A arkTecko skrev:
kombinationen av digitala designverktyg och digitala tillverkningsprocesser (där 3d printning är den mest extrema) kommer leda till enorma förändringar av byggindustrin.
Jag tror tyvärr inte det. Fördelarna är nästan obefintliga. Framförallt saknas ekonomiska fördelar. Att integrera komplexa funktioner i en och samma geometri är något som lockar många. Bland annat arkitekter och arkitektstudenter lockas av detta varför är dock oklart när man tänker efter. Jag tror det är en förrädisk tanke som lockar konceptuellt. Fördelarna med separata system och funktionsspecifika lösningar är många både praktiskt och faktiskt estetiskt. Dock krävs att någon skicklig får jobbar igenom och får ihop alla detaljer.

makhno_ makhno_ skrev:
Jag tror tyvärr inte det. Fördelarna är nästan obefintliga. Framförallt saknas ekonomiska fördelar. Att integrera komplexa funktioner i en och samma geometri är något som lockar många. Bland annat arkitekter och arkitektstudenter lockas av detta varför är dock oklart när man tänker efter. Jag tror det är en förrädisk tanke som lockar konceptuellt. Fördelarna med separata system och funktionsspecifika lösningar är många både praktiskt och faktiskt estetiskt. Dock krävs att någon skicklig får jobbar igenom och får ihop alla detaljer.
If you say so. :geek:

makhno_ makhno_ skrev:
Generellt är 3d printning överskattat. I nästan alla fall är för/masstilverkning bättre och billigare. Maskinerna är bra vid utveckling pga rapid prototyping etc. men sedan är det bättre att masstillverka. Undantagen är specialfall och tillverkning av delar som inte längre finns att få tag på.

Att sätta samman delar är sjukt effektivt. Se traditionella trähus eller till och med tegel. Jag tror hypen kring 3D printning handlar om en tankevurpa. Den nivå av special som krävs för att fördelarna skall övervinna nackdelarna är det väldigt få som behöver. Det är ju närmast humor att huset i exemplet är litet, helt friliggande och på en helt platt tomt.
Och internet är bara en fluga för dagen:rofl:

Jag undrar vilken slicer de använt sig av.

rickardg rickardg skrev:
Borde vara svårt att få bra prestanda på väggarna med 3D-printing. En pick-and-place robot som kan stapla byggblock (lättbetong eller skalblock), inkl bearbetning av blocken, borde gå snabbare än 3D-printning och ge bättre prestanda (U-värde, hållfasthet mm) och även bli snyggare.
Troligen. Dessutom kan det vara intressant att se hur kalkylen för ett hus byggt med X-Y-Z robot som du föreslår ser ut jfr med ett 3D-printade huset. Vi talar egentligen om skillnaden i kostnad för att uppföra stommarna. VA, el, ventilation och inredningen lär man få pula dit på vanligt sätt. Jag ser fram emot när VA och el kan integreras i processen. Men visst är det kul att byggindustrin försöker hänga på vad övrig industri hållit på med sedan 1994 (för min del).

banjoragge banjoragge skrev:
Men visst är det kul att byggindustrin försöker hänga på vad övrig industri hållit på med sedan 1994 (för min del)
Som arkitekt är man något luttrad av sådana resonemang. Snacket har gått på det viset sedan crystal palace. Modernisterna hyllade bilindustrin och ritade förtillverkade hus av plåt (Prouve, Corbusier). Hi tech arkitekterna tyckte allt skulle bli meccano.

I liten mån har saker sipprat igenom men då bidde det bara en tummetott. 3d printning kanske blir ett verktyg för vissa situationer och begränsade byggdelar men jag tror tyvärr inte det kommer påverka byggbranchen särskilt mycket.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag ser fram emot när VA och el kan integreras i processen
Det kan det redan! :) Kanske inte i kommersiella tillämpningar ännu, men definitivt på forskning och utvecklingsnivå.

