Boilerplate4U
B BSOD skrev:
.
Energi anges i kWh, MWh, GWh, TWh (och i undantagsfall lite andra avarter som amerikanare och viktväktarna gillar).
Mer exakt är energi (som det totala arbetet) lika med effekt (pågående arbete) gånger tid eller som Wikipedia uttrycker det "Effekt anger inom fysiken den mängd energi som omvandlas per tidsenhet"

useless useless skrev:
Ja, han har permission nu. ;)
Eller rymt? :surprised:

Nej nu är vi allt lite onödigt taskiga. Sorry. :oops:

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
useless useless skrev:
Ja, han har permission nu. ;)
Jag har inte asperger men jag är dryg! ;)

• Gilla
  • Haha
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej nu är vi allt lite onödigt taskiga. Sorry. :oops:
Äsch då. Jag menar aldrig något illa.

• Älska
Boilerplate4U
  • Laddar…
tommib
Va fan, nu har jag läst tolv sidor av det här dravlet om enheter. @Boilerplate4U, du får ta och ge dig, du har helt fel. Det är fel på en så grundläggande nivå att det när åtminstone jag gick på gymnasiet omedelbart fick noll poäng på fysik- och matteuppgifterna vid enhetsfel även om uträkningen i övrigt var korrekt.

Enheten är kWh, med explicit multiplikation i enheten. Skriver man kW/h som enhet för effekt så har man helt enkelt fel. Debiteringsperiod är helt ointressant, det har ingenting med detta att göra.

• Gilla
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
useless useless skrev:
Oavsett vilket så förbrukar man inte X kW/h. Möjligen X kWh/dygn, månad eller år. Så hur man än vänder och vrider på dina argument så är kW/h lika fel.
Aha, kWh/dygn var ny men jag är helt med på vad du menar med per ("/") dygn definitionen. Tack!

Om vi för enkelhetens skull skippar symbolen för att undvika den delen av diskussion borde du kunna hänga med i resonemanget om andra förbruknings- och debiteringsmodeller som var avsikten från början.

Det ursprungliga inlägget "Funkar lika bra med kW-dygn, kW-h, eller kW-s om man vill. Just kWh råkar bara vara en de facto-standard debiteringsenhet för elförbrukning." handlade alltså om förbrukning under en annan tidsperiod än en timme.

Ta som exempel 100kW under ett dygn. Det skulle kunna uttryckas som en debiteringsenhet i form av 100 kW-d (dygn) men är bara en lek med tanken. Däremot kanske det är mer realistisk att man i framtiden kommer att betala Wm (wattminuter)

tommib tommib skrev:
. Debiteringsperiod är helt ointressant, det har ingenting med detta att göra.
@tommib: Om du läser ursprungsinlägget har det precis med debiteringsperioden att göra. Symbolfrågan blev tyvärr ett långt sidospår.

• Ledsen
Biohenke och 1 till
  • Laddar…
Nej, det har inte med debiteringsperiod att göra.

Om det mot förmodan skulle bli byte av enhet ser jag wattminut som ett fullständigt orimligt allternativ. Jag tror inte att det blir ändrat, men det enda rimliga alternativet är i så fall joule, sannolikt megajoule i så fall.

• Gilla
Svetspinnen och 3 till
  • Laddar…
tommib
Ja, eftersom vi betalar för överförd energi (i huvudsak, det finns också straffdebitering för toppeffekt i vissa nät) och det finns en SI-enhet för just energi som är Joule så är det ett rimligt antagande.

• Gilla
Svetspinnen
  • Laddar…
tommib
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ta som exempel 100kW under ett dygn. Det skulle kunna uttryckas som en debiteringsenhet i form av 100 kW-d (dygn) men är bara en lek med tanken. Däremot kanske det är mer realistisk att man i framtiden kommer att betala Wm (wattminuter)
Nej, du har igen helt fel.

