Jag reagerar lite på hur varmt vatten de testat med.
*Varmt (90°C) och kallt (10°C) vatten får rinna växelvis 100 gånger på golvbrunnarna.

90°C vatten förekommer knappast någon gång på ett badrumsgolv och det är nog så att limmet i de flesta system inte håller för den temperaturen, hur noga det än är monterat.

Jag tycker det liknar som att testa kläder och tvätta 40°C tvätt, i 90°C och säga att de inte är tvättäkta.

Man får nog utgå ifrån att någon kan tänkas hälla kokande vatten i brunnen rätt vad det är, någon gång under badrummets livslängd, och då får inte det resultera i att limmet löses upp och börjar läcka. Så jag tror nog att kraven på systemen är att de ska tåla det test SP utsätter grejerna för. Sedan är det säkert också så att man provocerar för att simulera långtidsverkan.

Nino, du talar om att det sprutas med tryck, och att det inte är förenligt med kakel monterat ovanpå. Hur stort tryck sprutar man med?

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jehu skrev:
Det är ett rådande paradigm - man använder byggmetoder som inte tillåter slarv eller misstag vid utförandet, eller senare ingrepp. Samma sak med fasader, enstegsputs eller inte. Samma (fel)tänkande överallt.
I praktiken uppstår problem, Ibland, ofta eller alltid. Förr eller senare.

Med diffusionsöppet sover man gott. Man vet ju att det torkar upp om det skulle bli fukt.
Jag tror också att detta är rätt bedömning. System som inte tål misstag är dåliga system, eftersom människor gör misstag.

Hur varmt kan man tvätta i tvättmaskinen?

Testet går till så här:
1. Golvkonstruktionen ställs under vatten (100 mm) under 24 timmar.
2. Dynamisklast genom fallande sandsäck (30 kg) 3 gånger på 5 olika punkter.
3. Golvkonstruktionen ställs under vatten (100 mm) under 24 timmar.
4. Växlande varmt (90°C) och kallt (10°C) vatten på brunnarnas fläns, 100 cyklingar. Dessa cyklingar tar 6,6 timmar att utföra.
5. Växlande varmt (60°C) och kallt (10°C) vatten på brunnar, genomförningar, hörn mm, 1 500 cyklingar. Dessa cyklingar tar 100 timmar att utföra.
6. Golvkonstruktionen ställs under vatten (100 mm) under 7 dygn.

Jag kanske hade fel ang att man har tryck på vattnet, men jag har för mig det.
Etag 022 heter metoden och hela testmetod etag ska finnas i bilaga 1

Länk till testet:
http://www.lansforsakringar.se/stockholm/om-oss/press-media/nyheter/?newsId=103359

Jag är själv motståndare till folie-metoden och förespråkar rollade system.

Gjorde precis ett badrum. Som tur var hade vi betonggolv så där slapp jag skiten på folievåder. Men på väggen var jag tvungen.
Mitt i duschen har vi två nischer (för schampoo-flaskor). För att få det godkänt satte jag folie med kantband, hörn m.m. Ni kan tänka er hur många lager på lager det blev när man följde monteringsanvisningarna. Tog kort på eländet för att ha till försäkringen, sen rollade jag två lager ovanpå detta för att få det tätt. :)

90 gradigt vatten kan förekomma i badrum. Endel har ju varmvattenberedaren i badrummet. Även dom går sönder tillslut.

Just det Nino, som yrkesman förväntar i alla fall jag mig att åtminstone du ska vara någorlunda korrekt med fakta, och inte påstå saker om testet som inte stämmer i försök att ge sken av att dessa dåliga system inte alls är så dåliga som de är, och skylla på SP. Det är illa, riktigt illa, faktiskt.

Är det här verkligen sant: "CE-märkning av byggprodukter är inte något 'godkännande' eller någon bedömning av produktens lämplighet mot svenska byggregler. CE-märkningen innebär att produkternas prestanda deklarerats på ett enhetligt sätt."?! :x :rolleyes:

Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

CE-märkningen görs av tillverkaren och är ett påstående från denne; att "EU´s direktiv på området följs" och att "grundläggande krav om hälsa och miljö följs" samt att tillverkarens egen "kontrollprocedur följts".

Tillverkaren är därmed juridiskt ansvarig för sina produkter och de skador de kan ge.

Kan man visa att en plastfolie orsakar skador för att den inte uppfyller dessa påståenden, torde det bli lätt att få skadestånd i domstol. Knepet är att visa att produkten inte uppfyller det. Att man fått en vattenskada är inget bevis, utfästelsen kanske inte var att klara verkligheten, bara en tänkt användning.

Vad gäller vissa varor, t.ex. elprodukter har högre krav och ska certifieras av oberoende ackrediterat testorgan, men det gäller INTE fuktskyddsprodukter för våtrum.

Redigerat:
docboy skrev:
90 gradigt vatten kan förekomma i badrum. Endel har ju varmvattenberedaren i badrummet. Även dom går sönder tillslut.
Men de har knappast enbart tätskikt, utan även kakel/klinkers överst, som får ta det varma vattnet.

Vi har betonggolv och murade väggar innuti i huset för badrummet, så det blir som ett hus innuti ett hus. Under kaklet används rollat tätskikt-

martinradbo skrev:
Jag är själv motståndare till folie-metoden och förespråkar rollade system.

Gjorde precis ett badrum. Som tur var hade vi betonggolv så där slapp jag skiten på folievåder. Men på väggen var jag tvungen.
Mitt i duschen har vi två nischer (för schampoo-flaskor). För att få det godkänt satte jag folie med kantband, hörn m.m. Ni kan tänka er hur många lager på lager det blev när man följde monteringsanvisningarna. Tog kort på eländet för att ha till försäkringen, sen rollade jag två lager ovanpå detta för att få det tätt. :)
Annars brukar SP säga att rollade system är sämre.

Nisken skrev:
CE-märkningen görs av tillverkaren och är ett påstående från denne; att "EU´s direktiv på området följs" och att "grundläggande krav om hälsa och miljö följs" samt att tillverkarens egen "kontrollprocedur följts".
Goddag yxskaft.

I rapporten står det (indirekt) att det inte finns någon norm för tätskikt. Eller ja, det finns en norm, men det enda kravet som ställs är att foliens prestanda är angiven. Det finns inga minimikrav.

Lite tillspetsat kan man säga att det är ok att sälja rosa toalettpapper som tätskikt så länge man på förpackning anger ånggenomsläpplighet etc.

thomasx skrev:
Just det Nino, som yrkesman förväntar i alla fall jag mig att åtminstone du ska vara någorlunda korrekt med fakta, och inte påstå saker om testet som inte stämmer i försök att ge sken av att dessa dåliga system inte alls är så dåliga som de är, och skylla på SP. Det är illa, riktigt illa, faktiskt.

"Besprutningen med vatten sker med användning av nio st. dysor som är placerade ca 300 mm över
golvytan. Vattenbesprutningen skall vara jämnt fördelad och konformad med 60° vinkel. Flödet skall
vara ca 0,05 l/s i varje dysa" <---Text från testrapporten

Helt fel hade jag inte, även om det nog inte är så högt tryck med 0,05l/s, blir väl 3l/min, trycket vet jag inte om man kan räkna ut?

Jag anser att folie systemen är riktigt bra, vilket även LFs rapporter visar, nämligen att vattenskadorna i badrum är i en fallande trend.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.