ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad fick du för latency
11ms just då.

A Anders243 skrev:
Jag har testat i LInköping, med "cappat" abonemmang. Jag får ut de 300/100(?) Mbit/s som operatören tycker jag ska ha.

Latensen är 11ms, men det tror jag beror på att det är NSA snarare än telefonen. (Non-Standalone, d.v.s. med LTE-ankare)
Finns det SA-nät i Sverige än?
Kollat Mjärdevi/datalinjen 3? ;-)

hsd
Det verkar gå långsamt fram med 5g-utbyggnaden

Tvärtom, 5g rullas ut snabbare än 4g gjorde och alla bygger i full fart. Telia annonserade precis att man nu når halva befolkningen med 5g och det var ju två år sedan man fick frekvenstilldelning, så det är väl rätt hygglig fart på arbetet…..

…..däremot var ju PTS sega som klister, hela övningen kunde ju varit klar redan om man gjort frekvenserna tillgängliga tidigare.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Med mobilen, 3 abonnemang. Partille (göteborg).
Skärm med internethastighetstestresultat, 5G-nätverk, knapp för att mäta igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mojjen skrev:
[bild]
Dålig svarstid antyder att det är många som använder 5G samtidigt i cellen. Jag brukar ha runt 10-12 ms vid min arbetsplats i Göteborg. Latensen påverkas nämligen kraftigt av hur många användare i cellen som skall schemaläggas för sändning i upplänk. detta syns också i hastigheten på upplänken.

Hastigheten på 5G inne i Göteborg har försämrats kraftigt sedan i somras, mest pga att fler använder det. I somras låg jag regelmässigt på runt 500/250 Mbps och 12ms inne i stan, det gör man inte längre....

MathiasS MathiasS skrev:
Tvärtom, 5g rullas ut snabbare än 4g gjorde och alla bygger i full fart. Telia annonserade precis att man nu når halva befolkningen med 5g och det var ju två år sedan man fick frekvenstilldelning, så det är väl rätt hygglig fart på arbetet…..

…..däremot var ju PTS sega som klister, hela övningen kunde ju varit klar redan om man gjort frekvenserna tillgängliga tidigare.
Precis, Telia tillhör de som bygger ut snabbast i världen, förutom några lilleputt-länder som inte riktigt kan räknas.

pacman42 pacman42 skrev:
Dålig svarstid antyder att det är många som använder 5G samtidigt i cellen. Jag brukar ha runt 10-12 ms vid min arbetsplats i Göteborg. Latensen påverkas nämligen kraftigt av hur många användare i cellen som skall schemaläggas för sändning i upplänk. detta syns också i hastigheten på upplänken.

Hastigheten på 5G inne i Göteborg har försämrats kraftigt sedan i somras, mest pga att fler använder det. I somras låg jag regelmässigt på runt 500/250 Mbps och 12ms inne i stan, det gör man inte längre....
Flyttat några km närmare stan på jobbet. Fortfarande i partille kommun. Hastigheten har ökat extremt. Svarstiden bättre men fortfarande inte imponerande.
Skärmavbild av nätverkshastighetstest med höga 5G nedladdnings- och uppladdningshastigheter, tidpunkt och datum.
Skapa konto

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Här är en mätning som jämförelse med wifi på jobbet. Hastigheten ör begränsad av vårt fiber abbonemang. Det är en 100/100 dedikerad fiber som vi betalar 1100:- plus moms i månaden för. Utifrån det måste jag ändå säga att mitt 3 med fri surf för 249:- plus moms levererar rätt bra.

• Skärmavbild av internethastighetstest: nedladdning 97,75 Mbit/s, uppladdning 87,70 Mbit/s, svarstid 11,59 ms.
    Skapa konto
Kunde inte hålla mig.
Gjorde en mätning med 4g också. För att vara 4g extremt bra hastighet. Känns som att nätet blivit avlastat då fler kör 5g. Men svarstiderna är långa. Som förväntat.
Min högst ovetenskapliga slutsats, fiber fortfarande bäst där det går att få. 5g bra om du har en mast och övriga förutsättningar är rätt. Jag hade tex bättre eller likvärdig mätning ned 4g på jobbet mot 5g hemma. Det är knappt 2,5km ifrån varandra, och mätningen gjordes inom ca 1h i förhållande till varandra.

Skärmavbild av en hastighetstestapp visar nedladdning, uppladdning, svarstid och tid för testet.
Skapa konto

M mojjen skrev:
Kunde inte hålla mig.
Gjorde en mätning med 4g också. För att vara 4g extremt bra hastighet. Känns som att nätet blivit avlastat då fler kör 5g. Men svarstiderna är långa. Som förväntat.
Min högst ovetenskapliga slutsats, fiber fortfarande bäst där det går att få. 5g bra om du har en mast och övriga förutsättningar är rätt. Jag hade tex bättre eller likvärdig mätning ned 4g på jobbet mot 5g hemma. Det är knappt 2,5km ifrån varandra, och mätningen gjordes inom ca 1h i förhållande till varandra.

[bild]
Nu drar du nog en felaktig slutsats dock, den 5G som finns i Sverige (än så länge) går i 4G-nätet och din telefon är alltid uppkopplad vi 4G och avlastar trafiken till 5G när så är lämpligt. Detta gör att du är begränsad av mätningar som avgör om 4G eller 5G är bäst att använda och du är delvis begränsad av signalering i 4G-nätet också.

