Hej!
En gummilist har gått sönder på min miele tvättmaskin. I kontakt med kundtjänst vill de ha 1900kr i framkörningsavgift + 400kr/15 min. Säkert exklusive arbetsmaterial. Den är 5 år gammal så den 1 åriga garantin som ingick vid köp är utgången.
Hade ni anlitat reparatör via miele eller kontaktat lokala reparatörer? Tycker ovanstående låter extremt dyrt!
Mvh
Saltkar
En gummilist har gått sönder på min miele tvättmaskin. I kontakt med kundtjänst vill de ha 1900kr i framkörningsavgift + 400kr/15 min. Säkert exklusive arbetsmaterial. Den är 5 år gammal så den 1 åriga garantin som ingick vid köp är utgången.
Hade ni anlitat reparatör via miele eller kontaktat lokala reparatörer? Tycker ovanstående låter extremt dyrt!
Mvh
Saltkar
Redigerat:
Om vi antar att de klarar jobbet på 15 minuter, så kan jag tänka mig att det bara blir marginellt dyrare än någon annan vitvarufirma.
Att en gummilist ger upp redan efter ett år låter ju oroande.
Att en gummilist ger upp redan efter ett år låter ju oroande.
Ok tack för svar! Känns som att det borde gå att få billigare men samtidigt är det väl bra att ta någon de själva rekommenderar! Tror du att Miele tar betalt för att förmedla jobbet?
Tvättmaskinen är cirka 5 år! Ska redigera för ökad tydlighet!
Tvättmaskinen är cirka 5 år! Ska redigera för ökad tydlighet!
Off-topic: Det är dörrtätningen som gått sönder. Vet du om det är lätt att byta själv? (Och därigenom sparar ett par tusenlappar)
H hempularen skrev:Om vi antar att de klarar jobbet på 15 minuter, så kan jag tänka mig att det bara blir marginellt dyrare än någon annan vitvarufirma.
Att en gummilist ger upp redan efter ett år låter ju
H hempularen skrev:
Har egentligen dålig koll. Men en snabb googling hittade jag en prislista som jag tolkar som ca 1 800 för framkörning, och ca 500 kr i halvtimmen. Generell vitvauservice. Det knepiga är väl att man inte vet om de kan byta packningen på 10 minuter, eller om det tar 2h. Ser det ut att vara svårt att byta?
Miele har bara sina egna reparatörer idag. Titta om du hittar artikel numret finns säkert på Mieles hemsida eller ring och fråga Miele. Deras reservdelar brukar vara extremt dyra!S Saltkar skrev:Hej!
Mvh
Saltkar
Medlem
· Västra Götaland
· 3 095 inlägg
Jag fick laga min 2 dagar gamla siemens. Kostade samma. Snickaren hade skadat avloppsslangen på vass kant på maskinen vid installation.S Saltkar skrev:Hej!
Mvh
Saltkar
Normalt lagar jag själv men denna gång fick servicetekniker komma ut. Han drog sönder 2 rostfria skruv (slirade på skallen så det gjorde ont i själen) och drog fel skruv i ett av hålen så nya köksskåpet fick en stor flis som gick ut.
Jag förutsätter att snickaren fick pröjsa för serviceteknikern som i sin tur fick pröjsa för det han i sin tur sabbat?Attitudeswe skrev:
Jag fick laga min 2 dagar gamla siemens. Kostade samma. Snickaren hade skadat avloppsslangen på vass kant på maskinen vid installation.
Normalt lagar jag själv men denna gång fick servicetekniker komma ut. Han drog sönder 2 rostfria skruv (slirade på skallen så det gjorde ont i själen) och drog fel skruv i ett av hålen så nya köksskåpet fick en stor flis som gick ut.
Ring en elfirma, de kan fixa det billigareS Saltkar skrev:Hej!
Mvh
Saltkar
Jag bytte samma tätning på min Miele tvättmaskin för någon månad sen, den är också ca 5 år gammal.
Det var inte jätteenkelt att göra, tog mig en timme ungefär.
Det som var svårt på min maskin var att jag behövde plocka av hela fronten, båda sidopanelerna och hela baksidan för att komma åt. Många dolda fästen och intressanta skruvar.
Har du lite tålamod och kan klura istället för att vålda när du skruvar isär saker så är det inte värt att betala för en reparatör.
Det var inte jätteenkelt att göra, tog mig en timme ungefär.
Det som var svårt på min maskin var att jag behövde plocka av hela fronten, båda sidopanelerna och hela baksidan för att komma åt. Många dolda fästen och intressanta skruvar.
Har du lite tålamod och kan klura istället för att vålda när du skruvar isär saker så är det inte värt att betala för en reparatör.
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"

Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
549 kr inkl moms
Läs mer
De kommer att skicka ut någon utan list för att kolla vilken de ska beställa. Sen beställer de en och kommer tillbaka och installerar. Vipps kan de fakturera två besök. Tyvärr är detta på riktigt min besannade fördom om vitvaruservice. Betydligt billigare och snabbare att försöka göra det själv.
Ett alternativ är att kolla hemförsäkringen. Vitvaror brukar finnas med där upp till tio år har jag för mig.
Ett alternativ är att kolla hemförsäkringen. Vitvaror brukar finnas med där upp till tio år har jag för mig.