S Staffan-N skrev:
iställer för "kilowattimme per timme"? :D
Fast kWh/h är ju en rätt naturlig storhet om man vill relatera till tim-/dygnskostnad som den dyker upp på elräkningen.
 
  • Gilla
ADent
  • Laddar…
Just nu är jag rätt glad för min pelletspanna :p
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
R
S Staffan-N skrev:
Den mest förvirrande enheten jag sett här forumet var kWh/h (någon räknade ut hur många kilowattimmar som förbrukas varje timme) :D
Jag tycker nog att kW minus timme, kW minus dygn är mer förvirrande. Utskrivet här i tråden som kW-timme, kW-dygn etc
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
Magnus E K
Tydligen är det så att elenergin inte ens flyter i ledningarna. Ledningen är bara till för att skapa ett elektriskt och magnetiskt fält och sen är det dessa fält som transporterar energin. I alla fall enligt den här videon:

 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Fast kWh/h är ju en rätt naturlig storhet om man vill relatera till tim-/dygnskostnad som den dyker upp på elräkningen.
Nej.... det som blir kvar är kW....... Det kan inte vara så svårt....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
OT men blir mitt sista inlägg i debatten "onödigt vetande" angående 1) energi och tid, 2) användandet av symbolen '/' samt 3) ihopskrivning av kilowatt per timme.

1. Energi som totalt utfört arbete i relation till tid:

  • Byggahus.se - Bra sammanfattning av @adron
  • KM Faktabilaga - Måttsystem för energi och effekt
  • Wikipedia - Energiformer

2. Symbolen '/' (snedstreck)

Det är tydligt när unga alternativt fyrkantiga ingenjörer felaktigt kidnappar symbolen för strikt matematisk användning. Även om det är vanligt förekommande i västvärlden är symbolen inte universell och användandet avråds enligt ISO 80000-2 för matematisk notation av division.

I skiftliga uttryck är det minst lika vanligt att symbolen '/' används med betydelsen per/om/i och exempelvis km/h läses som "kilometer i timmen" (hastighet) och inte "kilometer delat med timme" (sträcka) eller m/s för vindhastighet med meter per sekund. Samma sak för tex J/As (volt) eller annan valfri energimåttenhet per tidsenhet. Det finns gott om referenser på nätet.

  • Wikipedia - Snedstreck
  • Wikipedia - Division_sign

3. Ihopskrivning av uttrycket kilowatt per timme (kWh)

Angående kilowatt per timme ska den ur strikt matematisk mening uttryckas med enhetssymbolerna kW·h. I mina ögon är fortfarande 1 kW/h lika med 1 kW "per" timma men koncensus råder för ihopskrivningen kWh. När i tiden det sammansatta uttrycket etablerades har jag inte lyckats hitta källan till men det får bli en "fråga Lund" och nytt ämne för "onödiga kunskaper".

  • Wikipedia - Wattimme
  • Vattenfall - Vad är kilowatt och kilowattimme?

Ingen av sidorna du länkar till stödjer din tes, så jag förstår inte varför du framhärdar i ditt felaktiga resonemang?
Att man när det gäller hastighet skriver m/s eller km/h är ju just för att man delar antalet meter i antalet sekunder eller antalet kilometer i antalet timmar för att få hastigheten.
Samma sak med W och J/s. För att räkna ut hur många Watt det är tar man antalet Joule delat i antalet sekunder.
För att räkna ut hur mycket energi man har förbrukat tar man inte antalet kW och delar i antalet timmar, så kW/h är helt fel.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K
R rasse123 skrev:
Jag tycker nog att kW minus timme, kW minus dygn är mer förvirrande. Utskrivet här i tråden som kW-timme, kW-dygn etc
Bindestreck och minustecken är helt olika tecken. Men många slarvar och använder bindestreck som minustecken.
 
  • Haha
  • Gilla
MiWi och 3 till
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Nej.... det som blir kvar är kW....... Det kan inte vara så svårt....
Nej det är inte svårt. De flesta betalar dock för under en period förbrukad energi mätt i kWh. Inte för förbrukad medeleffekt, eller det gör alla, men det är inte så man brukar betrakta det.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Fast en mikro och en mikrovågsugn är fortfarande samma pryl. Kilowattimmar och kilowatt är två fullkomligt olika storheter där den enda gemensamma nämnaren är de åtta första bokstäverna.


Vad är det som är förvirrande med det? Det är väl en högst normal och relevant beräkning?
Nej en mikro och mikrovågsugn KAN vara samma men kan också betyda t.ex mikroskåp....
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Nej en mikro och mikrovågsugn KAN vara samma men kan också betyda t.ex mikroskåp....
Eller mikrofon, eller längdbeskrivningen på någons, ni vet nog vad...

Pratar man om köksmaskiner tror jag dock de flesta tänker på samma pryl. :p
 
D Daniel 109 skrev:
kWh kan om man vill skrivas k*W*h. Det är inte vettigt, men inte fel. Det du gör om och om igen är att byta ut en multiplikation mot en division.
Precis! Som jag försökte förklara ligger problematiken i användandet av symbolen '/' som en ensidig matematisk notation för division vilket ibland är ett felaktigt antagande. Det finns gott om referenser som tex omvandlare där symbolen '/' används generellt för energimått- och tidsenhet ie kW/h etc.
 
  • Ledsen
  • Haha
MiWi och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
Eller mikrofon, eller längdbeskrivningen på någons, ni vet nog vad...

Pratar man om köksmaskiner tror jag dock de flesta tänker på samma pryl. :p
En mikro = mikrovågsugn
En mic(k) = mikrofon
Ett mikro = mikroskop
 
  • Haha
  • Gilla
Biohenke och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det finns gott om referenser som tex omvandlare där symbolen '/' används generellt för energimått- och tidsenhet ie kW/h etc.
Ge några exempel.
 
R rasse123 skrev:
Nej.... det som blir kvar är kW....... Det kan inte vara så svårt....
Med det resonemanget så kan man inte ange kWh/år heller. Det blir ju också en medeleffekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.