• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Kul och intressant att se, även om det som husfixare som gillar att skapa i trä känns trist om detta är framtiden.

När man läser på andra sidor om huset så står det eu första inte världens första

P
Stor äggkartong i frigolit. :)

Huset ser ut att vara i minsta laget även för bara två personer, men det går väl att bygga större även om det tar längre tid att skriva ut fler byggblock.

Inget garage?

Lite mer fönsteryta skulle jag kanske vilja ha.

• Haha
arkTecko
  • Laddar…

P
Snyggare! Och går att köpa.

När tror vi att man kan köpa 3D-utskrivna hus i Sverige … ?

Skulle vara intressant och se hur dom löst el och VA

P
Det kanske dras i väggarna? Alla väggar ser ut att vara dubbla.

Det är alltså ytterväggarna som är printat ? Jag har lite svårt med såna här artikler. Dvs i ställer for att mura upp väggarna är dom printat, "huset" är inte printat. Grund, tak, fönster, dörrar, kabeldragningar, isolering, VVS osv är som vanligt. Den dagen man kan byta munnstycke och material (isolering, koppar, osv) och printa väggmoduler med kabler, VVS och allt och klicka ihop dom tycker jag det bliver intressant.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Generellt är 3d printning överskattat. I nästan alla fall är för/masstilverkning bättre och billigare. Maskinerna är bra vid utveckling pga rapid prototyping etc. men sedan är det bättre att masstillverka. Undantagen är specialfall och tillverkning av delar som inte längre finns att få tag på.

Att sätta samman delar är sjukt effektivt. Se traditionella trähus eller till och med tegel. Jag tror hypen kring 3D printning handlar om en tankevurpa. Den nivå av special som krävs för att fördelarna skall övervinna nackdelarna är det väldigt få som behöver. Det är ju närmast humor att huset i exemplet är litet, helt friliggande och på en helt platt tomt.

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Generellt är 3d printning överskattat. I nästan alla fall är för/masstilverkning bättre och billigare. Maskinerna är bra vid utveckling pga rapid prototyping etc. men sedan är det bättre att masstillverka. Undantagen är specialfall och tillverkning av delar som inte längre finns att få tag på.

Att sätta samman delar är sjukt effektivt. Se traditionella trähus eller till och med tegel. Jag tror hypen kring 3D printning handlar om en tankevurpa. Den nivå av special som krävs för att fördelarna skall övervinna nackdelarna är det väldigt få som behöver. Det är ju närmast humor att huset i exemplet är litet, helt friliggande och på en helt platt tomt.
Nu handlar det ju om teknikutveckling. Och det är ganska få som trivs i standardiserade hus, de köps för att de är billiga.

A arkTecko skrev:
Nu handlar det ju om teknikutveckling. Och det är ganska få som trivs i standardiserade hus, de köps för att de är billiga.
Du missförstod. Jag menade för/mass tillverkning av delar. Som jag sa ovan tegel, panel, brädor. Du har helt rätt att standardiserade hus är förvånandsvärt olämpliga. Förhållanden varerar så mycket att det alltid finns fördelar i anpassningar.

Jo, det är sant, och då missförstod jag dig delvis kanske. Men jag tror du underskattar vad 3d printning kan leda till när det går bortom de trevande försök vi ser nu. Speciellt när vi börjar använda lite mer avancerade designverktyg som kan integrera användning, sammanhang och komplexa funktioner i en och samma geometri. Sen handlar det inte om antingen eller så klart, men kombinationen av digitala designverktyg och digitala tillverkningsprocesser (där 3d printning är den mest extrema) kommer leda till enorma förändringar av byggindustrin.

S
A arkTecko skrev:
Jo, det är sant, och då missförstod jag dig delvis kanske. Men jag tror du underskattar vad 3d printning kan leda till när det går bortom de trevande försök vi ser nu. Speciellt när vi börjar använda lite mer avancerade designverktyg som kan integrera användning, sammanhang och komplexa funktioner i en och samma geometri. Sen handlar det inte om antingen eller så klart, men kombinationen av digitala designverktyg och digitala tillverkningsprocesser (där 3d printning är den mest extrema) kommer leda till enorma förändringar av byggindustrin.
Läckert att man kan skriva ut en hel kåk. Kan man skriva ut tomten också så borde det ju klassa ut priserna i storstan och öka tillgången

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.