"Lite snett är också rakt!"

• Gilla
varmkorv och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har ett Bahco för samma manöver.. Funkar bra med Hultaforset ovanpå ;)
Har för mig mitt Bahco funkade bra på en ledd men galet på andra.
Säkert samma skit som Stanley, vågrätt är det ganska okej men lodrätt kan man flytta passet minst +-1cm utan att det ger utslag. Kör numera alltid med Hultafors Libella 2000.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Och i mitt snea hus känns det som att jag kan skippa vattenpasset helt och ögonmåtta :D
Hög igenkänningsfaktor på den

• Gilla
Location och 1 till
  • Laddar…
Min personlighet är röd. Drivande, effektiv och ibland slarvig och nonchalant. Men jag har börjat få större självinsikt och har också lärt mig att förstå andra. Ibland krockar det men då försöker jag reflektera över mitt och den andres agerande.

Min sambo har inte en röd personlighet utan behöver en struktur, plan och en dos bekräftelse/styrpinne. Men när hon väl kommer igång är hon världens bästa. Det är bara startsträckan som är betydligt längre.

När hon blir stressad så blir det för mycket och då gör hon ingenting. Det är så hon hanterar det.

När jag blir stressad och det blir för mycket så gör jag några armhävningar för att få upp pulsen, dricker mycket koffein och tar tag i sju saker samtidigt. Jag gör. Jag bara gör. Den som kommer i vägen - den står i vägen. Jag är röd. Har man mycket att göra måste man göra mycket. Det är en känsla och det är förnuft, enligt mig och min personlighet.

Men när jag vet om min sambos personlighet så kan jag se min styrka och svaghet, liksom hennes. Jag börjar att lära mig kombinera dessa för att bli två som arbetar mot samma mål i ungefär samma tempo. Det innebär att jag saktar ner, är metodisk och hon ökar samt litar på det hon gjort/läst/planerat. Vi ser varandra.

Det är gansk intressant med självinsikt och vad det kan göra med en. Ibland håller det, ibland håller det inte. Men det viktigaste av allt är att vi försöker :)

Idag har det varit en lugn och metodisk dag. Jag har inte riktigt lyckats få igång min sambo så hon kommer in i sin rätta mentala inställning. Men dagen är inte slut än! Lite mat så ska jag försöka få henne att förstå att hon får styra och att hon gör det bra. Då minsann kommer det gå undan! :D

• En omonterad vit garderobsstomme i ett rum med parkettgolv och tapet med blomstermönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående köksrenoveringsprojekt med inbyggda ugnar monterade i ett grått skåp och oslipad gipsvägg.
    Skapa konto
  • Nyinstallerade gråa köksskåp och inbyggda rostfria vitvaror i ett kök under renovering.
    Skapa konto
  • Ritning av köksskåpslayout med måttangivelser, inklusive plats för ugn och spishäll.
    Skapa konto
  • Nytt öppet vitt kök med moderna inbyggda apparater och oskyddade väggar under pågående renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 9 till
  • Laddar…
Elton, den yngste i skaran om tre är en ständig supporter i bygget liksom systrarna. Men det är så mycket att upptäcka, pilla på, smaka, kasta, banka, skruva, dra mm så hans engagemang är lite större just nu :crysmile:

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det här är vad jag använder i vår montering.
Verktygssortiment inklusive borr, hammare, tänger och skruvmejslar på en arbetsbänk.
Skapa konto

Sen har jag såklart en bra-att-ha hink med diverse som underlättar vid vissa moment.

Verktygshink med borrmaskin, skruvdragare och diverse verktyg och tillbehör.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bling bling
Närbild på grå skåpdörrar med nyinstallerade gyllene handtag och knoppar, jämnt monterade.
Skapa konto

Allt i våg så gott det går.
Köksskåp i grått med gyllene handtag och inbyggda apparater, monterade med precision.
Skapa konto

Monteringen av handtag och knoppar gick över förväntan. Gjorde ’by the book’.

• Två skruvstäd som håller en stång vid montering av köksskåp, genomskinligt vattenpass och borr.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Tjusigt!
Av ren nyfikenhet - vad skall det vara i skåpet längst till vänster? Eftersom det har helt annan "dörr/lådlösning" så verkar det vara tänkt för något fiffigt?

