160 957 läst · 727 svar
161k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
energi/tidsenhet är effekt... Har du ett element med en effekt på 1 000 W säger du väl inte att det har 1kWh/h?Boilerplate4U skrev:
kW är enhet för effekt inte energi. Energi per tidsenhet tex kWh/h är effekt.Boilerplate4U skrev:
Newton är en enhet för kraft, inte rörelseenergi.
Visst vet du att energi inte mäts i kW?Boilerplate4U skrev:
kW användas för att ange effekt. Momentan effekt eller medeleffekt
Effektförbrukning över tid ger energiförbrukning - alltså effekt "gånger" tiden
Eller som uttryckt med enheter: kW * h eller enklare skrivet "kWh"
Om jag kör ett 2kW värmeelement i 3 timmar så ha det förbrukat 2*3 kWh = 6kWh.
Ja, eller egentligen inte förbrukat utan omvandlat elektrisk energi till värmeenergi.
Ligger absolut något i det du säger.Magnus E K skrev:
Vi håller löpande på att effektivisera huset. Varje fönster vi renoverar får nya tätningslister och energiglas.
Mitt mål är att i första han minska förbrukningen, tyvärr minskar ju våra ekonomiska resurser att fortsätta med detta när elpriset är galet högt. Räknar med att behöva lägga minst 85000 kr på el november t.o.m. mars trots att vi stängt av värmen i 30% av huset och sänkt så att vi har mellan 19-20 grader i resten. För det så hade vi kunnat renovera 4 fönster.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Kan det verkligen stämma? 17000kr per månad?B Bissemannen skrev:Ligger absolut något i det du säger.
Vi håller löpande på att effektivisera huset. Varje fönster vi renoverar får nya tätningslister och energiglas.
Mitt mål är att i första han minska förbrukningen, tyvärr minskar ju våra ekonomiska resurser att fortsätta med detta när elpriset är galet högt. Räknar med att behöva lägga minst 85000 kr på el november t.o.m. mars trots att vi stängt av värmen i 30% av huset och sänkt så att vi har mellan 19-20 grader i resten. För det så hade vi kunnat renovera 4 fönster.
Absolut, men jag refererade till Boilerplate4U som ser energi per tidsenhet som någon slags egen mätenhet, och inte verkar inse att det är samma som effekt. 1 kW förbrukar som sagt 1kWh per timme, men man anger ju inte att elementet är på "1 kWh/h" för det.Alfredo skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Jodå, till 100%. Även energi i form av rörelse som tex tvättmaskin eller fotoner som bländar grannarna med vår nya utomhusbelysning.B BrokenArrow skrev:Visst vet du att energi inte mäts i kW? kW användas för att ange effekt. Momentan effekt eller medeleffekt
Effektförbrukning över tid ger energiförbrukning - alltså effekt "gånger" tiden
Eller som uttryckt med enheter: kW * h eller enklare skrivet "kWh" Om jag kör ett 2kW värmeelement i 3 timmar så ha det förbrukat 2*3 kWh = 6kWh. Ja, eller egentligen inte förbrukat utan omvandlat elektrisk energi till värmeenergi.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Jag misstänker att du ev blandar ihop energi över tid (effekt) med något. Eller hänger du upp dig på mitt användande av själva uttrycken kilowatt per tidsenhet som tex kW/s, kW/min eller kW/dygn som underlag för debitering? Det senare vara ju bara exempel från tidigare inlägga att man kan räkna förbrukning på olika sätt än gängse debitering med kWh dvs antal kilowatt per timme.useless skrev:
Eller du kanske hellre räknar antal tomtar på loftet?
Ja tyvärr.V Villa1949 skrev:
Beror såklart mycket på vad elpriset blir och vilken temperatur moder natur kommer bjuda på.
Elkostnad för november landade på ~9000kr totalt
Om spotpriset på el landar på i snitt 2kr/kwh så riskerar vi att hamna där.
Hoppas dock att mina åtgärder kan begränsa skadan en del.
Ja det låter galet. Tittade precis på mitt avtal och där står det:B Bissemannen skrev:
Totalpris per kWh inkl moms:
35.38 öre/kWh inkl moms
Bundet 7 månader till.
Jag hänger i alla fall upp mig på dessa då de saknar begriplig innebörd.Boilerplate4U skrev:
Säger du att din bil har 200 hästar per minut eller har den bara 200 hästar per timma?