42 374 läst · 64 svar
42k läst
64 svar
2 jordfelsbrytare
Du har alltså ingen respekt för elektriker? Men ändå släpper du in grannen som är elektriker, för att kontrollera det du har gjort, trots att det är så enkelt med el? Den ekvationen få jag inte att gå ihop iaf.Tobbis skrev:Hehe, inte skäms jag inte, och jag har heller ingen större respekt för elektriker, den kommentaren får jag förmodligen äta upp när huset brinner ner.
Dock har jag lite sunt förnuft och läser och provar mig fram innan jag kommer fram till en lösning.
Har en granne som är elektiker som brukar få dubbelkolla när jag är klar och en annan granne som är rörmockare som brukar få komma med tips med mera när jag drar vatten och avlopp.
Om man inte prövar själv så lär man sig inget och frågar man inte så får man heller inga svar och det är ju det man har forum till.
Dock är jag så förbenat less på alla som säger att "det där ska inte klåpare som du hålla på med, ring en riktigt elektriker istället"
Det är inte kvantfysik vi håller på med och jag försöker heller inte tillverka en fusionsanläggning, vilket jag är utbildad till men vatten och el måste höra till det enklaste man kan göra själv om man bara har lite sunt förnuft och som sagt läser och frågar sig fram.
/en som tycker det är riktigt riktigt skoj att göra allting själv inklusive att meka med bilar också och inte lämnar in bilen på verkstaden...
Att prova sig fram till en lösning är ju lärorikt och effektivt i många fall. När man bygger elcentraler är det dock inte speciellt lämpligt av flera skäl:
Det finns många sätt att koppla som gör att den inkopplade utrustningen (tex värmepump, dator) blir förstörd när man provar att slå på spänningen.
Det finns flera sätt att koppla som gör att värmepumpen fungerar, testknappen fungerar men man har trots det en livsfarlig anläggning.
Om man inte kan sin trefaslära ordentligt, och/eller har teoretisk och praktisk kunskap om precis hur det ska kopplas vill jag påstå att det är omöjligt att vara säker på att man undviker ovanstående felfall.
Det finns många sätt att koppla som gör att den inkopplade utrustningen (tex värmepump, dator) blir förstörd när man provar att slå på spänningen.
Det finns flera sätt att koppla som gör att värmepumpen fungerar, testknappen fungerar men man har trots det en livsfarlig anläggning.
Om man inte kan sin trefaslära ordentligt, och/eller har teoretisk och praktisk kunskap om precis hur det ska kopplas vill jag påstå att det är omöjligt att vara säker på att man undviker ovanstående felfall.
Ska lägga ovanstående citat till min lista av 'famous last words'!Tobbis skrev:
bzzzzzt! poff!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 919 inlägg
Vad är det för generellt fel på värmepumpar som kräver 300mA JFB, jag är inne på min andra VP som går på samma 30 mA JFB som resten av huset?
Vad är det som läcker så mycket ström i en kapslad trefasmotor?
Protte
Vad är det som läcker så mycket ström i en kapslad trefasmotor?
Protte
Med vissa typer av jordfelsbrytare har det varit problem med en del frekvensomformare. Jag misstänker att tillverkarna av VP har blivit så rädda för klagomål att dom överfört rekommendationen om 300mA JFB även till pumpar utan inverter.
Med risk för att låta som en "el-polis". Att koppla EN jordfelsbrytare är inget bra hemmapul projekt om man absolut inte vet vad man gör.. att koppla TVÅ är ännu värre. En liten felkoppling och du kan skicka 400V till din nya platt-tv osv..
Ledsen att jag upprörde så många, jag visste att det skulle bli så och förlåt till alla elektriker, jag tar tillbaka att jag inte har respekt för dem för det har jag, däremot har jag ingen respekt för dem som tycker sig veta så mycket och inte lär ut ett smack utan bara säger att "det där ska du låta en riktigt elektriker göra".
Ifall man kollar hur en sak är gjord innan och sedan frågar sig fram om det verkar vara en vettig lösning så blir det garanterat minst lika bra som när en utbildad elektriker kommer och gör samma installation. Dock går det ju betydligt snabbare för en elektriker men å andra sidan hinner jag prova mig fram till att det absolut inte blir fel och vet vad som kan vara på tok ifall jag får något problem senare eftersom det är jag som gjort det.
Samma sak gäller pumpen, kopplade in den själv och drog alla rör med mera, lärde mig hur man fintrimmar systemet och det funkar hur fint som helst nu och jag vet precis vad som kan vara fel och hur man åtgärdar det ifall något strular.
Hur som helst så ska alla som kan El här på forumet ha ett stort tack iallafall för det är tack vara er man kan nöta olika ideer och funderingar man har. Tack för mig!
