160 954 läst · 727 svar
161k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Tydligen är det så att elenergin inte ens flyter i ledningarna. Ledningen är bara till för att skapa ett elektriskt och magnetiskt fält och sen är det dessa fält som transporterar energin. I alla fall enligt den här videon:
Boilerplate4U skrev:OT men blir mitt sista inlägg i debatten "onödigt vetande" angående 1) energi och tid, 2) användandet av symbolen '/' samt 3) ihopskrivning av kilowatt per timme.
1. Energi som totalt utfört arbete i relation till tid:
- Byggahus.se - Bra sammanfattning av @adron
- KM Faktabilaga - Måttsystem för energi och effekt
- Wikipedia - Energiformer
2. Symbolen '/' (snedstreck)
Det är tydligt när unga alternativt fyrkantiga ingenjörer felaktigt kidnappar symbolen för strikt matematisk användning. Även om det är vanligt förekommande i västvärlden är symbolen inte universell och användandet avråds enligt ISO 80000-2 för matematisk notation av division.
I skiftliga uttryck är det minst lika vanligt att symbolen '/' används med betydelsen per/om/i och exempelvis km/h läses som "kilometer i timmen" (hastighet) och inte "kilometer delat med timme" (sträcka) eller m/s för vindhastighet med meter per sekund. Samma sak för tex J/As (volt) eller annan valfri energimåttenhet per tidsenhet. Det finns gott om referenser på nätet.
- Wikipedia - Snedstreck
- Wikipedia - Division_sign
3. Ihopskrivning av uttrycket kilowatt per timme (kWh)
Angående kilowatt per timme ska den ur strikt matematisk mening uttryckas med enhetssymbolerna kW·h. I mina ögon är fortfarande 1 kW/h lika med 1 kW "per" timma men koncensus råder för ihopskrivningen kWh. När i tiden det sammansatta uttrycket etablerades har jag inte lyckats hitta källan till men det får bli en "fråga Lund" och nytt ämne för "onödiga kunskaper".
- Wikipedia - Wattimme
- Vattenfall - Vad är kilowatt och kilowattimme?
Ingen av sidorna du länkar till stödjer din tes, så jag förstår inte varför du framhärdar i ditt felaktiga resonemang?
Att man när det gäller hastighet skriver m/s eller km/h är ju just för att man delar antalet meter i antalet sekunder eller antalet kilometer i antalet timmar för att få hastigheten.
Samma sak med W och J/s. För att räkna ut hur många Watt det är tar man antalet Joule delat i antalet sekunder.
För att räkna ut hur mycket energi man har förbrukat tar man inte antalet kW och delar i antalet timmar, så kW/h är helt fel.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Nej en mikro och mikrovågsugn KAN vara samma men kan också betyda t.ex mikroskåp....Alfredo skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Precis! Som jag försökte förklara ligger problematiken i användandet av symbolen '/' som en ensidig matematisk notation för division vilket ibland är ett felaktigt antagande. Det finns gott om referenser som tex omvandlare där symbolen '/' används generellt för energimått- och tidsenhet ie kW/h etc.D Daniel 109 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Du har uppenbarligen varken läst länkarna eller försökt förstå användandet av symbolen '/' men det är ok. Här är länkarna igen:useless skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Snedstreck
https://en.wikipedia.org/wiki/Division_sign