanns inga rör från köksdosan som gick mot vardagsrumsdosan. Så även här verkar det som att de inte är sammankopplade på nåt vis.

Som sagt, är de inte ihopkopplade så har vi inget problem. Men hur var det med bilden där det ser ut att gå två blåa trådar in i samma rör? Det skulle ev. behöva utredas också. OM det nu är så, inte helt lätt att se på bilden.

• Älska
Cheng_Peng
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, är de inte ihopkopplade så har vi inget problem. Men hur var det med bilden där det ser ut att gå två blåa trådar in i samma rör? Det skulle ev. behöva utredas också. OM det nu är så, inte helt lätt att se på bilden.
Låt mig dubbelkolla det när jag kan så återkommer jag! Har inte på minnet exakt hur neutralledarna gick.

Jag har svårt att förstå varför det i något fall behövs fler Nollor i en dosa än rör in i dosan. Läget med 2 olika grupper i en dosa gör allt bara väldigt farligt. Har själv hittat en rundmatad dosa som hade 2 olika grupper men bara 1 nolla inkopplad. Så vid otur kunde det gått 20A i nollan.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag har svårt att förstå varför det i något fall behövs fler Nollor i en dosa än rör in i dosan. Läget med 2 olika grupper i en dosa gör allt bara väldigt farligt. Har själv hittat en rundmatad dosa som hade 2 olika grupper men bara 1 nolla inkopplad. Så vid otur kunde det gått 20A i nollan.
Går inte säkringen i ett sånt scenario?

MultiMan
Nej, det gör den inte. Skyddet sitter på faserna och inte nollan.

• Älska
Cheng_Peng
  • Laddar…
Går inte säkringen i ett sånt scenario?
Nej, nollan har ingen säkring. Om du matar in 10A från var sin fasledare, som kommer från samma matande fas i centralen, då blir det 20A i en gemensam nolla. Om man istället gör det som korrekt utformad tvåfasgrupp så blir istället strömmen lägre i nollan. Låt oss bara acceptera i den här tråden att fasföskjtnungen mellan matande faser ger den effekten. Att utreda teorin för det vore kraftig överkurs i den här tråden.

• Gilla
  • Älska
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Stämde av det nu och det är 6 neutralledare som går i 6 olika rör, så ingen går i samma ⭐.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.