Nerre skrev:
Ja, poängen med ADSL är ju att man offrar lite upp-bandbredd för att få högre ner-bandbredd.

Sen är det ju så att de allra flesta har mer behov av nerladdning, vid vanligt webbsurfande och kollande på streamat så är det ju åt det hållet datat går. Men för de som t.ex. lägger upp mycket på Youtube så blir ju bandbredden åt andra hållet viktigare.

De som lägger upp mycket material på youtube drabbas ju också av det här med datamängd på mobilt bredband, eftersom det normalt är datamängden upp+ner som räknas.
Fast man får inte glömma att "A"-et i ADSL inte bara är för att man vill ha mer bandbredd i nedlänk på bekostnad av bandbredd i upplänk som man inte tror att kunden ändå skulle behöva, utan också en rent tekniskt begränsning.

DSL är mycket påverkad av överhörning mellan närliggande kablar eftersom man inte har någon skärmning eller tillräcklig hård tvinningsgrad på sina par. I abonnentänden så spelar det här mindre roll, eftersom din grannes kabel är många, många meter ifrån din egen när den går in i modemet. MEN, ju närmare telestationen och DSLAMen du kommer desto närmare ligger paren varandra, för att ligga kloss uppå varandra när hal kabelbunten går in i stationen. Där blir överhörning mellan paren ett så stort problem att man måste ta höjd för det tom på kodningsnivå.

Så även om man allokerade exakt samma bandbredd i upp och nedlänk så skulle upplänken ändå bli lidande. Och den lider mer ju högre bitrate du vill ha eftersom kabeln har de parametrar den har och Shannon sätter stopp.

Fö, så håller jag naturligtvis med Pelpet. Trenden idag är ju att vi genererar allt mer data lokalt i våra hem (bilder, filmer, osv.) och att denna skall spridas/lagras utanför hemmet ( i "molnet"). Då duger det inte att ha en tiondel så hög upplänkshastighet som nedlänk. 1 Mbps blir snabbt begränsande idag.

KnockOnWood skrev:
Tills de hittat något stabilare än dessa svajiga fiberförbindelser är det koppar som gäller.
Vi bor i ett villakvarter, har på dom sju år vi haft fiber haft ca sju avbrott i all trafik i fibern. Två gånger har centrala utrustningen gått ner, en gång höggs fibern av (det stora korskopplingsskåpet för kopparnätet slogs sönder samtidigt) (fibern var igång efter några timmar, sista fiberparet svetsad ca fem timmar efter att dom började, sista kopparparen blev provisoriskt lagad flera timmar efter sista fibern), en gång gick nätaggregatet på fiberkonverten, en gång gick bredbandsdelaren sönder, två gånger stort strömavbrott. En polare som bor i grannområdet har adsl, dom har haft betydligt fler fel under samma tid, efter mycket regnande så är det störningar för dom. Åskan skadar både aktiv utrustning & kopparkabel.

Om telefonledningen går parallellt (inom x antal meter) med ett elstängsel så finns det risk att pulserna från elstängslet (aggregatet) hörs/stör telefonin/xdsl, på -05 var jag och felsökte på några sådana fel. Även elnätet för järnvägen kan störa.

Nerre skrev:
Det där med överhörningen har jag aldrig hört nämnas förut, jag trodde det handlade om hur man delade upp spektrumet bara?

[länk]
Ja, det var något jag lärde mig om när jag jobbade på wireline på Ericsson. MEN, nu var jag ju ingen signalbehandlare, det måste jag skynda mig att tillägga.

Dock, lite googling ger vid handen exv.:

http://epubl.ltu.se/1402-1528/2000/02/LTU-FR-0002-SE.pdf s 18.

eller

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/logi...re.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=6364026 tyvärr så kan jag inte ge dig fulltext om du inte har det, men från abstract:

"The performance of digital subscriber line (DSL) systems, such as ADSL and VDSL is limited by crosstalk. Suppression of in-domain far-end self crosstalk using vectoring technology enables very high bidirectional data rates over twisted-pairs of copper wires. However, the performance of vectored DSL systems is severely degraded in the presence of alien or out-of-domain crosstalk that arises from sources that lie outside the vectored DSL system and share the same cable binder. In this paper, we propose a practical, non-iterative, high performance algorithm for alien crosstalk mitigation. Simulation results and complexity analysis corresponding to a vectored VDSL2 system in presence of alien crosstalk are presented to illustrate the significant performance gains of the proposed algorithm and its low implementation complexity."

Notera att "share the same cable binder" ju är ett mycket större problem när kablarna löper samman i telestationen.

Det är alltså "alien crosstalk" eller "out of domain crosstalk" de är ute efter här. Enligt den första referensen så verkar man slarva lite med terminologin (near/far/alien-crosstalk) så ha det med i beräkningen.

Demmpa skrev:
Om telefonledningen går parallellt (inom x antal meter) med ett elstängsel så finns det risk att pulserna från elstängslet (aggregatet) hörs/stör telefonin/xdsl, på -05 var jag och felsökte på några sådana fel. Även elnätet för järnvägen kan störa.
Visst. I stort sett allt kan störa ADSL. Radioammatörer är ett annat känt problem. Mopeder med dåliga tändspolar osv. osv. Finns i stort sett ingen ände. ADSL är ju ett fulhack från början så det är inte så konstigt.

Det är väl en kompromiss utifrån räckvidd för xDSL att man inte kan "kräma på" pga överhörning i kablar.

B
Hur gick det med detta sen? blev det nån fiber?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.