11 471 läst · 43 svar
11k läst
43 svar
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Pratade precis med en hantverkare vars granne i Ånge precis hade fått en offert på ett takbyte som inte var mycket större på 240' som han ansåg var lite väl tilltagen.
Men då var det bara att byta takbeläggningen och lägga på ny plåt.
Inte allt grundarbete som du får i den där offerten.
Dvs, hyfsat rimligt, om än inte en rolig kostnad.
Ta in några offerter till och kolla referenserna ordentligt innan ni väl väljer vem ni anlitar.
Ta in några offerter till och kolla referenserna ordentligt innan ni väl väljer vem ni anlitar.
Ser ingen kostnad specificerad för ställning osv. Det brukar ju kosta en ansenlig summa så se upp så att det inte blir en överraskning.
Ja jag ser att stugan är lågt byggd men tror inte att det hjälper om branschregler ska följas men det kanske någon kunnig kan hjälpa till med?
Ja jag ser att stugan är lågt byggd men tror inte att det hjälper om branschregler ska följas men det kanske någon kunnig kan hjälpa till med?
Jag kan inget om priserna där uppe i norr men det känns som 50 000kr för mycket för plåttak.
Ta in ler offerter som de andra nämner för likvärdigt men också för takpannor. Det är inga problem med att inte vara på plats när hantverkarna är på plats för att göra sin research.
Referenser är Nästan viktigare än priset.
Ta in ler offerter som de andra nämner för likvärdigt men också för takpannor. Det är inga problem med att inte vara på plats när hantverkarna är på plats för att göra sin research.
Referenser är Nästan viktigare än priset.
tack för svaret, vi begärde offert från två stora firmor där i "stan" och endast en har hunnit totta på stugan då den andra bedömde att han vill se taket utan snö, men borde återkomma snart.Dowser4711 skrev:
Pratade precis med en hantverkare vars granne i Ånge precis hade fått en offert på ett takbyte som inte var mycket större på 240' som han ansåg var lite väl tilltagen.
Jag gjorde något liknande 2020 och det kostade 155 000 kr. Följande stod i offerten:
Ställning, Layer Allround 700
Demontering befintligt yttertak
Deponi
Underlagspapp, IcoPal Flexisteel
Vindskivebrädor 22*145, mellanstruken
Takfotsbrädor 22*170, färdigstruken
Hängränna 125 mm
Fotremsa med klisterkant
Stuprör 90 mm, 2 st
Underbeslag yttertaksgenomförningar
Fotplåt M 82
Vindskivelist
Inklädnad skorsten, räknat från yttertak till krona
Regnhuv, skorstensrör
Dubbelfalsad bandtäckning M82
Sidobyggnad utföres enligt ovan och ingår i priset nedan, 1 s
Sidobyggnaden är ett pumphus ca 2 kvm.
Ställning, Layer Allround 700
Demontering befintligt yttertak
Deponi
Underlagspapp, IcoPal Flexisteel
Vindskivebrädor 22*145, mellanstruken
Takfotsbrädor 22*170, färdigstruken
Hängränna 125 mm
Fotremsa med klisterkant
Stuprör 90 mm, 2 st
Underbeslag yttertaksgenomförningar
Fotplåt M 82
Vindskivelist
Inklädnad skorsten, räknat från yttertak till krona
Regnhuv, skorstensrör
Dubbelfalsad bandtäckning M82
Sidobyggnad utföres enligt ovan och ingår i priset nedan, 1 s
Sidobyggnaden är ett pumphus ca 2 kvm.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 333 inlägg
100% säker på att dom chansar här. Dom har antagligen gott om jobb planerade för året så de tar i så dom spricker och lämnar rejält överpris. Nappar du så klämmer dom in jobbet mellan dig och någon annans altanbygge och det kommer ta längre tid än vad som behövs.
Jag får samma känsla som när jag skulle måla om huset. Fick offerter mellan 40-120tkr. De som offererar 40 hade inte nog med jobb. De som offererade 120 ville egentligen inte ha det och hade antagligen tänkt ta in underleverantör i stället.
Vi landade på 50 med en målare som tog skäligt betalt och gjorde ett bra jobb på kort tid.
Lägga om taket på en sommarstuga borde inte ta två man mer än tre dagar.
