F fn76 skrev:
Om du tittar noga på bilderna så kommer takhöjden av att man ovanför vardagsrummet har en vind som nu blivit inredd. Denna vind har en trappa upp från ovanvåningens golv. Taket i vardagsrummet är alltså ovanför ovanvåningens övriga golvnivå.
Jaså, du menar sällskapsrummet på våning två? Jag tog för givet
, att man med "vardagsrum" menat sällskapsytan på bottenplan.
 
Maria T
Då vi flyttade till ett radhus i Rönninge (Salem) 1990 så körde jag så gott som varje dag Glömstavägen och där vid Vårby fanns (finns) ett relativt nybyggt område, Myrstuguberget, som jag blev mycket nyfiken på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myrstuguberget
Det var nog detta som gjorde mig intresserad av arkitektur över huvud taget!

Sen tycker jag inte särskilt mycket om husen på Ekerö som Erskine ritat men jag gillar, väldigt mycket, området Skogsbyn i Jädraås i Gävleborgslän. Har vänner där så besökt tre av husen, så smarta lösningar på inte alltför stora ytor https://trippa.se/tripp/skogsbyn-jadraas

Huset i Saltsjö-Duvnäs tycker jag har fina kvaliteter och känns i stort sett genomtänkt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det var min farfar som beställde det huset. Han var en man som tydligen låg långt före sin tid. Det riktigt gamla gardet i duvnäs uppskattar endast jugendvillor och svensk funktionalism.

Det ligger en hund som hette Minus begraven i trädgården och lättbetongen tillverkades innan man kände till farorna med radon. Radon går enkelt att ventilera ut med dagens teknik.

Dagens duvnnäsbor verkar ha fastnat i det gamla och berömmer endast jugendvillor och va de rika utan egen smak byggde. Se artikel.

"Den skotske arkitekten Ralph Erskine, som varit verksam i Sverige sedan 1942 med åtskilliga uppdrag såsom shoppingcentra, industribyggnader och hela bostadsområden, har också ritat ett mycket originellt hus i Saltsjö-Duvnäs.

På en tomt i hörnet av Reginavägen-Duvnäsvägen, där Erskines villa ligger idag, låg ett numera nedbrunnet hus av Gate. Denna tomt ligger förövrigt i nära anslutning till Gates övriga hus på Reginavägen.
År 1947 byggdes ett lågt, rektangulärt vitputsat hus ursprungligen med klarblåa fönsterfoder och dörrar samt avdelande blåa fält under och över några av fönstren.

Detta hus har en iögonfallande särpräglad profil i första hand genom det stora, tunga takets ovanliga brytning."

Från artikeln "Saltsjö Duvnäs - Ett villasamhälle med anor"
Marianne Lundström och Monica Rönquist-Germanis
http://infobank.nacka.se/ext/kultur/nackas_historia/nackaboken/nackaboken_2007.pdf
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
E Erskine skrev:
Det var min farfar som beställde det huset. Han var en man som tydligen låg långt före sin tid. Det riktigt gamla gardet i duvnäs uppskattar endast jugendvillor och svensk funktionalism.

Det ligger en hund som hette Minus begraven i trädgården och lättbetongen tillverkades innan man kände till farorna med radon. Radon går enkelt att ventilera ut med dagens teknik.

Dagens duvnnäsbor verkar ha fastnat i det gamla och berömmer endast jugendvillor och va de rika utan egen smak byggde. Se artikel.

"Den skotske arkitekten Ralph Erskine, som varit verksam i Sverige sedan 1942 med åtskilliga uppdrag såsom shoppingcentra, industribyggnader och hela bostadsområden, har också ritat ett mycket originellt hus i Saltsjö-Duvnäs.

På en tomt i hörnet av Reginavägen-Duvnäsvägen, där Erskines villa ligger idag, låg ett numera nedbrunnet hus av Gate. Denna tomt ligger förövrigt i nära anslutning till Gates övriga hus på Reginavägen.
År 1947 byggdes ett lågt, rektangulärt vitputsat hus ursprungligen med klarblåa fönsterfoder och dörrar samt avdelande blåa fält under och över några av fönstren.

Detta hus har en iögonfallande särpräglad profil i första hand genom det stora, tunga takets ovanliga brytning."

Från artikeln "Saltsjö Duvnäs - Ett villasamhälle med anor"
Marianne Lundström och Monica Rönquist-Germanis
[länk]
Vet du om det finns kort på huset och inredningen och fruktträden i original? Även vad som stod ursprungligen på den grund som finns i nordvästra hörnet av tomten? Jag skulle så gärna få se på DM. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.