4 368 läst · 59 svar
4k läst
59 svar
6 st Neutralledare i dosa?
Jag tolkade det som att frågan gällde det här fallet. Men jag inser att det kan tolkas annorlunda i och med att citatet finns där.
Jag tror dock inte att det var så det var menat.
Jag tror dock inte att det var så det var menat.
Jag placerade en spänningstestare i dosan som slutade låta helt efter jag tog ner 2x säkringar. Ena säkringen matar köksbelysningen, vägguttaget under kökets överskåp, utebelysningen. Andra går till vardagsrummet belysning och vägguttag (3 av de 6 som finns). Tror dock att vardagsrummets säkring går till vardagsrummets dosa först, alltså inte direkt till den på bilden. Utan att ha försökt klura ut det såhär sent på kvällen.H hempularen skrev:Vad är det för prylar som drivs via den här dosan?
Om detta är i köket, så är det inte helt ovanligt att man gör en tvåfasgrupp för att få in "tillräckligt med ström". Men om det går två blåa trådar i samma rör, som det verkar så är något väldigt fel här.
Men de inblandade säkringarna hur ser det ut i centralen? Om det är en korrekt tvåfas/trefas grupp så är allt OK (men i så fall skall det inte gå flera nollor i något rör).
Det är ju en citatkedja som kanske blir lite otydlig om man inte läser hela i ett svep. Det verkar tyvärr vara försent att redigera nu.D Daniel 109 skrev:
Det där låter misstänkt. Hur är säkringarna märkta? Är det samma gruppnummer och sitter de bredvid varandra?Cheng_Peng skrev:Jag placerade en spänningstestare i dosan som slutade låta helt efter jag tog ner 2x säkringar. Ena säkringen matar köksbelysningen, vägguttaget under kökets överskåp, utebelysningen. Andra går till vardagsrummet belysning och vägguttag (3 av de 6 som finns). Tror dock att vardagsrummets säkring går till vardagsrummets dosa först, alltså inte direkt till den på bilden. Utan att ha försökt klura ut det såhär sent på kvällen.
Det låter udda. Men kontaktlösa spännings in testare är ingen vidare bra metod att kartlägga sådant här med.
Det är två separata grupper i gruppförteckningen, den ena och den andra beskrivna som tidigare. De sitter inte bredvid varandra. Den ena är i mittersta raden längst till höger och den andra på nedersta raden längst till höger.F frause skrev:
Det är vanliga 10A Siemens säkringar om det är det du syftar på med märkning.
Det var grupperna i gruppförteckningen jag menade.Cheng_Peng skrev:Det är två separata grupper i gruppförteckningen, den ena och den andra beskrivna som tidigare. De sitter inte bredvid varandra. Den ena är i mittersta raden längst till höger och den andra på nedersta raden längst till höger.
Det är vanliga 10A Siemens säkringar om det är det du syftar på med märkning.
Då är det nog dags att dubbelkolla med en riktig spänningsprovare om du har nån. Men det låter som att det behöver göras ett jobb med att reda ut och separera dessa grupper.
Är de kopplade i samma dosa är det felaktigt och potentiellt farligt. Är de dessutom ihopkopplade finns en direkt risk för brand.
Edit: Det är ju förstås så att det behövs ytterligare ett fel eller större laster på grupperna innan det blir överhettningsrisk, men beroende på omständigheterna kommer säkringarna inte kunna göra sitt jobb om grupperna är ihopkopplade.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Man bör inte ha flera grupper i samma dosa. Men är det verkligen fel? De ska naturligtvis inte kopplas ihop om det är olika grupper.
Eftersom ingen väntar sig att det ska vara flera grupper i samma dosa innebär det en stor risk för den om ska dit och rota. Det handlar ju inte bara om att få lampan att lysa. det finns ju även en praxis som ska följas. Så ja det är ett stort fel.
Jag behöver kanske backa där. Ryggmärgsreflexen säger nej. 😳 Det är nog ok egentligen. Det finns väl iofs nåt övergripande krav på tydlighet som blir knepigt.D Daniel 109 skrev:
Så, om ena säkringen går till vardagsrummets dosa, och den andra till kökets, men att dosorna är sammankopplade på något vis, så är det felaktigt? Vardagsrummets ena uttag samt strömbrytare är ju rakt under kökets dosa på bilden. Misstänker att vardagsrummets dosa har kablar som går till dessa, 1x VU och 1x SB, genom kökets dosa. Kök och vardagsrum ligger vägg i vägg med varandra. Jag får be om att få återkomma när jag undersökt det närmare, för att bekräfta om det är fel och i så fall ringa elektriker.
