52 610 läst · 351 svar
53k läst
351 svar
4 år gammal torktumlare kräver reparation för över 5000 kr
Nya skiten är inte gjort för att laga - skulle byta lager i trumman när det kastade in handduken och det gick inte att köpa löst för det var ingjutet i plasten -trasiga värmepaket är inte heller lönsamt att byta mä det går utför ju nyare det är ju sämre är dom att lagaimported_Benno skrev:
Remmar osv är ju iallafall lösbart men det är skrämmande vad dålig kvalite det är på mycket annat
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Har en Bosch med, som du säger lite kärlek till konsensvattenpumpen o den tuffar på 🙂H Harald Blåtumme skrev:TT med luftvärmepump (och därmed kompressor, kylsystem med köldmedium) är rätt dyra och komplicerade prylar.
Extremt tråkigt att den givit upp efter såpass få år av drift, det käkar upp all möjlig vinst man kunnat få av den lägre energiförbrukningen vs en konventionell kondenstumlare.
Vi har en urgammal kondenstumlare Bosch Maxx 8, säkert 15 år gammal men tuffar på efter litet handpåläggning i halvtid i form av rensning vid kondensvattensumpen. Fortsatt i drift och funkar som den ska.
Om reparationskostnaden är 5.000 på din tumlare efter såpass kort driftstid skulle jag överväga att dumpa den på återvinningen och skaffa en ersättare.
Varför betalar försäkringen över huvudtaget ut för slitage?
Hade torktumlaren vattenskadats av en läckande tvättmaskin hade jag förstått ersättningen, men dålig kvalitet skall väl inte hemförsäkringen belastas med?
Hade torktumlaren vattenskadats av en läckande tvättmaskin hade jag förstått ersättningen, men dålig kvalitet skall väl inte hemförsäkringen belastas med?
Vår 5 år gamla torktumlare från Cylinda höll på att elda ner huset i mellandagarna. Det hade blivit något fel som gjorde att värmeelementet glödde konstant så fort maskinen var inkopplad. Vi märkte det av att det började lukta bränt. Sambon brände sig när hon skulle ta ut tvätten. Det var till och med så pass att tvätten hade fått brännmärken. Vid kontakt med Cylinda så gjorde dem inte mycket. Dem kunde skicka ut en tekniker på vår bekostnad. Knappast ekonomiskt försvarbart att laga en 5 år gammal maskin för flera tusen som visar på sådana brister i kvalitet. Men min tanke var att med ett sånt pass allvarligt fel så kanske Cylinda själva hade velat undersöka vad som kan ha blivit fel. Är inte förvånad om en sådan här maskin kommer att vara brandorsak någonstans i landet framöver.
Vi fick ut 3000kr från försäkringsbolaget och beställde sedan ny, både tvättmaskin och torktumlare. Det blev maskiner från Bosch den här gången och tumlaren är en värmepumpstumlare. Det går inte ens att jämföra med dem gamla maskinerna. Dem nya går mycket tystare, tvättstugan håller normal temperatur när man använder tumlaren och förhoppningsvis ska dem vara energieffektivare med.
Min uppfattning av Cylinda är att det inte är någon vidare kvalitet. Vi har andra vitvaror från Cylinda med(ingick i husbygget). Diskmaskinen har dem fått laga 4 gånger under garantitiden. Frysen piper titt som tätt och Cylinda kan inte svara på varför.
Vi fick ut 3000kr från försäkringsbolaget och beställde sedan ny, både tvättmaskin och torktumlare. Det blev maskiner från Bosch den här gången och tumlaren är en värmepumpstumlare. Det går inte ens att jämföra med dem gamla maskinerna. Dem nya går mycket tystare, tvättstugan håller normal temperatur när man använder tumlaren och förhoppningsvis ska dem vara energieffektivare med.
Min uppfattning av Cylinda är att det inte är någon vidare kvalitet. Vi har andra vitvaror från Cylinda med(ingick i husbygget). Diskmaskinen har dem fått laga 4 gånger under garantitiden. Frysen piper titt som tätt och Cylinda kan inte svara på varför.
Den här typen av godtyckliga ersättningar kanske är orsaken till nivåerna på hemförsäkringen idag. Har hört om folk som för vattenläckor på 50år gamla rör där man inte bara får skadan bekostad utan även åtgärd på själva rörenAttitudeswe skrev:
Inget krav på att redovisa återvinning? Ungarna lyckades smash en 42" LED TV och där var kravet att den skulle återvinnas innan hela beloppet betalades ut. Folksam ordnade med ett företag som hämtade upp TVn , sen fick jag resten utbetalt.B Boek skrev:
Vi har en bosch värmepumpstumlare, har läst här på forumet om de som får den ingensatt varje år. Vår är nog snart 10 år och går nog i princip varje dag och har aldrig vart igensatt. Men vi använder heller inte sköljmedel och jag är rätt noga att rengöra luddfiltret (min fru verkar dock inte lika nogrann).
