715 läst · 9 svar
715 läst
9 svar
4,7% hyreshöjning.... Vad fick vi som bor i villa för "hyreshöjning"?
Gjorde iom stornyheten om "chockhöjningen" av hyran 2025 en egen beräkning på vad jag fått för "hyreshöjning" för att bo i mitt hus..
Inräknat:
Vatten / avlopp / sopor: 30 kubik vatten (genomsnitt i landet är 50 kbm per person), normal sophämtningstaxa
El: Säkringsavgift + för 12000kWh/år energiskatt och överföringsavgiften (dvs elpris och moms på det är inte inräknat)
Värme: (har fjärrvärme) effektavgift för 9kW, sedan allt inkluderat för 12000kWh/år
Fastighetsskatt: eftersom det är ytterst få som inte når till maxgränsen (en sjukt orättvis skatt, men det har inte med saken att göra), så är det räknat på fastighetsskattens maxtak som listas på https://www.ekonomifokus.se/berakna-fastighetsskatt-fastighetsavgift
Lite mer än de där 4,7%en som är stora hemska nyheter..
Inräknat:
Vatten / avlopp / sopor: 30 kubik vatten (genomsnitt i landet är 50 kbm per person), normal sophämtningstaxa
El: Säkringsavgift + för 12000kWh/år energiskatt och överföringsavgiften (dvs elpris och moms på det är inte inräknat)
Värme: (har fjärrvärme) effektavgift för 9kW, sedan allt inkluderat för 12000kWh/år
Fastighetsskatt: eftersom det är ytterst få som inte når till maxgränsen (en sjukt orättvis skatt, men det har inte med saken att göra), så är det räknat på fastighetsskattens maxtak som listas på https://www.ekonomifokus.se/berakna-fastighetsskatt-fastighetsavgift

Medlem
· Sörmland och stan
· 27 263 inlägg
Fördelen med att bo i hyresrättslägenhet är att man inte behöver förstå detta. Det är ett enklare boende, alltså man behöver inte lägga tankekraft på det. Lättare att gnälla över hyreshöjningar när man inte förstår verkligheten kring vad ens boende kostar s a s. Lite som med mataffärsbojkotten.
Per kvadratmeter så tror jag att den här kostnaden ändå är extremt liten mot för de flesta hyresrätter.P peo skrev:Gjorde iom stornyheten om "chockhöjningen" av hyran 2025 en egen beräkning på vad jag fått för "hyreshöjning" för att bo i mitt hus..
Inräknat:
Fastighetsskatt: eftersom det är ytterst få som inte når till maxgränsen (en sjukt orättvis skatt, men det har inte med saken att göra), så är det räknat på fastighetsskattens maxtak som listas på [länk]
[bild]
Höjningen för de som hyr blir ju mer en fråga om de kan bo kvar eller inte. Jag gissar att så inte är fallet för dig.
(I de flesta hyresrätter ingår inte el. Och i flera ingår inte vatten.)
Varför skulle en villaägare ”tåla” att bo kvar bättre än en hyrestagare vid en högre kostnadsökning för villaägaren?M Magnusrex123 skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 263 inlägg
Per kvadratmeter blir det väl inte så mycket, men det är ändå en kostnad som måste tas, som inte ens inkluderar underhåll och reparationer (eller värdet av eget jobb vid sådant).M Magnusrex123 skrev:
Det är kanske så numera att de flesta hyreslägenheter har egen elmätare och fullt ut eget elavtal (dvs inkl säkringsavgiften, den nyligt chockhöjda "myndighetsavgiften" och elöverföringskostnaden). Att var och en får betala energiskatt, elpris och moms på det är nog mer vanligt (allt som är per kWh).
Vattenmätare har jag aldrig haft i mina hyres- eller bostadsrättslägenheter (däremot i ett fristående hus som var bostadsrätt).
Det som dragit iväg mest är sophanteringen och de fasta avgifterna för vatten.. 62% de senaste 3 höjningarna.
Det fanns en mening med urvalet av kostnader jag tog med. De kostnader som går att "ta på" finns där, därför inkluderar jag energiskatten (som höjts en hel del de senaste åren) för min normala årsförbrukning och fjärrvärmen (som ofta ingår i hyreslägenheter med vattenburen värme) som ändå varit rätt så prisstabil. Jag har utelämnat att ta med kostnaden för sotaren och sotarinspektören, men de är med mina intervall så sällan att man får ta det när det kommer).M Magnusrex123 skrev:
Just elpriset vet man ju aldrig vad det blir om man inte tecknade ett 100-årsavtal för några år sen..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Toppen / höljet på USB-C ger mellan 47 volt mot jord
El -
Husägare bytte färgsort och fick sanktionsavgift
Artikelkommentarer -
Bärande vägg i Gullringshus SOLRINGEN 531, GLE 47
Planlösningar -
Fick saltvatten ur sin nyborrade brunn - företaget bör ersätta
Artikelkommentarer -
Fick stöt av lamputtag, vad är felet?
El
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur förhandlar ni boränta? Plus allmänt om lån till renovering
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Jämför din bolåneränta
4,7% hyreshöjning.... Vad fick vi som bor i villa för "hyreshöjning"?
Höjda ROT avdraget, kan man senarelägga faktura?
Amoteringsfritt bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.