Du förbrukar inte 100 kW på ett dygn, det är ett meningslöst påstående. Du måste kvalificera det med att du förbrukar 100 kW kontinuerligt under ett dygn eller att du förbrukar 100 kWh under ett dygn. Ser du att tid är en del av energibegreppet, pss att effekt*tid=energi. Det är därför det är en multiplikation i enheten. Har du aldrig lärt dig konceptet enhetsanalys för rimlighetskontroll av svar?

Det som debiteras är energi. Periodiciteten med vilken du mäter den förbrukade energin (minuter, timmar, dagar, år) är irrelevant för enheten för energi, som är Joule (=Wattsekunder).

• Gilla
Stefan999111 och 9 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Om det mot förmodan skulle bli byte av enhet ser jag wattminut som ett fullständigt orimligt allternativ. Jag tror inte att det blir ändrat, men det enda rimliga alternativet är i så fall joule, sannolikt megajoule i så fall.
Få faktura med Joule skulle vara roligt med alla nollor.:) Frågan om branschen någonsin kommer gå ner självmant under en timma som mät- och debiteringsperiod pga av alla system som är anpassade därefter. Jag har jobbat kom konsult hos ett par av nätägarna och många av deras verksamhetssystem är baserad på gamla SAP/R3 dvs lika moderna som färgen på betong.

EDIT:
Dessutom måste man ta hänsyn till all mätutrustning med fast programvara (firmware) från både nätägare och konsument.

Redigerat:
tommib
Få faktura med Joule skulle vara roligt med alla nollor.:) Frågan om branschen någonsin kommer gå ner självmant under en timma som debiteringsperiod pga av alla system som är anpassade därefter. Jag har jobbat kom konsult hos ett par av nätägarna och många av deras verksamhetssystem är baserad på gamla SAP/R3 dvs lika moderna som färgen på betong.
Ja, än sen? Det har ingenting med frågan att göra. Som jag skrev, alldeles oavsett debiteringsperiod så är enheten Joule, eller Wattsekunder, eller kilowattimmar (Wattsekunder med fatsuit).

Få faktura med Joule skulle vara roligt med alla nollor.:)
Ungefär lika roligt som Wattimmar med alla nollor. Det är därför man prefixar stora tal.

Få faktura med Joule skulle vara roligt med alla nollor.:) Frågan om branschen någonsin kommer gå ner självmant under en timma som debiteringsperiod pga av alla system som är anpassade därefter. Jag har jobbat kom konsult hos ett par av nätägarna och många av deras verksamhetssystem är baserad på gamla SAP/R3 dvs lika moderna som färgen på betong.
Man kan använda MJ så är det liknade storleksordning som med kWh.

De nya mätarna ska rapportera mätning med 15min upplösning. Även om debiteringsintervaller på en timme kommer att ligga kvar så länge. Men entimmesintervallet är en relativt ny företeelsen. Enheten för energi är inte satt efter det.

tommib
Funkar lika bra med kW-dygn, kW-h, eller kW-s om man vill. Just kWh råkar bara vara en de facto-standard debiteringsenhet för elförbrukning.

100kW momentant under ett dygn är 100kW/dygn.
Vi kan väl för skojs skull titta på ditt ursprungsinlägg då, eftersom du vill det. Du har helt fel redan här, i ditt eget uppställda exempel.

Att påstå att 100 kW momentant under ett dygn är 100 kW/dygn är fel. Du måste antingen prata om att du förbrukar 100 kW konstant under dygnet, då blir förbrukningen 2,4 MWh på det dygnet, eller så kan du prata om att du momentant förbrukade 100 kWh (i en fusionsreaktor kanske) och ingenting på resten av dygnet, då har du en förbrukning på 100 kWh under det dygnet. Effekt är inget som förbrukas, förbrukning implicerar en tidsfaktor och då är vi tillbaka på effekt*tid=energi.

• Gilla
Biohenke och 2 till
  • Laddar…
En momentan energi är en explosion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.