Skafferi :)

Skulle tro att en kanske blir en sån där bra-att-ha-låda (eller om den blir i ön)

• Öppet skafferi med vita utdragbara lådor bredvid inbyggda köksapparater, möjlig "bra-att-ha-låda".
    Skapa konto
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Hm lite sent nu från min sida men jag skulle ha hängt dörrarna till skafferiet på andra sidan för att underlätta när man ska plocka in matkassarna i kyl och skafferi.

Snyggt blir det iaf och du kanske har hängt alla dörrar likadant för att alltid ha handtaget på samma sida?

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Hm lite sent nu från min sida men jag skulle ha hängt dörrarna till skafferiet på andra sidan för att underlätta när man ska plocka in matkassarna i kyl och skafferi.

Snyggt blir det iaf och du kanske har hängt alla dörrar likadant för att alltid ha handtaget på samma sida?
Det var en avvägning. Förhoppningsvis veckohandlar vi och då är det lite knöligt en gång i veckan. Men nu kommer det gå smidigt varje gång vi ska laga mat istället :)

Så det finns en tanke bakom det.

• 3D-modellerad kökslayout med ö centralt, höga skåp och vitvaror, visad på skärm.
    Skapa konto
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:

Det var en avvägning. Förhoppningsvis veckohandlar vi och då är det lite knöligt en gång i veckan. Men nu kommer det gå smidigt varje gång vi ska laga mat istället :)

Så det finns en tanke bakom det.

Det tar sig sakta. Idag kom en mässingskran från Tapwell också. Tyvärr fick jag den inte på bild så det får bli lite senare.

• Kök under renovering med omonterade vita skåp utan fronter och en synlig vattenanslutning vid en fönstervägg.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med grå skåp och lådor utan handtag, ett vitt diskho och träbänkskiva.
    Skapa konto
  • Köksrenovering pågår med oinstallerade skåp och verktyg utspridda på golvet.
    Skapa konto
  • Handritad planritning av kök med måttangivelser och anteckningar om placering och designalternativ.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Det tar sig sakta. Idag kom en mässingskran från Tapwell också. Tyvärr fick jag den inte på bild så det får bli lite senare.
Snyggt!! (y)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jahopp, då ska man ro ihop det här. Tanken är att ha en automatisk diskmaskinsavstängning så man bara trycker ON och sen stängs det av efter 4h.

Men först tätades alla genomföringar. Tyvärr kunde jag inte dra någon ledning annorlunda då värmerören ligger mitt i allt under skåpet tillsammans med radiatorn :sweat: Det är faktiskt jag och inte barnen som kladdat :crysmile: Tätt är det i alla fall.

Installation under skåp med rör, tejpade genomföringar och elkablar i väntan på diskmaskinsanslutning.
Skapa konto

Tanken är väl att den här väggen ska bli lite städad när allt är uppe.
Rörgenomföringar och kablar i skåp under diskbänk, täta genomföringar och förberedelse för blandare.
Skapa konto

Pysseldagen. Vad som också gjorde det trångt är den automatiska lådöppnaren.
VVS-komponenter och verktyg spridda på ett golv med avstängningsventil, kopplingar och tejprulle.
Skapa konto

Först provar man så att delarna passar. Check!
Hand som håller en plastvattenslang och en metallkoppling mot bakgrund av oordnade byggmaterial.
Skapa konto

Sen kapar man LK PAL (”Alu-PEX”). Dock blir det alltid ett fult snitt så då tar man till ett specialverktyg för att fräsa änden rätt.
Verktyg som fräser ände av LK PAL rör för installation av automatisk diskmaskinsavstängning.
Skapa konto

Voilà!
Ett avkapad LK PAL-rör med fräst ände redo för installation.
Skapa konto

Halvkoppling från PEX till ventil.
Rörkopplingsdelar på en vit yta inklusive en halvkoppling för PEX till invändig gänga och andra beslag.
Skapa konto

Precis som en Vanlig klämring dras den åt. Notera dock att jag kastat den medföljande klämringen/muttern och ersatt med halvkopplingen för Pex till inv. gänga.
Hand som håller en ventil och PEX-rör med kopplingar under installation.
Skapa konto

Slangarna till blandaren är bara ditsatt för sakens skull. Kan inte montera blandaren fören bänkskivan kommit.
Installation av vattenledningar och automatisk avstängning för diskmaskin, inklusive kopplingar och kablar.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.