Då borde ni egentligen bara behöva "en"kammare till för att kunna ansluta allt till 2kammaren.
Och om du då har en brunn innan så har du teoretiskt en kammare där...
Så teoretiskt kan du pumpa bort vatten från mitten av din slutna brunn till 2kam...

Iallafall. Jag hade tömt brunnen helt med pump och letat läckor...

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Blir ju ca 5 spolningar per person och dag, känns inte överdrivet mycket.
Men de skulle nog kunna enkelt minska mängden och samtidigt få glada trädgårdsväxter på samma gång...

Visst, men att ha en avloppslösning som kräver tömning en gång per månad vid normal användning känns feldimensionerad på något sätt. Vad kostar en slamtömning, kring 1000 säkert. Få den räkningen varje månad känns rätt onödigt. Normalt ska ju en anläggning dimensioneras för hushåll med 5 personer och om man då tar fram en lösning som kräver tömning så ofta hade jag sagt stopp i alla fall. Sen kanske det var en ensam person som bodde där när systemet anlades som pissade i trädgården så då var det kanske inget större problem.

• Gilla
Morsansgrabb och 7 till
  • Laddar…
Det tar inte så lång tid att vattennivån är tillbaka efter en tömning. Särskilt om man använder deltömning, dvs återför en del av vattnet sedan slammet avskiljts i bilen. Slammet är omhändertaget även om det är svårt att se. Det kan flyta ett tunt lager på ytan i trekammarbrunnen efter tömning. Det viktiga är att avskiljning och infiltrationen fungerar så det inte svämmar över skiljeväggarna och vidare in i golvbrunnar.

C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det tar inte så lång tid att vattennivån är tillbaka efter en tömning. Särskilt om man använder deltömning, dvs återför en del av vattnet sedan slammet avskiljts i bilen.
Tråkigt om de återfyller en sluten tank vid tömning :rofl:

B Beckidekk skrev:
25 spolningar om dagen. Ish.
Det låter rätt orimligt. Är du helt säker på att det inte läcker in någonstans?

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Inlägg 1.

600 liter per dag.

Vad gör Ni?

En större hemkokare igång dygnet runt?

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
C cpalm skrev:
Tråkigt om de återfyller en sluten tank vid tömning :rofl:
Det skulle förklara att tanken fylldes på 5dagar iaf.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Aaaaah... Så här är det ju!

Du fick nån annans gråvatten.

Kolla filmen Ebberöds bank.

• Haha
Annaarrhen
  • Laddar…
B Beckidekk skrev:
Står inför ett dilemma.

Vi har 3kbm sluten tank som är för enbart WC. BDT går via slamavskiljare.

Vanligtvis har vi tömning en gång var fjärde vecka (tvåbarnsfamilj) och det har fungerat utan problem.

Denna gång när vi tömde (den 20e mars) började vårt VA-larm varna för hög nivå redan den 25e mars. Det är alltså 5 dagar senare.

Mycket riktigt, när jag kikar ner i inspektionshålet ser jag att vattennivån är nästan upp till kanten (se bild). Över brunnen sitter ett lock man tar av vid inspektion och tömning, och det sitter alltid på.

Firman som tömmer i vårt område hävdar att de är säkra på att de har tömt. Jag står fast vid att det enda som skulle förklara den snabba uppfyllnaden av tanken skulle vara att toaletten har stått och runnit. Det utesluter jag dock eftersom...

1: Hade toaletten stått och runnit hade vi hört/sett det. Min sambo är hemma hela dagarna.

2: jag plockade isär toan och undersökte cisternen och provspolade och inspekterade på alla tänkbara sätt. Allt fungerar precis som det ska. Inget läckage/strul med spolningsmekaniken.

3: ponera att det skulle läcka in vatten från snö och regn vid brunnslocket. Ja, lite kommer väl ner vid öppning/stängning. Men om tanken skulle ha fyllts på så sätt skulle det betyda att det konstant skulle behöva ligga vatten typ 30 cm upp i brunnen och sippra ner i inspektionsröret. Det känns inte jättetroligt.

Nu har vi fått beställa en akut tömning och jag sa till dem att allting pekar på att de inte har tömt.

Tanken är dessutom helt ny (ca 1.5 år gammal).

Min teori är ju att de har tagit slamavskiljaren och inte tanken. Men de verkar så säkra....

En annan teori är ju att de har varit hos nån granne och missat oss.

Tankar kring detta och har ni varit med om liknande situation?
Hej, Kan ju vara så att kylan har rört på rören och läckage uppstått i andlutningen till tank. Men då ligger tanken dålig dränerad mark

• Gilla
  • Haha
Vägestorp och 3 till
  • Laddar…
Mät ned till ytvattnet i tanken över en helg när ni inte är hemma och spolar, diskar, badar i karet o s v.

Då ska ju inte nivån stiga, såvida inte grannen är inkopplad på samma tank.

Har ni kanske nån gemensamhetsanläggning?

En fråga i sammanhanget. Varför har man tank ö h t?
Står huset på ett berg?

• Arg
Annaarrhen
  • Laddar…
Vår 3kubik tank har ett härligt hål som det sprutar in vatten från när grundvattennivån är hög, den är 1,5år gammal…

Är i diskussion med husentreprenören (totalentreprenad) kring vem som ska åtgärda

• Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur lösningen är hos er. Men sonen fick också göra en extra beställning på tömning av tanken ett år. Det visade sig att båda luftningsrören hade släppt från sina fästen pga tjäle och is. Så att tanken hade fyllts med vatten från snösmältning vid hans fjällstuga. Montören hade även fuskat vid anslutning till luftningsröret vid stugan. Där var det fel anslutning i marken. Och det saknade även en packning som gjorde att det sipprade in vatten. i samband med regn eller snösmältning.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
N
Tömning var fjärde vecka skulle gå på över 16000:- i min kommun.
Vi tyckte tre tömningar per år blev för dyrt hos min mor så det blev en trekammarbrunn där efter några år med sluten tank.

• Webbsida visar priser för slamtömning, Motala kommun, olika tjänster och kostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja, tydligen går det att göra sig pengar på dynga:crysmile:

Här lämnade dom ett lite kvitto på att dom varit och tömt, skulle vara bra i TS fall, då kan TS gå och kolla så fort dom ser kvittot och bekräfta att tanken är tom...

• Gilla
Ove Olsson1 och 4 till
  • Laddar…
Hade ett snarlikt problem förut. Visade sig att rörgubbarna hade dragit så att allt vatten från badkaret (separat från duschen) gick ut i slutna tanken…

• Gilla
  • Wow
orienterarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.