Tele2 har precis satt upp en mast i vårt område och hastigheten är imponerande...nästan 1Gbit. Men det beror nog mest på att det är ett villaområde där alla har fiber och knappt någon använder mobilt bredband. Själv har jag WiFi-samtal på så knappt något går över mobilnätet. Det är lite moment 22....
 
Z Zakalwe skrev:
Tele2 har precis satt upp en mast i vårt område och hastigheten är imponerande...nästan 1Gbit. Men det beror nog mest på att det är ett villaområde där alla har fiber och knappt någon använder mobilt bredband. Själv har jag WiFi-samtal på så knappt något går över mobilnätet. Det är lite moment 22....
Upplänken brukar vara mycket långsammare, "bara" runt 100Mbit. Förövrigt så är Tele2 5G täckning inte mycket att hurra för: https://www.tele2.se/mobilt/tackning-och-nat/tackningskarta
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den stora vinsten med QoS är att trafik som mår bra av långa fördröjning (exempelvis video) kan få det och trafik som mår bra av kort fördröjning (exempelvis tal och spel) kan få det. Det bästa av två världar istället för en dålig kompromiss som vi har idag. Dvs, 1+1=3 i detta fallet.
Japp. I en perfekt värld. Men vi lever som bekant inte i en perfekt värld, och därför så kommer varje sådan mekanism att missbrukas å det grövsta. Ty sådan är kapitalismen. Så jag säger som jag sade då, och fortsatt säger:

"Best effort means your best effort. Not your half-assed, "when I feel like it and I've let the people that pay get ahead!" ;) (Egentligen en parafras från någon jag glömt vem det var. Men idén är enkel. Antingen så har man tillräckligt med bandbredd och då kommer allt fram, eller så måste man kasta. Och då vill jag inte ha en värld där man kastar beroende på vem som betalat för att komma före i kön.)

Vi ser ju idag att vi har samma försök till tull från det stackars, stackars, fattiga, telekom-folket i EU som vi gjorde i USA på den gamla goda tiden, innan vi fick nätneutralitetslagstiftning (av varierande kvalitet på olika ställen, visst).

Så enda chansen är att kväva det här barnet i sin linda och inte ge dem ens en antydan till mekanismerna att kunna genomföra det. (Jaja, jag känner till DPI osv. osv. men striden måste föras på alla fronter samtidigt! ;))

Best effort åt alla! :)
 
Jag brukar stänga av 5G när jag övernattar i stan (Stockholm, Söder) och köra på 4G. Tycker att det är mycket mer avbrott och "buffring" på 5G när jag streamar t.ex. Netflix.
Även surfning blir det ibland långa uppehåll i laddningen.

Samsung Galaxy S22 Ultra kör jag och brukar då "internetdela" till datorn, men avbrott/buffring förekommer både på mobil och dator. Kör jag 4G flyter det på utan problem...
 
anders07 anders07 skrev:
Jag brukar stänga av 5G när jag övernattar i stan (Stockholm, Söder) och köra på 4G. Tycker att det är mycket mer avbrott och "buffring" på 5G när jag streamar t.ex. Netflix.
Även surfning blir det ibland långa uppehåll i laddningen.

Samsung Galaxy S22 Ultra kör jag och brukar då "internetdela" till datorn, men avbrott/buffring förekommer både på mobil och dator. Kör jag 4G flyter det på utan problem...
För mig funkar det bara bra och det med Telenor, det var lite problem med hoppande i början mellan 4G-5G men nu funkar det fint efter att Telenor kraftigt byggt ut 5G nätet där jag bor och nu är det helt störningsfritt vid passager 4G-5G.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag brukar stänga av 5G när jag övernattar i stan (Stockholm, Söder) och köra på 4G. Tycker att det är mycket mer avbrott och "buffring" på 5G när jag streamar t.ex. Netflix.
Även surfning blir det ibland långa uppehåll i laddningen.

Samsung Galaxy S22 Ultra kör jag och brukar då "internetdela" till datorn, men avbrott/buffring förekommer både på mobil och dator. Kör jag 4G flyter det på utan problem...
Eftersom dagens 5G kopplas upp och ned från 4G, så kan det vara så att ditt beteende (Netflix) inte fungerar med parametersättningen man har i nätet. Lite förbättringspotential i konfigurationen helt enkelt, det är inte 5G i sig som ger de problemen då det nätet inte är särskilt lastat idag.

Det kan också ha med mottagningen att göra, men det lät inte som att det var det på din beskrivning.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. I en perfekt värld. Men vi lever som bekant inte i en perfekt värld, och därför så kommer varje sådan mekanism att missbrukas å det grövsta. Ty sådan är kapitalismen. Så jag säger som jag sade då, och fortsatt säger:

"Best effort means your best effort. Not your half-assed, "when I feel like it and I've let the people that pay get ahead!" ;) (Egentligen en parafras från någon jag glömt vem det var. Men idén är enkel. Antingen så har man tillräckligt med bandbredd och då kommer allt fram, eller så måste man kasta. Och då vill jag inte ha en värld där man kastar beroende på vem som betalat för att komma före i kön.)

Vi ser ju idag att vi har samma försök till tull från det stackars, stackars, fattiga, telekom-folket i EU som vi gjorde i USA på den gamla goda tiden, innan vi fick nätneutralitetslagstiftning (av varierande kvalitet på olika ställen, visst).

Så enda chansen är att kväva det här barnet i sin linda och inte ge dem ens en antydan till mekanismerna att kunna genomföra det. (Jaja, jag känner till DPI osv. osv. men striden måste föras på alla fronter samtidigt! ;))

Best effort åt alla! :)
Det man försöker göra nu är att differentiera så att den som betalar får det den betalar för. Tanken är att det skall vara felra abonnemang i ett och att slutkunden på något sätt skall styras att hantera detta mha pengar. Vill du skicka Netflix på en låglatenstjänst så är det helt OK, men det blir dyrare per överförd bit än att göra det på en tjänst optimerad för streaming video. Den senare ger dessutom troligen bättre karaktäristik för tjänsten också.
 
hsd
Nu förekommer det både 5G och 5G+, vilket ska ge snabbare nedladdningar
 
hsd hsd skrev:
Nu förekommer det både 5G och 5G+, vilket ska ge snabbare nedladdningar
Det finns många olika standarder inom 4G också, så detta är bara som det brukar vara...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det man försöker göra nu är att differentiera så att den som betalar får det den betalar för.
Låter som den gamla telekomsanningen: Ju mer krångel, desto mer betalt kan man ta. Det är ju inte för inte som TCP/IP blev hatat eftersom det flyttade komplexiteten till ändpunkterna till förmån för ett enkelt, okomplicerat, och därför billigt nät.

Så jag känner allt mina löss på gången... ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.