Känns som det är dags för lite grundläggande teori @Cheng_Peng!
Rör- och ledningar som går ut ifrån elcentralen kallas för "gruppledningar". Varje gruppledning skall ha sin egen neutralledare och skyddsjordsledare, och en linjeledare per fas. Varje linjeledarna skall vara avsäkrade med smältsäkring eller dvärgbrytare för att skydda dem mot överlast. Vårt elsystem har tre olika faser så vi kan antingen ha en 1-fasgrupp med tre ledare (PE, N och L1), en 2-fasgrupp med fyra ledare (PE, N, L1 och L2) eller en 3-fasgrupp med fem ledare (PE, N, L1, L2 och L3). Några andra möjliga och tillåtna kombinationer finns inte, och det är inte tillåtet att förlägga mer än en grupper per rörslinga.
Om det är en 2-fasgrupp är det korrekt. Då går linjeledaren för den ena fasen till köket, och linjeledaren för den andra fasen går till vardagsrummet, och de delar på samma neutralledare utan risk för överlast.
Om det däremot finns två eller fler separat avsäkrade linjeledare med samma fas i en rörslinga är det fel. Om de delar neutral- och skyddsjordsledare är det dels formellt sett inte en korrekt gruppledning och dels finns stor risk för överbelastning i neutralledaren. Om det finns separata neutral- och skyddsjordsledare är det formellt sett två grupper i samma rörslinga vilket inte är tillåtet, och det kan även leda till att det blir överhettning även om ledningarna elektriskt sett inte drabbas av överlast.
Att använda 2- eller 3-fasgrupper i bostäder och sedan dela upp dem till olika uttag är något som bör undvikas. Det förekommer framför allt vid renovering när man inte vill eller inte kan dra nya separata gruppledningar. Normen är att endast dra 1-fasgrupper till enfaslaster.
Rör- och ledningar som går ut ifrån elcentralen kallas för "gruppledningar". Varje gruppledning skall ha sin egen neutralledare och skyddsjordsledare, och en linjeledare per fas. Varje linjeledarna skall vara avsäkrade med smältsäkring eller dvärgbrytare för att skydda dem mot överlast. Vårt elsystem har tre olika faser så vi kan antingen ha en 1-fasgrupp med tre ledare (PE, N och L1), en 2-fasgrupp med fyra ledare (PE, N, L1 och L2) eller en 3-fasgrupp med fem ledare (PE, N, L1, L2 och L3). Några andra möjliga och tillåtna kombinationer finns inte, och det är inte tillåtet att förlägga mer än en grupper per rörslinga.
Det handlar inte om ifall de är sammankopplade eller inte utan om ifall det är en enda gruppledning eller inte.Cheng_Peng skrev:
Om det är en 2-fasgrupp är det korrekt. Då går linjeledaren för den ena fasen till köket, och linjeledaren för den andra fasen går till vardagsrummet, och de delar på samma neutralledare utan risk för överlast.
Om det däremot finns två eller fler separat avsäkrade linjeledare med samma fas i en rörslinga är det fel. Om de delar neutral- och skyddsjordsledare är det dels formellt sett inte en korrekt gruppledning och dels finns stor risk för överbelastning i neutralledaren. Om det finns separata neutral- och skyddsjordsledare är det formellt sett två grupper i samma rörslinga vilket inte är tillåtet, och det kan även leda till att det blir överhettning även om ledningarna elektriskt sett inte drabbas av överlast.
Att använda 2- eller 3-fasgrupper i bostäder och sedan dela upp dem till olika uttag är något som bör undvikas. Det förekommer framför allt vid renovering när man inte vill eller inte kan dra nya separata gruppledningar. Normen är att endast dra 1-fasgrupper till enfaslaster.
Redigerat:
Jag tror det faktiskt står någonstans i installationsreglerna att olika kretsar får finnas inom samma kopplingsutrymme och även dras genom samma rör om de är isolerade mot den högsta spänningen och förväxlingrisk inte föreligger.F frause skrev:
Kanske någon som har 436 40 00 tillhands kan rätta mig om jag skulle minnas fel. Men jag tror inte jag gör det.
Håller med dig. Här är det verkligen förväxlingsrisk och inte god elsäkerhetsteknisk praxis.
Tack för lektionen, väldigt värdefullt 🙏❤️O Oldfart skrev:Känns som det är dags för lite grundläggande teori @Cheng_Peng!
Det handlar inte om ifall de är sammankopplade eller inte utan om ifall det är en enda gruppledning eller inte.