Ifall man kollar hur en sak är gjord innan och sedan frågar sig fram om det verkar vara en vettig lösning så blir det garanterat minst lika bra som när en utbildad elektriker kommer och gör samma installation. Dock går det ju betydligt snabbare för en elektriker men å andra sidan hinner jag prova mig fram till att det absolut inte blir fel och vet vad som kan vara på tok ifall jag får något problem senare eftersom det är jag som gjort det.
Samma sak gäller pumpen, kopplade in den själv och drog alla rör med mera, lärde mig hur man fintrimmar systemet och det funkar hur fint som helst nu och jag vet precis vad som kan vara fel och hur man åtgärdar det ifall något strular.
Hur som helst så ska alla som kan El här på forumet ha ett stort tack iallafall för det är tack vara er man kan nöta olika ideer och funderingar man har. Tack för mig!
Felet du gjorde var att koppla först och fråga sen.Det kunde ha gått hur som helst! Helt klart gav du dej på ett projekt utan tillräckliga grundkunskaper och med attityden "hur svårt kan det vara". En mycket farlig kombination och ingen bra utgångspunkt. Hade du tex googlat på 'inkoppling av jordfelsbrytare' hade du hittat elsäkerhetsverkets lilla skrift om jordfelsbrytare och sluppit göra misstag som kan orsaka fara.
Kan tyvärr inte hålla med dej om att det garanterat blir lika bra som om en utbildad elektriker gör jobbet. Det kan bli det, men högst troligt blir det inte det.Tobbis skrev:
Problemet är att vi självpulare inte alltid vet vilka frågor som skall ställas. Du har ställt en fråga här vilket är utmärkt, men den stora faran ligger i att man inte vet vad man inte vet.
Din anläggning "fungerar" nu, men är den till 100% korrekt utförd? Det vet du inte, och ärligt talat måste jag nog säga samma sak om min.
Tobbis skrev:Dock är jag så förbenat less på alla som säger att "det där ska inte klåpare som du hålla på med, ring en riktigt elektriker istället"
Det är inte kvantfysik vi håller på med och jag försöker heller inte tillverka en fusionsanläggning, vilket jag är utbildad till men vatten och el måste höra till det enklaste man kan göra själv om man bara har lite sunt förnuft och som sagt läser och frågar sig fram.
Jag hör till de som tycker att många elektriker (och andra) är lite väl rabiata och fäller ut taggarna både tidigt och ofta, men det här är ju faktiskt ett klockrent exempel som gör att man (nästan) förstår dem.
Det är STOR skillnad på att koppla själv efter att ha tagit reda på hur man gör och att "prova sig fram" och fråga varför det inte fungerar (eller huset brann upp, eller någon dog...). Det ena är sånt som klåpare ägnar sig åt...
Visst kan du prova dig fram och säkert få det att fungera någolunda. Men är det värt risken att kanske bränna alla elektronikprylar i huset, bränna ner huset eller i värsta fall dräpa nån, för att tjäna nån tusenlapp?
Det är bara för din egen skull jag rekommenderar att anlita en elektriker
Det är bara för din egen skull jag rekommenderar att anlita en elektriker
Det är tråkigt att det finns negativa uppfattningar om elektriker generellt. Man kan ju nästan tro att det finns en generation av oss som saknar något
Jag kan väl själv känna att det är en otrolig skillnad mellan olika firmor i ansvarstagande, noggrannhet och engagemang från chefer och behöriga - så man får väl svälja att det finns motsträvande branschkollegor.
Det är väl dock som med så mycket annat att man får prova sig fram och efter bästa förmåga välja en i eget tycke skicklig yrkesman.
För att hoppa tillbaka upp så kan man ju säga att det är helt OK att lämna en VP utan jordfelsbrytare - fullgod jordning ger dig det skydd du behöver.
Vill man så är det ju fullt tillåtet att ändå jordfelsskydda
Vad gäller att funktionskontrollera installationen (OCH jordfelsbrytaren) så är min/vår praxis iallafall att använda ett dyrt besiktningsinstrument som kontrollerar jordfelsbrytaren i steg upp till brytpunkt i olika fasvinklar för att se så att dels installationen är korrekt, och dels att jordfelsbrytaren faktiskt fungerar (det händer att så inte är fallet).
Jag kan väl själv känna att det är en otrolig skillnad mellan olika firmor i ansvarstagande, noggrannhet och engagemang från chefer och behöriga - så man får väl svälja att det finns motsträvande branschkollegor.
Det är väl dock som med så mycket annat att man får prova sig fram och efter bästa förmåga välja en i eget tycke skicklig yrkesman.
För att hoppa tillbaka upp så kan man ju säga att det är helt OK att lämna en VP utan jordfelsbrytare - fullgod jordning ger dig det skydd du behöver.