Men visst är det kul att byggindustrin försöker hänga på vad övrig industri hållit på med sedan 1994 (för min del).
Hah, visst är byggindustrin konservativ på många sätt. Men det är stor del för att den är betydligt mer komplex än de flesta andra industrier. Och vi har jobbat med 3d printnig ett bra tag, i alla fall sedan 1997. ;) Det är ju inte helt självklart hur man skalar upp teknikerna till den volym och kilopris som gäller i husbyggare.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Det kan det redan! :) Kanske inte i kommersiella tillämpningar ännu, men definitivt på forskning och utvecklingsnivå.

Hah, visst är byggindustrin konservativ på många sätt. Men det är stor del för att den är betydligt mer komplex än de flesta andra industrier. Och vi har jobbat med 3d printnig ett bra tag, i alla fall sedan 1997. ;) Det är ju inte helt självklart hur man skalar upp teknikerna till den volym och kilopris som gäller i husbyggare.
Har du länkar eller annat underlag till automatisering av montage av VA och el? Jag är nyfiken på hur långt man kommit.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Som arkitekt är man något luttrad av sådana resonemang. Snacket har gått på det viset sedan crystal palace. Modernisterna hyllade bilindustrin och ritade förtillverkade hus av plåt (Prouve, Corbusier). Hi tech arkitekterna tyckte allt skulle bli meccano.

I liten mån har saker sipprat igenom men då bidde det bara en tummetott. 3d printning kanske blir ett verktyg för vissa situationer och begränsade byggdelar men jag tror tyvärr inte det kommer påverka byggbranchen särskilt mycket.
Tja, en hel del inredningsdetaljer körs ju i liner och VA och el-komponenter automattillverkas, men det verkar vara svårt att få till det på arbetsplatserna. Att hus tillverkades i plåt, var ju en felsatsning på material. Metoderna kan ju utvecklas oavsett material. 3D prining kan ju utvecklas och vara en billigare väg framåt för att slippa en del av markarbetet för att väga av plattor. Man kan säkert lägga kapillärbrytande lite slarvig och sedan spritsa på en platta med olika mycket EPS-kulor i inblandning över det. Med reglerbar, kontinuerlig inblandning borde det funka. Det finns ett bolag som tillverkat och kört en sådan blandare. (Någon som kommer ihåg vem som gjorde detta?). Borde gå att koppla till en X-Y-Z robot.

Tja, en hel del inredningsdetaljer körs ju i liner och VA och el-komponenter automattillverkas, men det verkar vara svårt att få till det på arbetsplatserna. Att hus tillverkades i plåt, var ju en felsatsning på material. Metoderna kan ju utvecklas oavsett material. 3D prining kan ju utvecklas och vara en billigare väg framåt för att slippa en del av markarbetet för att väga av plattor. Man kan säkert lägga kapillärbrytande lite slarvig och sedan spritsa på en platta med olika mycket EPS-kulor i inblandning över det. Med reglerbar, kontinuerlig inblandning borde det funka. Det finns ett bolag som tillverkat och kört en sådan blandare. (Någon som kommer ihåg vem som gjorde detta?). Borde gå att koppla till en X-Y-Z robot.
Som sagt kan det säkert komma att användas för begränsade problem. Det har gjorts försök att "lära från industrin" på massor av sätt inte bara plåthus. Det blev i princip aldrig något.

Att bygga skiljer sig förvånansvärt mycket från all annan industriproduktion och det funkar sällan att överföra. Tankefelen handlar ofta om att underskatta fördelen med parallella system, bitar, sammansättning, öppenhet etc. Många byggherrar (kommersiella) talar om tex lägenheter som produkter. Det funkar dock inte så.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Det blev i princip aldrig något.
Det där stämmer ju inte alls. Hela 1900-talet handlade i stort sätt uteslutande om att anpassa arkitekturen efter industrilogiken. Adolf Loos har fått ganska stort genomslag skulle jag säga...