Material ca 30-40 och arbete 60 inklusive omkostnader.
Jag får samma känsla som när jag skulle måla om huset. Fick offerter mellan 40-120tkr. De som offererar 40 hade inte nog med jobb. De som offererade 120 ville egentligen inte ha det och hade antagligen tänkt ta in underleverantör i stället.
Vi landade på 50 med en målare som tog skäligt betalt och gjorde ett bra jobb på kort tid.
Husägare
· Stockholms län
· 313 inlägg
Det är inte seriöst att säga att du är "100% säker på att dom chansar" - du kan helt enkelt inte veta detta, du talar om vad du tror!S Småbrukaren skrev:100% säker på att dom chansar här. Dom har antagligen gott om jobb planerade för året så de tar i så dom spricker och lämnar rejält överpris. Nappar du så klämmer dom in jobbet mellan dig och någon annans altanbygge och det kommer ta längre tid än vad som behövs.
Jag ser offerten som rimlig. Tänk på det som ingår utöver en "vanlig takomläggning" är:
- Byte av all råspont
- Installera 2 plintar och bärande limträstolpar och högben för skärmtaket
- All takavvattning
Jag skulle se till att förhandla fram ett fast pris på det offererade arbetet för att slippa överraskningar där. Oförutsett kan alltid dyka upp under arbetets gång, men det bör inta vara någon stor risk här då det mesta skall bytas ut enligt offerten.
Har en stuga på 60m2 och fick offert på ca 140k för byte till ett falsat plåttak. (Stugan ligger ca 1h från Sthlm). 200k låter lite i överkant.
Slutade med att jag gjorde jobbbet själv med lite hjälp av min bror och mentalt stöd/närvaro av min far🙂. Valde då Plannja trendsumman blev då ca 80-90k
Slutade med att jag gjorde jobbbet själv med lite hjälp av min bror och mentalt stöd/närvaro av min far🙂. Valde då Plannja trendsumman blev då ca 80-90k
Vi gjorde om för några år r sedan, rev upp inga skador och la nytt. Noggranna trevliga ochhemmahoskarlsson skrev:
Hej, det är mer än dags för takbyte på vår sommarstuga i Norra Dalarna. Vi fick ett offert och undrar om detta är rimligt pris då vi misstäner att där finns en del fuktskador också och priset kommer att stiga uppåt så fort de börjar med arbete.
Vi bor långt ifrån stugan och kan inte styra arbete själva. 204.000 kr känns lite högt men som sagt vi kan inte göra detta själva och är redo för att betala om det är rimligt.
Offert och bilder:
(Stuga är ca 50 kvm stor, har inte exakta mått )
KRONOR/TVÅHUNDRAFYRATUSEN /204 000: - SEK.
Moms ingår
Vi uppskattar arbetskostnaden till ca 65 000: - inkl. moms. Vid ROT-avdrag avgår
30% av arbetskostnaden upp till maximalt 50,000: - inkl. moms.
Förtydligande:
• Rivning av befintlig takbeklädnad.
• 20 mm råspont
• Ny diffusionsöppen underlagsduk.
• Strö och bärläkt
• Dala-profils Pannplåt i standardfärg.
• Nya vindskivor och takfotsbräda, levereras grundmålade.
• Takfotsplåt och vindskiveplåt.
• Nytt beslag runt skorsten.
• Komplett takavvattning i standardfärg.
Farstukvist/Skärmtak ca 7,5 m2.
• Två plintar 50 cm.
• Nya limträstolpar 115x115
•Nya högben som går upp på befintligt tak för att få bättre taklutning.
• 20 mm råspont.
• Ny diffusionsöppen underlagsduk.
• Strö och bärläkt
• Dala-profils Pannplåt i standardfärg.
• Komplett takavvattning i standardfärg
Syrran bytte i somras tak inklusive en del reparationer pga fuktskador, allt plåtarbete, nya vindskivor. Hon föraviserades om 250kkr, notan landade på runt 180kkr.
Detta var en 1,5plans villa på 90kvm.
Kan tillägga att de gjorde ett satans bra jobb. Jag är avundsjuk på taket 🤷♂️
Detta var en 1,5plans villa på 90kvm.
Kan tillägga att de gjorde ett satans bra jobb. Jag är avundsjuk på taket 🤷♂️