7 460 läst · 69 svar
7k läst
69 svar
5 G har någon hunnit använda
Jo, jag kör Zoom samtidigt som jag kör, man behöver ju inte titta på vägen, hrm jag menar naturligtvis skärmen...G Greger_08 skrev:
URLLC kommer inte att lösa ett dugg tyvärr, jag jobbar med detta och URLLC är kraftigt överhajpat och fungerar i praktiken bara på fasta platser. 5G klarar inte av ett cellbyte utan att man tappa 50ms av kommunikation som köas upp (lösningen är två radiomodem i samma enhet, vilket inte dyka upp i vanliga telefoner).
Det beror helt på vilka celler du befinner dig i. Är det inte överbelastat i cellerna så går det ändå hyfsat (om än lite prat i munnen på varandra), men är det överlastat då drar latensen med lätthet iväg uppåt 200 ms och då blir det riktigt jobbigt...R reez skrev:
Men tanken är ju att få ner dessa siffror genom att börja kommunicera med granncellen innan handover..pacman42 skrev:Jo, jag kör Zoom samtidigt som jag kör, man behöver ju inte titta på vägen, hrm jag menar naturligtvis skärmen...
URLLC kommer inte att lösa ett dugg tyvärr, jag jobbar med detta och URLLC är kraftigt överhajpat och fungerar i praktiken bara på fasta platser. 5G klarar inte av ett cellbyte utan att man tappa 50ms av kommunikation som köas upp (lösningen är två radiomodem i samma enhet, vilket inte dyka upp i vanliga telefoner).
Om cellerna är fulla är ju inte ett "5G" problem utan snarare brist på kapacitet av olika orsaker.
Siffran går inte att få ned mer utan att ha två radiostackar. Åtminstone enligt mina källor. Och detta är lösningen som dessutom är standardiserad för att lösa problemet. Men har man två stackar så har man nästan två modem, vilket har en del andra fördelar (bland annat bättre redundans) så jag hade nog valt att gå på två modem för de användningsfall som har problem med detta. Men det lär knappast att få in i vanliga telefoner...G Greger_08 skrev:
Om radion redan pratar med en cell blir det svårt att prata med en ny samtidigt. Därav fördröjningen. Pacman har helt rätt i det han skriver.G Greger_08 skrev:
Det är så klart ett 5G-problem. Inte unikt för just 5G förvisso utan för all radio-kommunikation. Det finns bara ett begränsat utrymme i luften. 5G löser inte detta på något magiskt vis och kommer (precis som 4G och 3G) att bli långsammare och få högre latency när många ska samsas om samma utrymme.G Greger_08 skrev:
Befinner mig i När på Gotland över nyår, och här har man ändrat nått till förmån till 5G.
Har 2 telefoner, full pott på den nyare med 5G, streamat film/tv till laptopen flera dagar och det är blixtsnabbt.
Men på jobbtelefon en som bara har 4G är det nästa dött, en plupp som fladdrar av o till.
Båda har abonnemang som går på Telias nät.
Har 2 telefoner, full pott på den nyare med 5G, streamat film/tv till laptopen flera dagar och det är blixtsnabbt.
Men på jobbtelefon en som bara har 4G är det nästa dött, en plupp som fladdrar av o till.
Hur gammal är jobbtelefonen? Det kan vara så att den inte stödjer det frekvensband som 5G-telefonen ligger på. Eftersom den 5Gvsom finns på Gotland kräver en fungerande 4G så måste řG vara stabilt också, vilket leder mig att tro att 4G i jobbtelefonen inte när samma frekvens som 4G i 5G-telefonen.Isakare skrev:Befinner mig i När på Gotland över nyår, och här har man ändrat nått till förmån till 5G.
Det hade varit intressant att se vad som händenom du bytte sim-kort mellan telefonerna...