richardtenggren
A Andersjp skrev:
Herrejävlar. Vi har fjärrvärme men har ändå funderat kring elräkningen. Huset är ganska stort och vi laddar bilen upp till 13 kWh. Du är inte ett Tibber-troll som vill få alla Tibber-användare lite lugnare?
Jag har bergvärme och rätt snålt hus egentligen, men efter skyfallet som gjorde vår källare till plaskdamm så har vi rensat ur den på allt och värmer den med en elvärmefläkt.
Då detta tagit lite tid så blev jag inte klar med golvvärmen i vardagsrummet (~50 m2), så vi värmer ”halva” entréplan med en Jula LLVP. Utöver det har vi en isolerad 20 ft container med elvärme.
Sen har vi hantverkare hemma, så har varit både maskiner och spring genom garageporten där vi boostar värmen tillfälligt med el…

Men vi värmer alltså ~350 m2, har hantverkare hemma och en uppvärmd container, så jag är inte orolig på sikt :)
 
Graffen Graffen skrev:
Måtte regeringens inkompetens straffa sig och att alla elbolag får bajs i sina julstrumpor!
Haha, håller verkligen med om din önskningar! :D

Med tanke på hur otroligt mycket elpriserna påverkar folks ekonomi är det lite märkligt att det inte startats ett "el-uppror".
 
  • Gilla
Jonny Hylander och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Stort hus och elvärme? Uppskattat för hela december 3769 kWh. Det var ingen liten förbrukning.
Har ett hus på 95 m2 som har hyrts av litauer som är här och arbetar. De hade all värme på max ( 5 radiatorer, två golvvärme och två luftvärmepumpar) och lyckades med konststycket att göra slut på som mest 131 kwh på ett dygn! Var för ett par veckor sedan, Stenungsund, runt 7-8 minus ute.
 
TRJBerg
Hittills i december:

Förbrukat: 6365 kWh, 15887 kronor.

Uppskattat hela december: 12666 kWh.
 
  • Wow
  • Ledsen
Dino84 och 7 till
  • Laddar…
Jobbigt med ved men elförbrukningen håller sig runt 10 kWh per dygn
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hittills i december:Förbrukat: 6365 kWh, 15887 kronor.Uppskattat hela december: 12666 kWh.
:surprised: Rörligt pris?
 
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Och jag som sitter och ojar mig över förbrukningen i vår treplanskåk från 1920 med fattiglappar och 2-glasfönster…
Har renoverat bergvärmen, skorstenen, så kaminen i vardagsrummet får gå morgon och kväll.
Inga batteribilar och sånt trams
Stängde iofs av poolen
 
  • Diagram över elförbrukning och temperatur i december 2021 jämfört med december 2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Du måste ha fast avtal säger vår Statsminister!
 
  • Haha
mickewest
  • Laddar…
B Bissemannen skrev:
Har 35A huvudsäkring pga av den kraftfulla värmepumpen.
Hur går det ihop? Har du ett hus på 2000 kvadratmeter?
En 'kraftfull' värmepump för en stor villa har en uteffekt på 15-20 kW, vilket betyder att kompressorn drar runt 4-5 kW som mest. Dvs 6-7 A per fas.

Det låter snarare som att du har en för klen värmepump som behöver hjälp av en kraftfull elpatron...
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du blandar ihop matte med förenklat skriftuttryck. Ex 100 km/h ska uppfattas som 100 km i timmen, inte 100 km delat med en timme.
nu kan jag inte hålla mig längre
Menar du allvar? Det ska visst uppfattas som ”delat med”. v=s/t är formeln för hastighet. Hela grunden för att kunna räkna på grejerna ligger ju i att de matematiska symbolerna används till det de är till för. Ur samma formel får du då också fram att s=v*t.
Den här formeln kan ju också med lätthet överföras till beräkningen av energi, effekt och tid. Något många i tråden redan förstått.
 
  • Älska
  • Gilla
Malin R och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
:surprised: Rörligt pris?
Japp, via Tibber.
 
  • Wow
Boilerplate4U
  • Laddar…
Känns som att jag kommer billigt undan.
150 kvm hus och 70 kvm garage i sutteräng.
Bor själv, nibe 730 och solceller på taket. Skärmbild av energiförbrukningsapp som visar el såld och köpt, med månadsvärden och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av energiförbrukningen för en villa med solceller, visar lägre förbrukning jämfört med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J Jäven skrev:
nu kan jag inte hålla mig längre Menar du allvar? Det ska visst uppfattas som ”delat med”. v=s/t är formeln för hastighet. Hela grunden för att kunna räkna på grejerna ligger ju i att de matematiska symbolerna används till det de är till för. Ur samma formel får du då också fram att s=v*t. Den här formeln kan ju också med lätthet överföras till beräkningen av energi, effekt och tid. Något många i tråden redan förstått.
Är du också en fyrkantig ingenjör som när du kör bil säger att din hastighet är "50 km delat med tiden"? Jag brukar säga 50 km i timmen för att folk ska förstå men det är förstås en smaksak. För övrigt har du fel angående symbolen / som uteslutande matematisk notation men det kan du säkert googla upp själv...
 
  • Haha
Malin R och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
240 kvm tegelkåk med mycket fönster och vattenburen golvvärme. 4 personer (2 tonårstjejer) och två elbilar.
Den ena elbilen har smartladdning via Tibber.
låter ändå inte farligt med din elfaktura slår jag ut december fakturan för oss och diesel till 1 bil så blir det dyrare för mig och då är våran kåk på 128 m2
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Japp, via Tibber.
Ingen kul läsningen att läsa av förbrukningen förstår jag. Vad kör ni för typ av uppvärmning med den förbrukningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.