Hemmakatten
Mycket fin video/avslutning. Jag har följt din tråd från början, den har varit inspirerande för alla. Lycka till i framtiden!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Tack själv
Fin berättelse o video. Alltid roligt att få ta del ;-)
 
  • Gilla
MickeTh och 1 till
  • Laddar…
jag hittar ingen video, men det spelar ingen roll, vet hur mycket slit du lagt ned och är imponerad av din insats, tack också för inspirationen. Lycka till med nästa projekt, vill gärna se en tråd om detta också även om det dröjer ett tag.
 
  • Gilla
Rickmeld2021 och 1 till
  • Laddar…
pbengtsson skrev:
jag hittar ingen video, men det spelar ingen roll, vet hur mycket slit du lagt ned och är imponerad av din insats, tack också för inspirationen. Lycka till med nästa projekt, vill gärna se en tråd om detta också även om det dröjer ett tag.
Du får gå in på en dator och kolla :) Det är något med kodningen på Byggahus.se som gör att de inte syns på mobilen.

Tusen tack alla!

/Christian
 
Inspirerande historia!

/Andreas

Jag drömmer om ett enklare liv!
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
MultiMan
Vilken härlig avslutning! Tack för att du delade med dig. Trots att jag bara läst sporadiskt (trodde jag) insåg jag när jag såg bilderna i videon att jag mindes i princip alla detaljer, så din tråd har gjort intryck.

Lycka till med familjen och framtida projekt. :)

Mvh Rasmus
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Grattis till allt. Har varit inspirerande att följa.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Fantastiskt bra jobbat! Det ger inspiration och en spark i arslet att komma igång igen till våren. Hoppas du har det fint med familjen.
/Niklas
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
WOW!
Nu har även jag läst hela tråden och jag är så sjukt imponerad och inspirerad!
Jag har precis köpt mig en egen sommarstuga och det är en del saker från din jag kan använda mig av där, så stort tack för alla tips och tricks.
Det enda jag undrar är vilken kap & gersåg du har. Har själv funderat på en Bosch. Är du nöjd med din?
 
Jag köpte min kap&ger-såg på ÖB för länge sedan, den finns nog inte där nu, men i vilket fall så har den iaf fungerat felfritt i 5år, och den var billig!
Det viktigaste att tänka på är att den klarar såga de dimensioner man ska använda sig utav även när man kör vinklat, finns som ex. en på Jula just nu för 599:-, som klarar vid 90/45 grader 50x205mm eller 50x305mm vid normal sågning, det räcker gott och väl!
Jag tolkar det första som att klingan står riktad rakt mot magen men bladet vridet 45 grader, det använder iaf jag mig av ganska ofta.
Jag minns inte ens nu om jag någon gång sågat med klingan vinklad åt två håll samtidigt, men det går det också på lite tunnare brädor.
Prismässigt tror jag inte man tjänar något på en svindyr såg om man inte nödvändigtvis ska såga dubbelvinklat, så länge den klarar 45mm 2" reglar skulle jag köpa den billigaste du kommer över!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Jag köpte min kap&ger-såg på ÖB för länge sedan, den finns nog inte där nu, men i vilket fall så har den iaf fungerat felfritt i 5år, och den var billig!
Det viktigaste att tänka på är att den klarar såga de dimensioner man ska använda sig utav även när man kör vinklat, finns som ex. en på Jula just nu för 599:-, som klarar vid 90/45 grader 50x205mm eller 50x305mm vid normal sågning, det räcker gott och väl!
Jag tolkar det första som att klingan står riktad rakt mot magen men bladet vridet 45 grader, det använder iaf jag mig av ganska ofta.
Jag minns inte ens nu om jag någon gång sågat med klingan vinklad åt två håll samtidigt, men det går det också på lite tunnare brädor.
Prismässigt tror jag inte man tjänar något på en svindyr såg om man inte nödvändigtvis ska såga dubbelvinklat, så länge den klarar 45mm 2" reglar skulle jag köpa den billigaste du kommer över!
Ursäkta ett något sent svar. Men vad är det man säger, bättre sent än aldrig? :)

Jag köpte en Bosch PCM8 vill jag minnas att den hette. Kostade ungefär 3200kr när det begav sig. Den har varit helt okej i alla fall. Den sågar hyggligt rakt även om vinkelprecisionen inte är 100% alla gånger.

Vad patriklarsson skriver om att man inte tjänar något prismässigt håller jag inte med om. Det är värt ganska mycket tycker jag att ha en såg som sågar rakt. Att slippa trassla med vinkeljärn är guld värt. Sen sover man lite bättre om natten tycker jag när man vet att det är rakt. Så helst hade jag vilja haft en blå Bosch.

Med facit i hand skulle jag köpt mig en riktigt sänksåg med skena. Det om något hade underlättat i kvadrat!


Snart dags för en till underbar sommar i stugan :) I år ska jag banne mig gräva den där brunnen jag daltat om sen tidernas begynnelse .

Må gott,
Christian
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du har kvar den?
Går det att vara där på vintern också?
 
Sågen eller stugan? Eller ja.. jag har ju kvar båda såklart!

Allt går i en timmerstuga :) Det tar lite längre tid att värma upp den bara.
 
Underbart tråd!

Du har gjort detta otroligt bra! Är bara ett år äldre än dig men hade nog aldrig tagit tag i ett sånt här projekt även om jag haft en dröm :) Men nu känner jag mig otroligt inspirerad att en dag bygga en egen stuga i skogen. Men först, renovera huset jag och familjen bor i idag.

Hoppas du njuter av livet med sambo och dotter, å att ni har trevliga dagar i stugan :)
 
Tusen tack! Jag stornjuter av sambolivet och att vara pappa :) En sak måste jag erkänna, att vara i stugan nu när Elina snart fyller två har tagit stuglivet till en ny nivå. Riktigt kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.