Jag fick ju betala 36000 för att få 30 m kopparledning till huset för 4 år sedan så det är ju också över 1000 kr/m. Som jämförelse så fixade eon att gräva ner kabel på 200m för 16000 kr.

haavard skrev:
Fiber kommer troligtvis kosta mig 10 kr/meter.
Hur det är möjligt? Vi har bildat en fiberförening med 500 medlemmar.
Så för en villa med 20 meter till tomtgränsen skulle föreningens anslutning kosta 200 kr? Det låter för bra för att vara sant :)

Min slutsats är klar.

Tills de hittat något stabilare än dessa svajiga fiberförbindelser är det koppar som gäller.

Förbättringar är naturligtvis OK, men om det bara är förändringar så får det vara för min del.

Har ni förresten tagit del om diskussionerna om DAB-radio?
Där verkar det verkligen vara förändring bara för förändringens skuld.

Som Obama sa: Yes we can :)

mexitegel skrev:
Så för en villa med 20 meter till tomtgränsen skulle föreningens anslutning kosta 200 kr? Det låter för bra för att vara sant :)
Jag tror jag har ungefär 2 km till stationen så för MIG blir det 10 kr/meter. Om någon bor 20 meter från stationen blir det 1000 kr/meter.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
20 papp i anslutningsavgift alltså, det är vad en normalinstallation brukar kosta (y)

j-o75 skrev:
Jag fick ju betala 36000 för att få 30 m kopparledning till huset för 4 år sedan så det är ju också över 1000 kr/m. Som jämförelse så fixade eon att gräva ner kabel på 200m för 16000 kr.
Elföretagen kan ses som monopolverksamhet geografiskt, eller om man vill oligopol, då ingen annan kan eller får utföra anslutning. De får även löpande intäkter på sin nätverksamhet både fast och kwh-baserat, dvs de kan investera och gräva utan att få kostnadstäckning men tar sedan hem den på nätavgiften.
Kolla din elfaktura vad din nätavgift är varje månad, för mars betalade vi 700:-, fördelat elnät 400:- och elöverföring 300:-.
Men visst kan man använda, vissa gör det kanske, en modell där man inte kostnadsbelastar installation fullt ut och sedan betalar det via månadsfakturan. Man kan faktiskt se möjligheten till att betala installation via avbetalning under 6 år som en sådan affärsmodell (tror det var 6 år Telia hade som alternativ när vi nu beställde fiber).

KnockOnWood skrev:
Tills de hittat något stabilare än dessa svajiga fiberförbindelser är det koppar som gäller.

Förbättringar är naturligtvis OK, men om det bara är förändringar så får det vara för min del.

Ja bara så att nu ingen tror på det... :) Fiber är en faktor tusen mindre "svajig" än koppar i drift, och förbättringen i alla parametrar; bandbredd, latens, livslängd, driftsäkerhet osv. osv. är så mycket bättre för bredbandstrafik att vi måste tala om en ny teknik. Det är faktorer 10-100-1000-1e9 i alla fall där med.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
lbgu skrev:
Då det är min fiber så är jag såklart ansvarig för att fixa alla fel på min del.
Ja, jag menade vid inkoppling. Typiskt så svetsas ditt avstick till en trunkfiber med en massa mer par som går till närmaste avlämningspunkt. Så det riskerar att bli en massa problem när killen som skall svetsa ihop dem upptäcker att du fått fel fiber.

Nu är detta inget egentligt problem eftersom att blåsa och köpa fibern är en liten kostnad. Det är att få dit fiberdukten som kostar. Så vi kan ändra ditt scenario till att du gör allt utom att köpa, blåsa och koppla in din fiber.

B
Själv har jag bra erfarenhet då jag av Stadsnät i Örebro fick fiber inkopplat för 19000 istället för 26000 fast att det var 60 meter för dem att gräva. Bästa var när de ringde upp EON och fråga om de ville dra med elen när de ändå grävt upp, men de tackade nej och kom sedan och grävde upp en månad senare...

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag menade vid inkoppling. Typiskt så svetsas ditt avstick till en trunkfiber med en massa mer par som går till närmaste avlämningspunkt. Så det riskerar att bli en massa problem när killen som skall svetsa ihop dem upptäcker att du fått fel fiber.

Nu är detta inget egentligt problem eftersom att blåsa och köpa fibern är en liten kostnad. Det är att få dit fiberdukten som kostar. Så vi kan ändra ditt scenario till att du gör allt utom att köpa, blåsa och koppla in din fiber.
Också krångligt vid fel eller andra grävningar i mark att kolla koll på mängden olika servitut och vem som har rätten att laga fel eller göra förändring.
* Det blir fel, var felanmäler man och vem åtgärdar
* Grävning eller annat arbete i området vem ringer man, redan idag krångligt men det med xxxxx-tals olika servitut blir det inte lättare.,
* Den som fixar själv med servitut säljer och köparen tvingas bli fibernätsägare.

Med viss insyn i området vet jag att ovan upplägg är kostnadsdrivande och inget man vill syssla med i storskalig produktion, möjligtvis mindre fiberföreningar, men tror att även de skulle vara tveksamma ("mexitegel" tror jag har erfarenhet så kommentera gärna detta att varje fastighetsägare gräver och fixar egna servitut till en förening).

AndersS skrev:
Också krångligt vid fel eller andra grävningar i mark att kolla koll på mängden olika servitut och vem som har rätten att laga fel eller göra förändring.
* Grävning eller annat arbete i området vem ringer man, redan idag krångligt men det med xxxxx-tals olika servitut blir det inte lättare.,
* Den som fixar själv med servitut säljer och köparen tvingas bli fibernätsägare.

