Ja, så kan verkligheten se ut.
De ska vara glada att de inte behövde gräva upp kullerstensgata, då är 1000 kr/metern ruskigt billigt.

Jag mailade Nynäshamns stadsnät och frågade vad det skulle kosta mig att få fiber draget till mitt hus. Dom svarade med att det skulle kosta ungefär 1000kr/meter och att dom nu var ca 2.5-3km ifrån min fastighet. Jag sa åt dom att höra av sig om dom har vägarna förbi.

• Haha
Sofriko
  • Laddar…
Hade det kostat 1000 kr/meter så hade det ju inte funnits någon fiber utanför tätorterna. Så uppenbarligen ljuger Telia, men det är nog inte första gången, osanningar ligger väl lite i företagskulturen om man ska tro rapporteringarna om deras affärer i före detta Sovjetstater. Antagligen handlar det om att Telia inte är intresserad att göra jobbet och därför drar till med en kostnad som gör att de hoppas slippa vidare kontakt med personen i fråga.

Kostnaden per meter beror på många faktorer. Allt från 100 kr/metern i mycket gynnsamma fall ute på landsbygden till långt över 1000 kr/m i stadsmiljö.

Genomsnittligt brukar fiberprojekt på landsbygden landa på 250-300 kr/metern.

Dessa priser förutsätter fiberprojekt på runt 10 km, kortare sträckor blir dyrare per meter på grund av fasta etableringskostnader mm. Angivna priser är plus moms som konsumenten normalt inte kan dra av.

1000 kr/metern för 400 meter finner jag därför inte alls osannolikt ut till konsument.

Och ja, jag har jobbat med fiberförläggning :)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Här hänger Skanova upp fibern i stolparna, för det blev billigare. Fult och sårbart, dock.

KnockOnWood skrev:
Som av en händelse ställde jag nyss samma fråga: Vad kostar fibern per meter
[länk]
Ja. Och du fick just svar också. Men det följde jämförelsen med kostnaden för kabeln som du gjorde. :) Kostnaden för fiberförläggning är som Mexitegel skriver helt dominerad av vad det kostar att lägga den. Själva materialet kostar inte många kronor.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
lbgu skrev:
Hade det kostat 1000 kr/meter så hade det ju inte funnits någon fiber utanför tätorterna.
Jo, det gjorde det nog säkert när det drogs fiber till mig. MEN eftersom det samtidigt grävdes för fjärrvärme och eftersom den dukt som bara jag behövde betala, alltså avsticket till mitt hus, blev någon meter innan vi var inne på min tomt (där jag fick återställa själv) så var vi ju många som kunde dela på kostnaden. Både på utgiftssidan, alltså företagen; fjärrvärme/fiber, och intäktssidan, alltså alla vi som kunde dra nytta av samma dike.

(Och som mexitegel skriver så är det ofta mycket billigare på landet. Man kan t ex plöja i någon åkerkant. Då går det både mycket snabbare och förberedelse/återställningskostnad är minimal.)

robba5 skrev:
Jag sa åt dom att höra av sig om dom har vägarna förbi.
Hahaha klockrent! Jag gjorde detsamma förra veckan. Jag kan, från mitt fönster, se platsen där de slutar gräva ner fiber denna vändan. Riktigt trist och lite frustrerande. Så nära, men ändå flera hundratusen kronor bort. Men de kommer väl snart hit med hoppas jag.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om man själv fixar servitut för en fiberkabel från egen tomtgräns till närmaste kopplingspunkt med ledig anslutning och sedan gräver ner en kabel av 'rätt' typ fram till kopplingspunkten.

Skulle det vara en framkomlig väg eller skulle fiberföretaget vägra ansluta en sådan kabel? Om de vägrar kan man ju misstänka att de har rätt bra marginal på grävpriset som de inte vill missa.

• Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om man själv fixar servitut för en fiberkabel från egen tomtgräns till närmaste kopplingspunkt med ledig anslutning och sedan gräver ner en kabel av 'rätt' typ fram till kopplingspunkten.

Skulle det vara en framkomlig väg eller skulle fiberföretaget vägra ansluta en sådan kabel? Om de vägrar kan man ju misstänka att de har rätt bra marginal på grävpriset som de inte vill missa.
Njae, det har nog inte så mycket med marginaler att göra som underhållskostnader och ev. problem som kan uppkomma av att koppla in material som man inte köpt/valt själv. Det kostar att gräva och återställa för stora företag också. Vad skall de göra när det inte fungerar med din fiber? Risken är inte stor, men eftersom den finns så gör ju alla stora företag på samma sätt. Dvs, enklare att säga "nej" än ens ta den minsta risk. (Stora företag är ju riskskygga som få).

Sedan så har man inte rutiner för hur det här skulle gå till. Och då går det inte. För det går nämligen inte att göra saker som man inte har rutiner för. (Av en massa bra, mindre bra och rent dåliga skäl). Eftersom marknaden är så liten så finns det inte pengar ens för att starta ett projekt för att undersöka om man skall utreda om det är idé att ta fram sådana rutiner. Så det faller också direkt.

Bättre då att gå ihop ett gäng och bygga "sitt eget" nät. Det är det många här som vittnat om hur man gör. För det fallet så finns det både rutiner, leverantörer osv. att tillgå, så det går.

Sedan så är det inte nödvändigtvis omöjligt att bli efteransluten, men mina grannar fick vänta nästan tio år... Så det kan vara läge att hänga på.

lbgu skrev:

Du bör då ha någon form av förening/företag om du ska fixa denna typ av servitut och sedan är det även beroende var det är om du kan få något. Men i praktiken kostar det för mycket att hålla på med mängder av olika privatpersoner som för endast en fastighet gräver ned sin egen slang/kanalisation men där någon annan äger fibern.
Telia t.ex. bygger storskalighet och med helhetsansvar, ska du lyckas så bör det vara i ett område där det finns förening med eget fibernät.

lars_stefan_axelsson skrev:
Vad skall de göra när det inte fungerar med din fiber? Risken är inte stor, men eftersom den finns så gör ju alla stora företag på samma sätt. Dvs, enklare att säga "nej" än ens ta den minsta risk. (Stora företag är ju riskskygga som få).
Då det är min fiber så är jag såklart ansvarig för att fixa alla fel på min del. Det är som du säger liten risk att det händer så den risken kan jag vara beredd att ta. Sen så påverkar ju inte ett fel på 'min' fiber resten av nätet så jag tycker det borde vara riskfritt för nätägaren. Det är ju skillnad om man tar t.ex. en telekabel som av någon anledning t.ex. kopplas till starkström och kan förstöra hela växeln, där är det ju en uppenbar risk för nätägaren att koppla in andras kablar. Snarare blir detta en fördel för nätägaren som slipper ta risken att någon bonde råkar gräva av min kabel.

lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan så har man inte rutiner för hur det här skulle gå till. Och då går det inte. För det går nämligen inte att göra saker som man inte har rutiner för. (Av en massa bra, mindre bra och rent dåliga skäl). Eftersom marknaden är så liten så finns det inte pengar ens för att starta ett projekt för att undersöka om man skall utreda om det är idé att ta fram sådana rutiner. Så det faller också direkt.
Det är väl detta som är grundproblemet. Fiberföretagen är inga flexibla företag utan det känns som att de startats av en massa gamla Televerkare som tagit med sina gamla rutiner som mest påminner om öststatsbyråkrati.

Fiber kommer troligtvis kosta mig 10 kr/meter.
Hur det är möjligt? Vi har bildat en fiberförening med 500 medlemmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.