Men för att komma till saken, alla mobiler börjar skicka data på 4G och det är bara för längre transaktioner (som Bredbandskollen) som du hinner bli överflyttad på 5G. Dina siffror beror troligen på att du har bättre mottagning på 4G relativt 5G (olika frekvenser) där du befinner dig...

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
[bild]
siffrorna du visar med 3 är ungefär vad jag ser runt om i Stockholm också där jag gjort några ovetenskapliga stickprov (resten av familjen har 3, jag kör Telia).

ett par mätningar med Telia….:

Skärmavbild från Speedtest-app som visar hög nedladdningshastighet på 1464,40 Mbps på ett 5G nätverk.
Skapa konto
Resultat från Speedtest-app visar hög nedladdningshastighet på 1039 Mbps, låg uppladdningshastighet på 39,6 Mbps, 5G.
Skapa konto

MathiasS MathiasS skrev:
siffrorna du visar med 3 är ungefär vad jag ser runt om i Stockholm också där jag gjort några ovetenskapliga stickprov (resten av familjen har 3, jag kör Telia).

ett par mätningar med Telia….:

[bild][bild]
Teliasiffrorna visar att du nästan är ensam på 5G vid tillfället. Uppladdningssiffrorna/upplänken antyder att du sitter inomhus med din iPhone. Apple har snålat in på effekten för att spara batteri och de har därför en del lustiga fenomen då signalstyrkan blir lite lägre. Man kan exempelvis ofta märka att det med lite sämre signalförhållanden blir så att det tar lång tid innan man får igång en nedladdning (uppåt 100ms extra), vilket jag misstänker beror på att de börjar med en låg effekt på sändningen och stegvis höjer effekten fram till dess att det fungerar (hjälpligt). Jag misstänker att det är detta som gör att man ofta får dålig upplänk med iPhones också - de snålar på effekten för att spara batteri.

Apple har en tendens att optimera sönder mobilstandarderna, de följer inte dem och skapar därför problem för andra tillverkare på marknaden (Nokia, Ericsson m.fl.). Men eftersom de är så dominerande så kommer de undan med att bete sig illa...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Teliasiffrorna visar att du nästan är ensam på 5G vid tillfället. Uppladdningssiffrorna/upplänken antyder att du sitter inomhus med din iPhone. Apple har snålat in på effekten för att spara batteri och de har därför en del lustiga fenomen då signalstyrkan blir lite lägre. Man kan exempelvis ofta märka att det med lite sämre signalförhållanden blir så att det tar lång tid innan man får igång en nedladdning (uppåt 100ms extra), vilket jag misstänker beror på att de börjar med en låg effekt på sändningen och stegvis höjer effekten fram till dess att det fungerar (hjälpligt). Jag misstänker att det är detta som gör att man ofta får dålig upplänk med iPhones också - de snålar på effekten för att spara batteri.

Apple har en tendens att optimera sönder mobilstandarderna, de följer inte dem och skapar därför problem för andra tillverkare på marknaden (Nokia, Ericsson m.fl.). Men eftersom de är så dominerande så kommer de undan med att bete sig illa...
Vad gäller användning med mobil så prioriterar jag helt klart batteri, om jag ändå får de siffror vi har här. även de sämre är rätt ok för vardagligt mobilsurf". Hade varit intressant att se mätningar med en stationär 5g router. och vad vinner man på en router för 8-9K mot en för 4K. Under det verkar vara svårt att komma.

Först då känns det som att man egentligen kan göra en relevant jämförelse hur 5G står sig mot fiber, åtminstone där testet görs. Telefonen ger en indikation, men inte mer, dåd en primärt inte är tänkt att användas som villa modem.

M mojjen skrev:
Vad gäller användning med mobil så prioriterar jag helt klart batteri, om jag ändå får de siffror vi har här. även de sämre är rätt ok för vardagligt mobilsurf". Hade varit intressant att se mätningar med en stationär 5g router. och vad vinner man på en router för 8-9K mot en för 4K. Under det verkar vara svårt att komma.

Först då känns det som att man egentligen kan göra en relevant jämförelse hur 5G står sig mot fiber, åtminstone där testet görs. Telefonen ger en indikation, men inte mer, dåd en primärt inte är tänkt att användas som villa modem.
Det beror ju på vad man vill göra på sin telefon. Den 5G som finns i Sverige idag duger inte riktigt för att spela eller köra VR på. Det är knappt att det fungerar att köra Zoom/Teams/Meet på det då man hela tiden pratar i mun på varandra beroende på bitvis långa och varierande latenser på trafiken. Är man i ett interaktivt möte så blir det väldigt störande efter en stund. Jag tar många möten från bilen och detta är ett jättestort problem för mig. Men olika personer har ju olika användning av sakerna.

Och rörande Apple så är det uppenbart att de inte optimerar på företagsanvändning av deras produkter. Bara det faktum att man inte kan ha olika instanser av en app installerad för företaget och för privat användning är ju ett rejält bottennapp av Apple. Detta kommer att slå tillbaka på Apple som företagsprodukt om de inte tar tag i saken. Nu läste jag iofs att Apple kommer att tvingas att stödja flera app-butiker i Europa och iom det så blir det kanske även möjligt att göra separata app-butiker och appar för företagstjänster också - så som Android har haft i många år.

Jag förstår förresten inte riktigt vart all energi i Apples telefoner tar vägen, de har mycket effektivare appar än Android tack vare användningen av C# och de snålar mer med energin på radion, de har färre nanometrar i kretsarna, men ändå så räcker en Android-telefons batteri mycket längre. :thinking:

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.