Med viss insyn i området vet jag att ovan upplägg är kostnadsdrivande och inget man vill syssla med i storskalig produktion, möjligtvis mindre fiberföreningar, men tror att även de skulle vara tveksamma ("mexitegel" tror jag har erfarenhet så kommentera gärna detta att varje fastighetsägare gräver och fixar egna servitut till en förening).
Ja. Det håller jag helt med om. Det är i grunden inget tekniskt problem, även om det är naturligt att tro det. Det är ett juridiskt/organisatoriskt/ekonomiskt problem. Det är ju naturligt att det missas, eftersom ingen ser allt pappersarbete, förhandlingar, osv. innan grävskopan rullas dit.

S
KnockOnWood skrev:
Min slutsats är klar.

Har ni förresten tagit del om diskussionerna om DAB-radio?
Där verkar det verkligen vara förändring bara för förändringens skuld.

Som Obama sa: Yes we can :)

Svajiga fiberförbindelser? Vi har haft 0% driftstopp på vårat 2 år gamla stadsnät än så länge.
Fibern kan köra i närmast oändlig hastighet, det är elektroniken som sätter stopp idag, kabeln kommer säkert duga närmaste 100 åren minst.

Jag anar en "Det var bättre förr!" gubbe som sitter med armarna i kors ifrågasätter varför vi ska ha fler kanaler än 1:an och 2:an.

lbgu skrev:
Om man själv fixar servitut för en fiberkabel från egen tomtgräns till närmaste kopplingspunkt med ledig anslutning och sedan gräver ner en kabel av 'rätt' typ fram till kopplingspunkten.

Skulle det vara en framkomlig väg eller skulle fiberföretaget vägra ansluta en sådan kabel? Om de vägrar kan man ju misstänka att de har rätt bra marginal på grävpriset som de inte vill missa.
Du missar hur besvärligt det är... Du kan ju börja med att kontakta en grävfirma och kolla vad de tar för att gräva och återställa. Sen kan du kolla med kommunen vad det kostar söka grävtillstånd. Och så måste du göra ledningsutsättning för att inte riskera att gräva av några befintliga ledningar.

Sen gräver du ju lämpligen inte ner fiber utan kanalisation.

AndersS skrev:

Eftersom jag är omnämnd är det väl bäst att svara;

Det finns lite olika varianter och vilka alternativ som finns beror i hög grad på vilken policy/affärsmodell som används. Min erfarenhet är att kommunalt ägda stadsnät är mer flexibla. På andra sidan skalan hittar vi Skanova, föga förvånande...

Som AndersS skriver så vill man så klart ha volymer i anslutningarna, efteranslutningar är dyra på alla sätt, ställkostnader, extra administration etc. Därför vill man undvika dessa och de får, tyvärr, ofta lägst prioritet. Men att principiellt stänga dörren till dem tycker jag är vansinne och retar mig rätt mycket.

En modell som tillämpas ibland, och som jag själv tycker är vettig, är ett samråd om hur kanalisationen ska förläggas. Det ger möjligheter för fiberbolaget att se strategiskt på anslutningen; finns det fler som kan anslutas, nu eller i framtiden - är sträckan dålig av någon anledning etc. Därefter kan den efteranslutande själv ordna hela kanalisationen utifrån förläggningsbeskrivningar som fiberbolaget tillhandahåller. Fiberbolaget tillhandahåller också materialet (slang, sökband, brunnar etc.). Kanalisationen övergår sedan i fiberbolagets ägo som sedan kommer och blåser i fiber och därmed är ansvarsfrågan löst. Vi föredrog markavtal framför servitut, eftersom dessa då kunde överlåtas till fiberbolaget vid överlämnandet.

Ovanstående var/är rätt vanligt för fiberföreningar som ansluter sig till stadsnät, jag vet inte i vilken grad det utnyttjas för enskilda. Vi gjorde det aldrig, även om det var på tal några gånger men dessa anslutningar löse sig på annat sätt. Tidigare vet jag att Skanova lämnat ut sina orangea plaströr till de som grävde själva för koppartråd, så erfarenheten av det finns ju även i det bolaget. Hur det är med den saken nuförtiden vet jag inte.

Till ovanstående kommer problematiken med fibern, det gäller att närmsta kopplingspunkt har ledig kapacitet också - för finns det inga lediga fiberpar där utan nätägaren måste blåsa fiber från en större nod så är det sannolikt så att nätägaren inte blir så förtjust.

Att bryta upp en fiberkabel "mitt på" gör man normalt inte, och definitivt inte för ett enskilt hushåll.

Så kontentan är väl någonstans att för att kunna göra som frågeställaren funderade på så krävs en fibernätsägare med rätt inställning och en portion tur :).

SueCia skrev:
...
Fibern kan köra i närmast oändlig hastighet, det är elektroniken som sätter stopp idag, kabeln kommer säkert duga närmaste 100 åren minst.

Jag anar en "Det var bättre förr!" gubbe som sitter med armarna i kors ifrågasätter varför vi ska ha fler kanaler än 1:an och 2:an.
Oändlig hastighet? Det är väl ljushastigheten som gäller, och signalen är ungefär lika snabb i koppar som i glasfiber.
http://fof.se/tidning/2005/8/hur-fort-gar-elektronerna-till-lampan

Men din "aning" är nog korrekt. Lägg ner TV2! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.