H Hybro skrev:
Förstår helt enkelt inte.

1995 köpte jag huset och slängde ut torkskåpet. Satte upp torklinor i tvättstugan. Torkar det mesta av tvätten över natten.

Vad skulle en torktumlare tillföra?
I vart fall ingen gratis värme.
Enkelt och snabbt för mindre textilier
Handdukar blir mjuka och trevliga - inte hårda och vassa som de gärna blir vid hängtork
Torkar och fluffar upp kuddar och stoppade kläder
Avlägsnar ludd och hår - har du någon gång kört en maskin och glömt en servett i ficka n är räddningen att torktumla tvätten i omgångar
 
  • Gilla
kalaspanda och 14 till
  • Laddar…
Men nog har jag tid att hänga tvätt.
Det är ju det enda merbesväret.

Skulle aldrig falla mig in att köpa nåt dyligt.

Släng ut skiten.😋
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Förstår helt enkelt inte.

1995 köpte jag huset och slängde ut torkskåpet. Satte upp torklinor i tvättstugan. Torkar det mesta av tvätten över natten.

Vad skulle en torktumlare tillföra?
I vart fall ingen gratis värme.
Svaret har du i andra raden, bor man i lägenhet vill man inte belamra det lilla badrummet med tvätt.

Hängtorka tvätt kräver dedikerad tvättstuga vilket inte ens alla villor och radhus har idag.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men nog har jag tid att hänga tvätt.
Det är ju det enda merbesväret.

Skulle aldrig falla mig in att köpa nåt dyligt.

Släng ut skiten.😋
Tror inte du är stereotypen för någon som behöver en torktumlare…

Jag kan ju bara säga att under småbarnsåren åkte det mesta in i torktumlaren trots att vi hade tvättstuga nu är det mest handdukar underkläder/strumpor och ytterkläder där man vill få fart på impregneringen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vår Cylinda kondenstorktumlare är nog 20 år. Fungerar utmärkt efter lager- och drivremsbyte. Tråkigt att tillverkarna numera hellre säljer torktumlare vart femte år än vart 30:e
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Aaaaah så klart...

Men gick på forumrubriken.

Vår tvättstuga är rymlig. 7 x 2,5 meter.
Men innehåller dusch, tvättbänk, elmangel, många skåp både höga och väggskåp.
Vid mycket tvätt kan vi enkelt spänna upp fler linor.

Glömt att jag bodde i lägenhet för över 40 år sedan.
Det var och förblir en nödlösning.

Tidigast när jag fyller 80, kan det bli en sån livsform.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
Sagan säger att i Östtyskland så fanns det ett statligt dekret att vitvaror skulle konstrueras för att hålla i 20 år, och det får man ju hoppas eftersom man fick stå i kö i 3 år för att få köpa en.....)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
O
I InsidersUnited skrev:
Sagan säger att i Östtyskland så fanns det ett statligt dekret att vitvaror skulle konstrueras för att hålla i 20 år, och det får man ju hoppas eftersom man fick stå i kö i 3 år för att få köpa en.....)
Om man hade råd
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Sagan säger att i Östtyskland så fanns det ett statligt dekret att vitvaror skulle konstrueras för att hålla i 20 år, och det får man ju hoppas eftersom man fick stå i kö i 3 år för att få köpa en.....)
Det verkar inte längre gälla, för våra vitvaror tillverkas väl där nuförtiden. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Ja vi väntar in bår 4:e tumlare sen 2013 nu på måndag ,gjort slut på två cylinda och en Electrolux så nu provar vi siemens men det är slit å släng i en stor familj (4barn o två vuxna)liksom diskmaskin/tvättmaskiner förstått efter att jag pratat med vaktmästare att dom två fabrikaten vi kört inte var på deras topplista men det känns som ett år efter garantitiden går våra sönder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Exakt det här som gör att vi drar oss för att byta ut tumlaren vi har. Vi har en sån tumlare som blåser ut varmluften. Givetvis skulle vi spara ström på att köpa en kondenstumlare, men vår tumlare är 18 år och har aldrig behövt lagas. Den ekonomin är svårslagen oavsett hur lite ström kondenstumlaren drar ifall de går sönder efter 6-8 år.

Men det blir nog troligtvis en kondenstumlare när den här ger upp :)

(Edit. Jag trodde en kondenstumlare var en värmepumpstumlare… :O)
 
H
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Billiga maskiner går oftast sönder snabbare. Hade en Cylinda tvättmaskin, skulle byta gummit som sitter framme vid luckan, den reparation skulle kosta lika mycket som en ny maskin. Tröttnade på att byta maskiner efter 7-9 år. Ett jagande efter bästa pris osv. Nu har vi Miele, inte billigt men peppar, peppar, de håller.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
TT med luftvärmepump (och därmed kompressor, kylsystem med köldmedium) är rätt dyra och komplicerade prylar.

Extremt tråkigt att den givit upp efter såpass få år av drift, det käkar upp all möjlig vinst man kunnat få av den lägre energiförbrukningen vs en konventionell kondenstumlare.

Vi har en urgammal kondenstumlare Bosch Maxx 8, säkert 15 år gammal men tuffar på efter litet handpåläggning i halvtid i form av rensning vid kondensvattensumpen. Fortsatt i drift och funkar som den ska.

Om reparationskostnaden är 5.000 på din tumlare efter såpass kort driftstid skulle jag överväga att dumpa den på återvinningen och skaffa en ersättare.
Ja vår Cylinda är nog före år 2000 iaf. Fungerar fortfarande felfritt efter alla dessa år i drift. 😅
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
Billiga maskiner går oftast sönder snabbare. Hade en Cylinda tvättmaskin, skulle byta gummit som sitter framme vid luckan, den reparation skulle kosta lika mycket som en ny maskin. Tröttnade på att byta maskiner efter 7-9 år. Ett jagande efter bästa pris osv. Nu har vi Miele, inte billigt men peppar, peppar, de håller.
Vårt gummi läckte också, köpte ny packning från Cylindas hemsida för 200kr.tog 5 minuter att byta max.
 
H HEM2121 skrev:
Billiga maskiner går oftast sönder snabbare. Hade en Cylinda tvättmaskin, skulle byta gummit som sitter framme vid luckan, den reparation skulle kosta lika mycket som en ny maskin. Tröttnade på att byta maskiner efter 7-9 år. Ett jagande efter bästa pris osv. Nu har vi Miele, inte billigt men peppar, peppar, de håller.
Laga själv. Det är inte så komplicerat. Så länge det går att köpa reservdelar. Tyvärr tillverkas sämre och sämre vitvaror för varje år så det kan löna sig att hålla en äldre maskin vid liv. Man kan tro att det finns en hemlig kartell där man beslutat att livslängden på vitvaror måste sänkas.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.