tommib
Även en explosion har en tidsenhet, den sker inte ögonblickligen. Men ja, om man frigör 100 kWh momentant (<1 ms säg) så blir det en bra smäll.

• Gilla
Svetspinnen
  • Laddar…
Jag förstår att ni tycker att det är jättekul att diskutera saker till rimlighetens yttre gränser, men jag skulle tro att det även är ett ganska effektivt sätt att döda enskilda trådar på kort sikt och forumet som helhet på lång sikt. Var och varannan tråd med lovande rubrik visar sig numer ofta vara en orgie av ord- och begreppsmärkande som bara män, med lite lite för mycket tid över, kan åstadkomma.
Jag misstänker att jag använt några felaktiga formuleringar, ord eller uttryck i mitt inlägg, så jag bör räkna med en 20-30 inlägg om det? ;)

• Gilla
4321 och 19 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan använda MJ så är det liknade storleksordning som med kWh.

De nya mätarna ska rapportera mätning med 15min upplösning. Även om debiteringsintervaller på en timme kommer att ligga kvar så länge. Men entimmesintervallet är en relativt ny företeelsen. Enheten för energi är inte satt efter det.
MJ blir ju hanterbart.

Angående de nya "smarta" mätarna verkar de flesta nätägarna valt Landis+Gyr E360 som även är på väg in till vårt område i början av nästa år. De enda "smarta" med dessa är att man som kund kan få tillgång till P1-porten för direktavläsning. MEN senast jag var i kontakt med EON för ca ett år sedan skulle man ha en administrativ avgift för att att öppna upp access till realtidsdata vilket går stick i stäv med energimyndighetens intentioner som verkar missat att skriva in detta i kravlistan. Sakkunniga på Infrastrukturdepartementet skulle "titta" på saken men jag tvivlar på att man gjort något åt det. Kontentan är att slutkonsumenten mjölkas på ytterligare pengar för att finansera bytet. När det gäller gruppen som samordnade planering och införandet saknade man representation från konsumentledet och bestod uteslutande av nätägare, leverantörer och berörda myndigheter.

Så nej, det kommer troligtvis inte bli billigare med el bara för att vi får smarta elmätare. Det hela är en illusion baserat på ett önsketänkande som var väldigt snyggt marknadsfört.

Redigerat:
G gripnil skrev:
Jag förstår att ni tycker att det är jättekul att diskutera saker till rimlighetens yttre gränser, men jag skulle tro att det även är ett ganska effektivt sätt att döda enskilda trådar på kort sikt och forumet som helhet på lång sikt. Var och varannan tråd med lovande rubrik visar sig numer ofta vara en orgie av ord- och begreppsmärkande som bara män, med lite lite för mycket tid över, kan åstadkomma.
Jag misstänker att jag använt några felaktiga formuleringar, ord eller uttryck i mitt inlägg, så jag bör räkna med en 20-30 inlägg om det? ;)
Långa trådar blir det inte bara av att någon använder sig av fel begrepp/enheter, däremot om denne någon framhärdar i att det skulle vara korrekt. :)

• Gilla
Svetspinnen och 5 till
  • Laddar…
G gripnil skrev:

Tecknad person vid dator med textballonger: "Kommer du till sängs?" - "Jag kan inte. Det här är viktigt." - "Vad?" - "Någon har fel på internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
316097 och 27 till
  • Laddar…
G gripnil skrev:
jag ville läsa om folks elförbrukning och kostnad och så hamnade man i em trolldiskussion om rättstavning…

iaf. 160 kwH hamnade jag på 7/12. Verkar varit en dyr dag för många .
Band dock elpriset på 55 öre ex skatter, avgifter och elnätskostnad. Det kändes högt så men var ett fynd. Ska man binda nu är det nästan 50% upp.

• Gilla
didrix och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
iaf. 160 kwH hamnade jag på 7/12. Verkar varit en dyr dag för många . Band dock elpriset på 55 öre ex skatter, avgifter och elnätskostnad. Det kändes högt så men var ett fynd. Ska man binda nu är det nästan 50% upp.
Vi fick nytt avtal med Kundkraft i oktober och gick från 37 till 67 öre/kWh (ex avgifter) och tyckte det var katastrof-dyrt men nu är jag bara glad. När fick ni ert nya avtal?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
kWh

• Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
kWh
Stand corrected.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vi fick nytt avtal med Kundkraft i oktober och gick från 37 till 67 öre/kWh (ex avgifter) och tyckte det var katastrof-dyrt men nu är jag bara glad. När fick ni ert nya avtal?
Å vi har ett som löper ut sista Jan på 52öre. Tvekade att teckna 6mån på 85 i nov. Blev 6mån på 107ist... jaja vi överlever. Bättre än 6mån på 140öre som det är uppe i nu.

Mats-S
Appendix Appendix skrev:
160 kwH hamnade jag på 7/12. Verkar varit en dyr dag för många .
Band dock elpriset
51kWh på den dagen, men jag har för mig att jag körde stödvärme i min Morsö-kamin dom dagarna det var -18 - -20, så det hjälpte nog en hel del för att hålla nere förbrukningen.

Tänker man långsiktigt har det i flera decennier alltid lönat sig att köra på rörligt avtal, smällar som i år till trots. Betänk att priset vi betalar på räkningen är så mycket mera än själva kWh-priset. Staten ska ha sin moms, och övriga parasiter sin del av våra pengar.

Är det inte dags att sluta tjafsa om diverse uttryck med bokstavskombinationer nu, gemene hen begriper att det förbrukats ett antal XX per dygn och bryr sig inte bokstäver. Gemene hen och bryr sig inte om något, bara att fakturan är lite ovanligt hög. Fortsätt gärna med EL-leverantör och nätägare, det är intressant prismässigt.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mats-S
J jonaserik skrev:
Fortsätt gärna med EL-leverantör och nätägare, det är intressant prismässigt.
Inte mycket man kan påverka där, några ören hit eller dit.

Värsta parasiterna är Staten och Nätägarna. Deras prissättning är inte diskuterbar, staten tar sin moms och håller nätägarna varmt om ryggen. Dessutom går man (regeringen) in med en gemensam elhandel med EU för att verkligen driva upp priserna ...

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
Fasen vad snabb du är. Google tycker att det borde röra sig om 200 hästar i fem timmar.

Sen vet jag någon som gjort det med 120 hästar också men det kan inte ha varit så kul.
Jag har aldrig åkt vägen mellan Stockholm och Göteborg, men nog borde det ta betydligt kortare tid än fem timmar om man kör med konstant max effektutveckling hos en 200 hästkrafters motor (i en personbil)?

Eller i verkligheten gissar jag att det skulle ta oändligt lång tid om man försöker sig på detta.

Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Angående de nya "smarta" mätarna verkar de flesta nätägarna valt Landis+Gyr E360 som även är på väg in till vårt område i början av nästa år. De enda "smarta" med dessa är att man som kund kan få tillgång till P1-porten för direktavläsning. MEN senast jag var i kontakt med EON för ca ett år sedan skulle man ha en administrativ avgift för att att öppna upp access till realtidsdata vilket går stick i stäv med energimyndighetens intentioner som verkar missat att skriva in detta i kravlistan. Sakkunniga på Infrastrukturdepartementet skulle "titta" på saken men jag tvivlar på att man gjort något åt det. Kontentan är att slutkonsumenten mjölkas på ytterligare pengar för att finansera bytet. När det gäller gruppen som samordnade planering och införandet saknade man representation från konsumentledet och bestod uteslutande av nätägare, leverantörer och berörda myndigheter.

Så nej, det kommer troligtvis inte bli billigare med el bara för att vi får smarta elmätare. Det hela är en illusion baserat på ett önsketänkande som var väldigt snyggt marknadsfört.
Glömde nämna att jag var i kontakt med leverantören och frågade om någon de hade någon modell med inbyggd trådlös kommunikation. Man hade offererat E360 med trådlös M-Bus men nätägarna tackade nej med motiveringen att det troligtvis inte fanns något intresse av detta hos konsument(!).

Skulle vara intressant att ta en ny diskussion med ansvariga som lovade att de skulle bli billigare bara vi fick tillgång till smarta elmätare hos alla konsumenter som då kan styra sin konsumtion till "bättre" timpriser...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.