Redigerat:
Har du länkar eller annat underlag till automatisering av montage av VA och el? Jag är nyfiken på hur långt man kommit.
Huvudsakligen handlar det om att installationer planeras tidigt i designpricessen, och integreras i design och tillverkningingsmoment. Så att spår och kanaler redan finns i stommen. Robotiserad eller automatiserad montering i sig är nog inte förekommande vad jag vet - men en stor del av arbetsinsatsen försvinner.

Ett bra exempel är Swatch nya högkvarter i Schweiz där installationer, väderskydd och bärande struktur allt var integrerat och förtillverkat genom CNC fräsning.

Har själv jobbat på ett projekt som inkluderar adaptiv positionering av installationsrör i 3d printade byggelement, men inget publicerat ännu. :)

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Som sagt kan det säkert komma att användas för begränsade problem. Det har gjorts försök att "lära från industrin" på massor av sätt inte bara plåthus. Det blev i princip aldrig något.

Att bygga skiljer sig förvånansvärt mycket från all annan industriproduktion och det funkar sällan att överföra. Tankefelen handlar ofta om att underskatta fördelen med parallella system, bitar, sammansättning, öppenhet etc. Många byggherrar (kommersiella) talar om tex lägenheter som produkter. Det funkar dock inte så.
Med bakgrund i bil- och telekom och annan högserieproduktion hela mitt liv, så håller ja med. Det har varit många diskussioner med byggare under årens lopp. "Så har man alltid gjort" är deras starkaste argument. Det tog t.ex. från1972 till långt in på 80-talet innan man accepterade PEX-rör, trots att de i alla avseenden är överlägsna. Men det säljs fortfarande galvade stålrör!

A arkTecko skrev:
Huvudsakligen handlar det om att installationer planeras tidigt i designpricessen, och integreras i design och tillverkningingsmoment. Så att spår och kanaler redan finns i stommen. Robotiserad eller automatiserad montering i sig är nog inte förekommande vad jag vet - men en stor del av arbetsinsatsen försvinner.

Ett bra exempel är Swatch nya högkvarter i Schweiz där installationer, väderskydd och bärande struktur allt var integrerat och förtillverkat genom CNC fräsning.

Har själv jobbat på ett projekt som inkluderar adaptiv positionering av installationsrör i 3d printade byggelement, men inget publicerat ännu. :)
Låter jättekul! Med min industrierfarenhet brukar jag iaf kunna reducera kostnaderna 25-30 % med att bara planera och göra upphandlingar lite mer strukturerat.

A arkTecko skrev:
Det där stämmer ju inte alls. Hela 1900-talet handlade i stort sätt uteslutande om att anpassa arkitekturen efter industrilogiken. Adolf Loos har fått ganska stort genomslag skulle jag säga...
Adolf Loos var ingen tekniskt innovativ arkitekt. Finns typ ingen anpassning till industrin i hans projekt. Massor av fina material och bra hantverk finns det dock. De reducerade fasaderna handlade om annat. Otto Wagner som var den äldre Jugend "mästaren" när Adolf Loos verkade i Wien var däremot lite mer innovativ. Aluminium i Postsparkasse och industriellt tillverkad keramik i Majolika. Notera dock att det handlar om produkter!

Prefabbetong är en intressant fråga fast skall nog även den klassas som produkt. Prefabsystem användes i princip inte annat än i ryssland. Svenska miljonprogram är nästan aldrig systembaserade. Många har tex. platsgjutna stommar.
A arkTecko skrev:
Så att spår och kanaler redan finns i stommen.
Det är ju normalt i prefabbetongstommar. Riktigt billiga byggen har utanpåliggande el. Tyvärr är det inte ovanligt att något felprojekterats eller byggts fel så att vissa grejer ändå hamnar utanpå. Inte sällan för att någon är lat på plats.

Berättelsen om modernismen är helt annan än verkligheten. Innovationerna är mest på den renodlade arkitketursidan inte på den tekniska. Uttrycket är industri men utförandet hantverk. Nya sätt att planera rum, dekorera och sätta fönster är inte småsaker men de döljer ofta hur traditionellt det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.