Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Precis! Som jag försökte förklara ligger problematiken i användandet av symbolen '/' som en ensidig matematisk notation för division vilket ibland är ett felaktigt antagande. Det finns gott om referenser som tex omvandlare där symbolen '/' används generellt för energimått- och tidsenhet ie kW/h etc.
Men om nu användandet av symbolen "/" är problematisk, så kanske du kan sluta använda den i detta fall eftersom det är fel?
Ditt uttryck "kW/h" innehåller inget om energi. Det står för effekt per tidsenhet, alltså effektförändring över tid.

Har du sett någon annan använda kW/h i något sammanhang?

• Gilla
ADent
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Med det resonemanget så kan man inte ange kWh/år heller. Det blir ju också en medeleffekt.
Ja, det blir det men det är väl varken fel eller konstigt? Har du gjort av med 8760 kWh på ett år så har du i genomsnitt dragit 1 kW dygnens alla timmar under hela året.
Sen kan det såklart vara bättre att skriva "mitt hus drog 8760 kWh förra året" istället för "mitt hus drog 1 kW förra året" eftersom det är enklare att relatera till kWh, men rent tekniskt är det samma sak...

Men nu när du säger det så ska jag nog börja använda kW istället. Det låter mycket bättra att mitt hus drar 3,4 kW än att det dra 30000 kWh per år...

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sen kan det såklart vara bättre att skriva "mitt hus drog 8760 kWh förra året" istället för "mitt hus drog 1 kW förra året" eftersom det är enklare att relatera till kWh, men rent tekniskt är det samma sak...
Ja det kan nog vara bättre för även om det rent tekniskt är samma sak är den ena varianten obegriplig för de allra flesta! Dessutom skiter sig din teori vart fjärde år så du har bara 75 procent rätt! :p

• Haha
Fario och 1 till
  • Laddar…
[länk]
Ja, du har valt 'Power gradient', dvs förändring av effekt. Där är kW/h relevant. Klicka på 'Power' istället och se hur många kW/h du hittar.

• Gilla
Malin R och 5 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Eller mikrofon, eller längdbeskrivningen på någons, ni vet nog vad...

Pratar man om köksmaskiner tror jag dock de flesta tänker på samma pryl. :p
Eller en mikrofiberduk om vi talar om saker i köket..... Tycks finnas många här på forumet som överför ansvaret till läsaren genom att vara lat och inte orkar eller bryr sig skriva så att misstålkningar undvikes

R rasse123 skrev:
Eller en mikrofiberduk om vi talar om saker i köket..... Tycks finnas många här på forumet som överför ansvaret till läsaren genom att vara lat och inte orkar eller bryr sig skriva så att misstålkningar undvikes
En mikrofiberduker full med mikrober.

• Haha
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Men om nu användandet av symbolen "/" är problematisk, så kanske du kan sluta använda den i detta fall eftersom det är fel? Ditt uttryck "kW/h" innehåller inget om energi. Det står för effekt per tidsenhet, alltså effektförändring över tid.

Har du sett någon annan använda kW/h i något sammanhang?
kW/h kan absolut vara problematisk och tom direkt missvisande för gemene man om vi pratar vanlig timdebitering för el. Referensen kW/h var från en tidigare inlägg om att räkna kW/dygn eller kW/sekunder som förbrukningsenheter.

kW/h kan absolut vara problematisk och tom direkt missvisande för gemene man om vi pratar vanlig timdebitering för el. Referensen kW/h var från en tidigare inlägg om att räkna kW/dygn eller kW/sekunder som förbrukningsenheter.
Förbrukningsenheter?

R
Johanox1 Johanox1 skrev:
Med det resonemanget så kan man inte ange kWh/år heller. Det blir ju också en medeleffekt.
Precis. Man kan skriva t.ex att huset förbrukade 8800kWh år 2020 för då vet man när det förbrukades.

useless useless skrev:
Ja, du har valt 'Power gradient', dvs förändring av effekt. Där är kW/h relevant. Klicka på 'Power' istället och se hur många kW/h du hittar.
Det beror helt på om du ska konvertera enbart det totala arbetet (energin) eller över över en tidsenhet (dvs du får energi / tidsenhet). Sedan beror det ju också på vilken energiform du vill använda som tex rörelse (newton), värme (termisk) etc.

• Arg
bruning
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bindestreck och minustecken är helt olika tecken. Men många slarvar och använder bindestreck som minustecken.
Troligen använder de ett bindestreck-minus (hyphen-minus) :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bindestreck-minus
Men ja, det är hemskt hur grundläggande typografiska principer har degenererats av våra begränsade tangentbord.

För övrigt känns det lite skönt Jante att slänga in bindestreck här och där. Ska jag särskriva eller skriva ihop liksom? Varför inte göra båda samtidigt så man slipper stöta sig med någon? :D

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Förbrukningsenheter?
kW/dygn eller kW/sekunder

kW/dygn eller kW/sekunder
Du menar att energi förbrukas?

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…

Det beror helt på om du ska konvertera enbart det totala arbetet (energin) eller över över en tidsenhet (dvs du får energi / tidsenhet). Sedan beror det ju också på vilken energiform du vill använda som tex rörelse (newton), värme (termisk) etc.

Du gräver dig bara djupare och djupare i resonemang som du inte själv förstår. Du har fortfarande inte gett ett enda exempel på någon som använder kW/h eller motsvarande enheter för att ange en energimängd.

• Gilla
Biohenke och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.