V Villa1949 skrev:
Vad hade du för förbrukning i november när hamnade på 9000kr?
3 758,4 kWh
Har 35A huvudsäkring pga av den kraftfulla värmepumpen.
Kostnaden är inkl allt dvs förbrukning+moms, överföringsavgift+energiskatt+fast avgift+moms.
Leverantör 6090kr
Nätbolag 3513kr
Ser nu att kostnaden faktiskt är 9600kr
 
Redigerat:
  • Ledsen
Dino84
  • Laddar…
B Bissemannen skrev:
3 758,4 kWh
Har 35A huvudsäkring pga av den kraftfulla värmepumpen.
Kostnaden är inkl allt dvs förbrukning+moms, överföringsavgift+energiskatt+fast avgift+moms.
Leverantör 6090kr
När bolag 3513kr
Ser nu att kostnaden faktiskt är 9600kr
Hutlöst
 
  • Gilla
Bissemannen
  • Laddar…
R
G gripnil skrev:
Jag förstår att ni tycker att det är jättekul att diskutera saker till rimlighetens yttre gränser, men jag skulle tro att det även är ett ganska effektivt sätt att döda enskilda trådar på kort sikt och forumet som helhet på lång sikt. Var och varannan tråd med lovande rubrik visar sig numer ofta vara en orgie av ord- och begreppsmärkande som bara män, med lite lite för mycket tid över, kan åstadkomma.
Jag misstänker att jag använt några felaktiga formuleringar, ord eller uttryck i mitt inlägg, så jag bör räkna med en 20-30 inlägg om det? ;)
Om du fortsätter hålla fast vid din åsikt fast andra har berättat och bevisat att du har fel så ja.
 
  • Gilla
john_heden100
  • Laddar…
M
Kommer in i värmen bland alla oss som kommer få köra knäckebröd och vatten till Jul :)
 
  • Skärmavbild av elräkning som visar en kostnad av 3119 kronor och förbrukning av 1235 kWh hittills i december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Dino84
  • Laddar…
EddieHansson
M Marcussjogren skrev:
Kommer in i värmen bland alla oss som kommer få köra knäckebröd och vatten till Jul :)
Ja verkligen sorgligt.

Min elförbrukning är mysko. Den går ner i november och ligger på årslägsta tillsammans med juli. Fast ändå högt. Försöker få Vattenfall all kolla upp vad som är fel, men det känns som ett omöjligt uppdrag...

Iom timdebitering och de extrema priserna så stängde jag av allt här hemma och satt med värmeljus i 5 timmar, men förbrukningen ökade istället enligt Vattenfall. Så jag felanmälde den 8e december. De ser inga fel, men visst är det lustigt att den loggade förbrukningen halverats sen dess?

Skärmavbild av en elförbrukningsapp som visar ett diagram över total elförbrukning i kWh i december jämfört med november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över elförbrukning med variationer dagligen, toppar i november, totalt 1040 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bor i SE4, det dygnet förbrukade jag 108kWh.

/Peter
 
  • Graf som visar daglig elförbrukning i SEK, med en topp den 6:e december på 418,69 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jonny Hylander och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skulle du ha gjort detta även om du hade haft ett fast avtal på säg 40 öre/kWh? Om inte så har vi här ett bra exempel på hur fasta avtal leder till slöseri (och driver upp priset onödigt mycket).
Så normalläget menar du är att ha kallt och frysa? Tror snarare att ja. Menar att pga priset så offrar han lite komfort.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skönt att vi inte är ensamma :rofl:
Herrejävlar. Vi har fjärrvärme men har ändå funderat kring elräkningen. Huset är ganska stort och vi laddar bilen upp till 13 kWh. Du är inte ett Tibber-troll som vill få alla Tibber-användare lite lugnare?
 
anders07 anders07 skrev:
240 kvm tegelkåk med mycket fönster och vattenburen golvvärme. 4 personer (2 tonårstjejer) och två elbilar.
Den ena elbilen har smartladdning via Tibber.
förstår att det kan ticka iväg en del ström där ;), är huset från tidigt 70-tal, där tilläggsisolering inte är utfört, så är det ett dyrt hus helt klart :), samt döttrar & elbilar.. men samtidigt, så har ni de otroligt fint i det stora hela antagligen ❤️
 
A Andersjp skrev:
Herrejävlar. Vi har fjärrvärme men har ändå funderat kring elräkningen. Huset är ganska stort och vi laddar bilen upp till 13 kWh. Du är inte ett Tibber-troll som vill få alla Tibber-användare lite lugnare?
Tror inte det men på fejjan verkar det finnas många.
 
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Vilken app är detta ?
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
100kWh ska det nog vara

100kWh/24h=4.16kW per time i 24 timmar
16kW i 24 h?
Nästan 2st 9kW elpatroner som går konstant i 24 h?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skönt att vi inte är ensamma :rofl:
Skärmdump av elanvändning med ett cirkeldiagram och stapeldiagram som visar förbrukningen per månad, inklusive kostnader och uppskattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja du är inte ensam. Luftvärme med elpatron Acj. Två Acf värmeväxlare. 200kvm. Uppvärmd dubbelgarage med direktel.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Nej december blir inte kul. Har lite automatiker som iallafall för att förbrukningen minskat när priset blir dyrt. Och så eldar man lite extra då som kompensation för komforten.
Elprisområde 4 är inte att leka med.
 
  • Graf som visar elförbrukning i kWh och elpris i öre för december, med stigande priser och varierande förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att vår luft/vattenpump gav upp andan i oktober, vilket tvingade oss att gå på eltillskott till nu (jupp, november kostade 6500....), så har vi nu kopplat in oss på fjärrvärmenätet.
60.000 i installation och 625 i månaden plus förbrukning på 60 öre per kWh.
Inget mer strul och skenande priser som man inte kan göra någonting åt.
Måtte regeringens inkompetens straffa sig och att alla elbolag får bajs i sina julstrumpor!
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.