Vill man så är det ju fullt tillåtet att ändå jordfelsskydda
Vad gäller att funktionskontrollera installationen (OCH jordfelsbrytaren) så är min/vår praxis iallafall att använda ett dyrt besiktningsinstrument som kontrollerar jordfelsbrytaren i steg upp till brytpunkt i olika fasvinklar för att se så att dels installationen är korrekt, och dels att jordfelsbrytaren faktiskt fungerar (det händer att så inte är fallet).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Jo, det har jag råkat ut för. Praktiserade på ett bygge och bröt en (fungerande) grupp för att komplettera med ett utanpåliggande VU. Därefter när jag skruvade i säkringen igen så var det helt dött. Det visade sig att L1 var helt borta, medans de andra faserna fanns. Kontrollerade JFB som till synes funkade, ropade på en handledare som efter lite mätning blev fundersam över vad som var fel. Det visade sig att L1 på JFB inte funkade, fanns inge spänning på utsidan.davidnordin skrev:
Det blev att byta den och sedan funkade det igen. Elektrikern hade aldrig varit med om det förut.
//Patrik
Redigerat:
Mmmm, det är sådana inlägg som Patrik_Hed som gör att man får sig en funderare. Visst det kan låta som att det kan gå käpprätt när man kopplar, i mitt fall spelar det ingen roll eftersom jag inte blandar ihop nolla och fas eller jord och fas utan helt enkelt inte hade en egen nolla för pumpen vilket i värsta fall kan resultera i att pumpen inte stängs av eller att den stängs av när det blir ett jordfel i någon anna makapär.
Dock så är det ju i dem fall när det inte är kopplat som det ska eller när tex en jordfelsbryatre kanske är trasig och kopplingen får oanade följder.
Men efter allt jag läst på forumet så går även en vanlig elektriker bet på sådana installationer eftersom man ju "tror" att det är kopplat si eller så för det är vad en normal elektriker skulle gjort eller att den här jordfelsbrytaren skulle ha fungerat si eller så. I dessa fall är det ju mänskligt att fela. (en tråd jag läst så orsakade dock elektrikern att hela huset brann upp pga av att elen var felkopplad i huset och denne inte kollade för säkerhetsskull hur det var)
Pga detta så känner jag mig fullkomligt lugn eftersom allt får ta sin tid när man kopplar och man inte har någon stress att hinna klart ett jobb som kanske en inhyrd elektriker har (dock är ju en sådan enormt mycket snabbare än en själv)
Precis som Patrik_hed säger också så kan det ju vara fel i sakerna man köper och eftersom man är en hemmapulare som jag så kollar man ju alltid hur och att sakerna funkar först vilket är en fördel.
Jag vidhåller dock att så länge jag bara kopplar "vanlig" el så är det inget avancerat, klart man får tänka till lite mer när det tex handlar om en trappkoppling till en strömbrytare eller när man som i mitt exempel ska koppla in en jordfelsbrytare. Jag vill dock lära mig det mesta jag håller på med men man måste ju prioritera också, trappbygget har jag lejt bort Ha det bra alla hemmapulare och elektriker, ska sova tryggt nu, nu när jag vet att jag gjort allt rätt. Godnatt!
Dock så är det ju i dem fall när det inte är kopplat som det ska eller när tex en jordfelsbryatre kanske är trasig och kopplingen får oanade följder.
Men efter allt jag läst på forumet så går även en vanlig elektriker bet på sådana installationer eftersom man ju "tror" att det är kopplat si eller så för det är vad en normal elektriker skulle gjort eller att den här jordfelsbrytaren skulle ha fungerat si eller så. I dessa fall är det ju mänskligt att fela. (en tråd jag läst så orsakade dock elektrikern att hela huset brann upp pga av att elen var felkopplad i huset och denne inte kollade för säkerhetsskull hur det var)
Pga detta så känner jag mig fullkomligt lugn eftersom allt får ta sin tid när man kopplar och man inte har någon stress att hinna klart ett jobb som kanske en inhyrd elektriker har (dock är ju en sådan enormt mycket snabbare än en själv)
Precis som Patrik_hed säger också så kan det ju vara fel i sakerna man köper och eftersom man är en hemmapulare som jag så kollar man ju alltid hur och att sakerna funkar först vilket är en fördel.
Jag vidhåller dock att så länge jag bara kopplar "vanlig" el så är det inget avancerat, klart man får tänka till lite mer när det tex handlar om en trappkoppling till en strömbrytare eller när man som i mitt exempel ska koppla in en jordfelsbrytare. Jag vill dock lära mig det mesta jag håller på med men man måste ju prioritera också, trappbygget har jag lejt bort Ha det bra alla hemmapulare och elektriker, ska sova tryggt nu, nu när jag vet att jag gjort allt rätt. Godnatt!