Värmepumpstumlare är sällan skitbilliga, oavsett märke. Jag försöker välja bosch eller siemens på vitvaror då min uppfattning är att man slipper det värsta skitkvaliten. Men det gör inte att kvaliten är bra... Betala 3ggr så mycket för Miele tror jag heller inte på. Bosch verkar hålla ~10 år. Vår tvättmaskin gjorde det och det var iofs ett "skitfel" men efter att tvättat igenom två barns kläder i småbarnsålder (ni vet med geggamoja på) så var den nog inte värd att laga.
Har man tid på sig brukar man kunna hitta en bra bosch på nån slags rea för samma pris som en cylinda eller samsung på ordinariepris...
Värmepumpstumlare är sällan skitbilliga, oavsett märke. Jag försöker välja bosch eller siemens på vitvaror då min uppfattning är att man slipper det värsta skitkvaliten. Men det gör inte att kvaliten är bra... Betala 3ggr så mycket för Miele tror jag heller inte på. Bosch verkar hålla ~10 år. Vår tvättmaskin gjorde det och det var iofs ett "skitfel" men efter att tvättat igenom två barns kläder i småbarnsålder (ni vet med geggamoja på) så var den nog inte värd att laga.
Har man tid på sig brukar man kunna hitta en bra bosch på nån slags rea för samma pris som en cylinda eller samsung på ordinariepris...
Hänger i hallen utblåset vid LVP så det är ju typ en "tork med luftvärmepump" fast den inte tumlar samt man höjer RH lite i husetJ jonaserik skrev:
Det handlade nog om att folk fejkar en skada för att få ut en tv till. Det är nog ovanligare på tumlare.F fusion skrev:
Med en bunt barn gick tvättmaskinen dagligen. Linorna klarade en maskin dagligen. Men kom man iofas blev det jobbigt. Jag skaffade då en kondenstumlare. Den gick mycket i början men knappt alls nu drygt 10år senare. Jag har rensat den självrensande kondensorn, annars har den fungerar utan underhåll.H Hybro skrev:
Woods är inte bättre än andra, det är bara marknadsföring.M mrsnhp skrev:Woods gjorde kanske bättre avfuktare för 30 år sedan, eller så beror det på modell. För tre år sedan köpte vi två stycken (likadana) Woods avfuktare med några månaders mellanrum. Båda pajade med samma felkod efter ungefär lika lång tid. Den ena lyckades vi byta ut på garantin, den andra hade precis gått ut.
Nu har vi en lite rejälare och simplare Woods (utöver den utbytta). Den verkar klara sig lite bättre utan att isa ihop, men vi får väl se vad den säger när den närmar sig slutet på garantin.
Flera woods orsakade ju brand för ett antal år sedan, var väl typ 35 incidenter.
Vi vill varna konsumenter för att två typer av luftavfuktare som fortfarande finns på marknaden och som är farliga. Det är modellerna Wood’s WD-12 som är tillverkad i Kina och Wood’s MDC20. Importören har återkallat båda modellerna från konsumenter för cirka ett år sedan, säger Thomas Nilsson, inspektör på Elsäkerhetsverkets produktavdelning.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4254604#statistics
Reparationskostnaden tycks uppgå i nypriset på maskinen för 2 år sedan. (Säljs inte längre).
Det är ganska uppenbart att de inte vill att du faktiskt ska reparera den tyvärr.
Reparationskostnaden tycks uppgå i nypriset på maskinen för 2 år sedan. (Säljs inte längre).
Det är ganska uppenbart att de inte vill att du faktiskt ska reparera den tyvärr.
Jag tror sanningen är det att man ska kanske köpa noname produkter men välja den dyraste modellen av noname.Mattias Andreasson skrev:
Nu är ju inte Samsung heller nån noname i sig. Gör andra saker som håller och anses som ett "vanligt märke".
Sedan är det ju lite så också att Miele och Bosch är bra på vissa saker och andra dåliga. Tror Mieles expertområde är just tvättmaskiner och torktumlare. Så ja mitt tips är Miele där! Vi har en torktumlare från 2010 som fortfarande fungerar och dessutom utan service.
Bosch har bra diskmaskiner och verktyg.
Elektrolux/Upo Spisar gillar även elektrolux dammsugare
Resten vet jag ej då jag haft tex frysar av märket Bosch och Miele som strulat. Bosch kyl/frys kombo gick sönder efter 2år bara 1 kompressor fanns det i den, riktigt skräp!
Miele gick handtagen sönder efter nåt år och nu paijade frysen efter 11år 🤔 så ja man kan undra deras byggt till 20år, står visserligen upp till 20år, som kan tom vara 1 dags drift utan att man sagt nåt fel 😂
Redigerat: