I natt upplevde jag att en av huvudsäkringarna löstes ut först vid 8 minuters förbrukning på 34A (se graf), trots att säkringarna är på 20A. Enligt min uppfattning borde den ha lösts ut redan vid 20A.
  • Hur kan det komma sig att säkringen tillåter så hög belastning innan den löser ut?
Tibber-appen påpekar dessutom att detta normalt inte är något att oroa sig över (se bifogat).

Händelsen inträffade när värmepumpen började tillverka varmvatten samtidigt som elbilen laddades. Jag ska undersöka varför Tibbers lastbalansering, som jag aldrig riktigt varit nöjd med (den kräver hela två cloudtjänster), inte reagerade som den borde. Detta ledde till bakmatning genom L2, vilket gjorde felsökningen minst sagt "intressant." Men jag lärde mig i alla fall något av det.

Under tiden upplevde vi kraftiga strömfluktuationer – strömmen gick av och på flera gånger per sekund. Till exempel gick mikron i feltilstånd och en av mina dimmerpuckar slutade helt fungera.

Har bifogat lite data och skärmbilder som viser hur förbrukningen ser ut.
Diagram över fasbelastning (A) som visar strömförbrukning över tid med L2 markerat där säkringen löstes ut vid 34A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Appskärm som visar överbelastning av säkring, fas L2 överstiger 20A med förbrukning på 34.1A. Innehåller tidpunkter och information om faser.
Skapa konto

Redigerat:

Bästa svaret

Titta på utlösningsdiagrammet för säkringar så ser du hur det ser ut. Särskilt porslinssäkringar tål mycket , 1,5 ggr värdet kan de mycket väl klara i ca 1 timme, särskilt om de sitter monterade i ett kallt utrymme.

• Tabell med säkringsvärden och maxeffekt i kW för tidsintervaller 2h, 1h och 30min med skillnader och extra belastning i procent.
Redigerat:
  • Gilla
frause och 7 till
  • Laddar…
Det med flukterande spänning, kan vara brända passkontakter på huvudsäkringarna och inte ett ovanligt fel, glappis på anslutningkablar i mätarskåpets kopplingar, som strömbrytare lsom bränt, lika med strömbrytare i centraler. De blir att lossa kåpor/skyddsplåtar för att se om det är bränt någonstans till att börja med, före mätaren kan det även vara och då är det nätägarens delar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Därför att säkringarna normalt är snabba när det blir kortslutning men relativt tröga för överlast.

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med flukterande spänning, kan vara brända passkontakter på huvudsäkringarna och inte ett ovanligt fel, glappis på anslutningkablar i mätarskåpets kopplingar, som strömbrytare lsom bränt, lika med strömbrytare i centraler. De blir att lossa kåpor/skyddsplåtar för att se om det är bränt någonstans till att börja med, före mätaren kan det även vara och då är det nätägarens delar.
Uff, det låter ju lite läskigt. Huset är bara 1.5år gammalt. Jag ska kolla direkt!

Tack for info!

J Josth skrev:
Titta på utlösningsdiagrammet för säkringar så ser du hur det ser ut. Särskilt porslinssäkringar tål mycket , 1,5 ggr värdet lan de mycket väl klara i ca 1 timme, särskilt om de sitter monterade i ett kallt utrymme.
Ahh... jamen det svarer ju egentligen på frågan ganska exakt. Den utlöstes vid 34A efter 8 minuter, vilket verkar rimligt, enligt diagrammet.

Var hittade du diagrammet?

• Gilla
Silas Hansen
  • Laddar…
Silas Hansen Silas Hansen skrev:
Ahh... jamen det svarer ju egentligen på frågan ganska exakt. Den utlöstes vid 34A efter 8 minuter, vilket verkar rimligt, enligt diagrammet.

Var hittade du diagrammet?
Tabellen hade jag sparat, vet inte varifrån. Exakta diagram för säkringar kan man t.ex. hitta på Hagers hemsida.

A
Ström-tid-kurvor går att hämta på tillverkaren av säkringens hemsida. Ibland kan man behöva kontakta supporten får att få ta del av dessa beroende på tillverkare.

Man ska undvika att skruva i säkringar där det finns en sluten krets. Det svetsas lite i botten varje gång som kan ge dålig kontakt till slut som jonas erik skrev. Man kan behöva byta en sådan passdel som ser dålig ut i botten. Det ska vara slätt och fint där och utan sot.

Häromveckan lyckades jag köra nära 32A genom 16A huvudsäkring när jag ville testa lastbalansering på laddboxen och den inte fungerade. Det va under ca 2 minuter och säkringen gick aldrig även om den kändes riktigt varm. Så det går ta ut en hel del över gränsen under en kort tid.

J Josth skrev:
Tabellen hade jag sparat, vet inte varifrån. Exakta diagram för säkringar kan man t.ex. hitta på Hagers hemsida.
M Maalkl skrev:
Häromveckan lyckades jag köra nära 32A genom 16A huvudsäkring när jag ville testa lastbalansering på laddboxen och den inte fungerade. Det va under ca 2 minuter och säkringen gick aldrig även om den kändes riktigt varm. Så det går ta ut en hel del över gränsen under en kort tid.
Bra att veta. Det stämmer ju ganska bra överens med diagrammet ovan att toleransen är relativ till perioden.

Jag är fortfarande riktigt missnöjd med hur lastbalanseringen mellan Tibber och Zaptec fungerar. Processen ser ut så här:

1. Tibber läser av elförbrukningen via P1/HAN-porten på elmätaren.
  2. Denna information skickas till Tibbers molntjänst, där det avgörs om lasten behöver justeras.
  3. Om en justering behövs, kontaktar Tibbers molntjänst Zaptecs molntjänst, som i sin tur ska justera min laddningsanläggning lokalt.
Denna lösning är beroende av:

• Att internetanslutningen fungerar.
  • Att Tibbers API är tillgängligt och fungerar som det ska.
  • Att Zaptecs API är tillgängligt och fungerar som det ska.
Tittar man på Tibbers statussida (https://status.tibber.com/), är det tydligt att det är enormt mycket som inte fungerar just nu – inklusive integrationen till Zaptec. Hur kan man basera något så viktigt som lastbalansering på en så opålitlig lösning?

Det innebär att det finns otaliga felkällor i denna kedja. Om något går fel kan det leda till att säkringarna i hemmet löser ut – och det är helt oacceptabelt. Vanliga hemägare vet INGET om detta och har ingen chans att reagera på tibber statussida.

Finns det verkligen inga helt lokala lastbalanserare som fungerar utan att vara beroende av internet?

Skärmbild av ett meddelande om integrationsproblem mellan Tibber och Zaptec, inklusive laddningskommandon som ej når laddare korrekt, från den 12 december 2024.
Skapa konto

Jag är fortfarande riktigt missnöjd med hur lastbalanseringen mellan Tibber och Zaptec fungerar. Processen ser ut så här:

1. Tibber läser av elförbrukningen via P1/HAN-porten på elmätaren.
  2. Denna information skickas till Tibbers molntjänst, där det avgörs om lasten behöver justeras.
  3. Om en justering behövs, kontaktar Tibbers molntjänst Zaptecs molntjänst, som i sin tur ska justera min laddningsanläggning lokalt.
Denna lösning är beroende av:

• Att internetanslutningen fungerar.
  • Att Tibbers API är tillgängligt och fungerar som det ska.
  • Att Zaptecs API är tillgängligt och fungerar som det ska.
Tittar man på Tibbers statussida ([länk]), är det tydligt att det är enormt mycket som inte fungerar just nu – inklusive integrationen till Zaptec. Hur kan man basera något så viktigt som lastbalansering på en så opålitlig lösning?

Det innebär att det finns otaliga felkällor i denna kedja. Om något går fel kan det leda till att säkringarna i hemmet löser ut – och det är helt oacceptabelt. Vanliga hemägare vet INGET om detta och har ingen chans att reagera på tibber statussida.

Finns det verkligen inga helt lokala lastbalanserare som fungerar utan att vara beroende av internet?

[bild]
Hej
Jag, och en del andra, som växte upp före ”internetrevolutionen” mötte först lastballansering som något som kopplades lokalt med strömtransformatorer och kablar kopplade till en styrenhet.

Vi har sett svårigheter att få slippa att kritiska system i våra hus och i samhället i övrigt blivit beroende av internet och trådlös kommunikation.

Med krig i närområdet och ökande indikationer på sabotageförsök så skulle jag önska att tex värmesystem mm. kunde köpas med helt lokal drift

Är inte imponerad av de som konstaterar och gläds över att ”nu kan jag fjärrstyra alla huses funktioner när jag inte är hemma”.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tittar man på Tibbers statussida ([länk]), är det tydligt att det är enormt mycket som inte fungerar just nu – inklusive integrationen till Zaptec. Hur kan man basera något så viktigt som lastbalansering på en så opålitlig lösning?

Jag tror att man måste ha rätt angreppspunkt när man väljer system. Om det är oacceptabelt att huvudsäkringen löser är man nog tvungen att ha antingen en lokalt kopplad effektvakt eller en högre avsäkring. Är å andra sidan effektvakten en metod att minska topparna och få en lägre debitering för maxeffekt kanske man kan acceptera en lägre säkerhet.

M Martin Lundmark skrev:
Vi har sett svårigheter att få slippa att kritiska system i våra hus och i samhället i övrigt blivit beroende av internet och trådlös kommunikation.

Med krig i närområdet och ökande indikationer på sabotageförsök så skulle jag önska att tex värmesystem mm. kunde köpas med helt lokal drift

Är inte imponerad av de som gläds över att ”nu kan jag fjärrstyra alla huses funktioner när jag inte är hemma”.
Det gäller ju att hålla isär två saker här. Det kan finnas en fjärrövervakning som är beroende av internet utan att för den sakens skull hela systemet är beroende av internet för sin funktion.

A Avemo skrev:
Jag tror att man måste ha rätt angreppspunkt när man väljer system. Om det är oacceptabelt att huvudsäkringen löser är man nog tvungen att ha antingen en lokalt kopplad effektvakt eller en högre avsäkring. Är å andra sidan effektvakten en metod att minska topparna och få en lägre debitering för maxeffekt kanske man kan acceptera en lägre säkerhet.

Det gäller ju att hålla isär två saker här. Det kan finnas en fjärrövervakning som är beroende av internet utan att för den sakens skull hela systemet är beroende av internet för sin funktion.
Hej
Jag har ingenting emot att jag kan fjärrövervaka Men jag vill kunna välja att installera system som inte ens har möjlighet att kunna fjärrstyras.

Det finns tex många bra små effektmätare som kan sättas i ett vanligt vägguttag (tex Shelly) men varför innehåller dessa en strömbrytare som kan fjärrstyras?

Var finns de med bra funktion och mätnogrannhet som inte har fjärstyrbar strömbrytare?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.