Ok, men vad är syftet med att filma jämfört med att bara titta in tanken?
Det bildas ett undertryck i tanken när den sugs ur som känns.
Om du tänker dig att vatten letar sig in betyder det inte att luft tar sig in den vägen.
 
Redigerat:
Med tanke på att ni har lerig jord som inte rinner undan och att det står vatten runt omkring så kan det rinna in vatten i tätningen (damasken) till röret från tanken.
Hände mig tidigare, och tanken blev fylld på 3-4 dagar.
Löste det genom att gräva nere en dräneringsbrunn med flötesvakt som pumpade iväg vattnet.
 
  • Gilla
Marwet1 och 1 till
  • Laddar…
Nu när ni har tömt så kan du sätta örat i tömningsrörwt och lyssna om du hör om det rinner in vatten i tanken utan att ni har använt toaletten.
 
  • Gilla
lidhem och 3 till
  • Laddar…
Det säkraste sättet att se ifall det läcker in är att efter tömningen så stänger man av inkommande vatten till fastigheten och ser om vattennivån ökar i tanken. Vänta någon timme (så att eventuellt kvarvarande vatten i systemet kan läcka ut), kolla nivån sen vänta kanske 10 timmar och kolla om nivån ökat något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Beckidekk skrev:
Dom var och tömde igen igår, samma kille. Han var säker på att han hade tömt tanken.

Jag stod med under denna tömning och han visade att när tanken börjar bli tom blir det ett vakuum när man trycker handflatan på avluftningsröret.

Så oavsett om det tömdes korrekt eller ej förra gången vet jag med säkerhet att tanken nu är tom.

Hans förslag var att vi skulle kolla pumpen för grundvattennivån. Men jag ser inte riktigt hur de har med varandra att göra, OM det inte skulle vara ett läckage i någon koppling och det kommer in den vägen? Antar att det var i de banorna han tänkte. Att om grundvattennivån ligger högt i kombination med läckande rör förstår jag ju att det kan komma in vatten.

Annars om allting ser ut som det ska, ska det ju i vilket fall inte vara några problem.

Dikena hos oss står nästan upp till bredden med vatten, vi har mycket lera i marken och det rinner inte undan så snabbt.

Ska kolla pumpen ikväll

Edit: OM det är läckage någonstans blir det väl inget vakuum i tanken vid tömning tänker jag? I och för sig kan det ju vara någon liten spricka och då blir det väl ändå ett visst vakuum.

Jodå, det kan absolut bli lite undertryck ändå. Nåt Vacuum blir det aldrig men det var nog inte det du menade heller.

Det behövs inte mer än ett läckage motsvarande strax under 0,5 liter i minuten för att överfylla 3 kubik på 5 dagar. Det är ingenting jämfört med slamsugens kapacitet.

Troligen är det så att det läcker in grundvatten. Då kommer problemet tillfälligt lösa sig själv när nivån sjunker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C callebergh skrev:
Jodå, det kan absolut bli lite undertryck ändå. Nåt Vaccuum blir det aldrig men det var nog inte det du menade heller.

Det behövs inte mer än ett läckage motsvarande strax under 0,5 liter i minuten för att överfylla 3 kubik på 5 dagar. Det är ingenting jämfört med slamsugens kapacitet.

Troligen är det så att det läcker in grundvatten. Då kommer problemet tillfälligt lösa sig själv när nivån sjunker.
Då är ju största förhoppningen då att det är grundvattenpumpen som behövs bytas ut och därmed lösa problemet. Men uppdaterar efter närmare inspektion!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Beckidekk skrev:
Då är ju största förhoppningen då att det är grundvattenpumpen som behövs bytas ut och därmed lösa problemet. Men uppdaterar efter närmare inspektion!
Installera vacumtoaletter, det blir max 1/2L per spolning,du kommer spar pengar i längden på detta.
 
B Beckidekk skrev:
Då är ju största förhoppningen då att det är grundvattenpumpen som behövs bytas ut och därmed lösa problemet. Men uppdaterar efter närmare inspektion!
Nej, Ditt problem är ju att du troligen har ett läckage som du bör åtgärda. Det mest sannolika är i tilloppsröret eller i dess anslutning till tanken. Lätt att kolla, bara att stänga av vattnet och kolla så absolut inget vatten rinner ur/vid tilloppet.
 
A Alexn72 skrev:
Då borde ni egentligen bara behöva "en"kammare till för att kunna ansluta allt till 2kammaren.
Och om du då har en brunn innan så har du teoretiskt en kammare där...
Så teoretiskt kan du pumpa bort vatten från mitten av din slutna brunn till 2kam...


Iallafall. Jag hade tömt brunnen helt med pump och letat läckor...
Beroende på vart fastigheten ligger (när vatten exempelvis) så kan det vara så att det inte är tillåtet att ansluta WC till en vanlig slamavskiljare. Då kan det krävas tank eller fosforfälla eller annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I vårt fritidshus har tanken varit full fast ingen har varit där sedan tömningen. Det visade sig att killen som klipper gräs åt oss har kört sönder luckan till tanken. Man såg det inte först men längst ner vid marknivå var ett 10 cm bredd hål där regnvatten kom in.

Nu är ni ju där varje dag och vart hus var obebodd en längre tid. Men det kan vara bra att ändå kolla att allt är intakt och inte vatten kommer in utifrån någonstans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
På mina två år gamla IFÖ-stolar hänger sig spolknappen nån gång ibland. Inte ofta men det har hänt mer än någon enstaka gång. Då rinner det kontinuerligt tills någon trycker på knappen igen. 3 kbm kan inte ta särskilt många timmar om det händer. Det är heller inte helt säkert att jag skulle märka det eftersom det upphör om någon av ungarna försöker spola.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej igen och tack för alla svar och input!

I helgen kommer en bekant som jobbar med avlopp, han ska skicka ner en kamera så får vi se var det läcker.

Vi har kollat så att grundvattenpumpen fungerar som den ska. Däremot upptäckte vi att det sipprar det in vatten genom några små sprickor i röret BDT-pumpbrunnen (!!!!!). Och det är ju inget akut men ändå lite oroväckande.

Om vattnet ligger med sånt tryck (vi har fått jättejättemycket snö) så är det inte konstigt om nån koppling till tanken har gått läck och tar in vatten.

Återkommer med vad vi hittar på kamerainspektionen....
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Ni spolar för ofta. Antar att ni är statsbor. Med eget avlopp så ska man inte spola efter varje gång man kissar... ni är 4 i familjen men fyller tanken lika fort som en dubbelt så stor familj.. helt sjukt ju
Inga problem att spola varje gång med enskilt avlopp, men då villd et ju till att man har infiltration, har man sluten tank som TS är det kanske mindre bra.

Jag antar att TS tvingas ha det pga regler ? för annars är det väl den sista avloppslösningen jag skulle välja.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Inga problem att spola varje gång med enskilt avlopp, men då villd et ju till att man har infiltration, har man sluten tank som TS är det kanske mindre bra.

Jag antar att TS tvingas ha det pga regler ? för annars är det väl den sista avloppslösningen jag skulle välja.
Ja, området är från början ett sommarstugeområde, men det blir mer och mer permanentboenden. Får inte bygga mer än 80m2, t.ex. tror detaljplanen är från 60talet..

Vårat område är i utredning för kommunalt avlopp men det kan ju ta 5-10-15 år om det ens blir av
 
Vi hadde samma problem för några år sedan. Då läckte toastolen det gick inte att se fick hålla fingret i skålen o då syntes det att det rann lite
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.