C
Nyfniken skrev:
I rapporten står det (indirekt) att det inte finns någon norm för tätskikt. Eller ja, det finns en norm, men det enda kravet som ställs är att foliens prestanda är angiven. Det finns inga minimikrav.
Fast det verkar ju gälla just parametern ånggenomsläpplighet och några andra parametrar som t.ex. slitstyrka, tjocklek och rengörbarhet som enbart skall mätas och deklareras. För de andra parametrarna, t.ex. vattentäthet finns det ju krav.
 
cpalm skrev:
Fast det verkar ju gälla just parametern ånggenomsläpplighet och några andra parametrar som t.ex. slitstyrka, tjocklek och rengörbarhet som enbart skall mätas och deklareras. För de andra parametrarna, t.ex. vattentäthet finns det ju krav.
Var?
 
cpalm skrev:
Jag kollade i den här:
[länk]
Den där har väl ingenting med CE-märkningen att göra?
 
minimikravet är väl 1miljon i ånggenomgånsmotstånd
 
C
Nyfniken skrev:
Den där har väl ingenting med CE-märkningen att göra?
Jo, det skulle jag nog med bestämdhet vilja hävda. Relationen till CE-märkningen etableras ju redan i inledningen. På vilket sätt skulle det inte ha med CE-märkingen att göra menar du?
 
cpalm skrev:
Jo, det skulle jag nog med bestämdhet vilja hävda. Relationen till CE-märkningen etableras ju redan i inledningen. På vilket sätt skulle det inte ha med CE-märkingen att göra menar du?
Det ser ut som att du har rätt. Även om "serving as basis for the CE marking" inte är helt entydigt. Är det bara delar av specifikationen som ingår i CE-märkningen eller är det hela?

Det betyder att SP har fel i mitt citat #39.
 
nino skrev:
"Besprutningen med vatten sker med användning av nio st. dysor som är placerade ca 300 mm över
golvytan. Vattenbesprutningen skall vara jämnt fördelad och konformad med 60° vinkel. Flödet skall
vara ca 0,05 l/s i varje dysa" <---Text från testrapporten

Helt fel hade jag inte, även om det nog inte är så högt tryck med 0,05l/s, blir väl 3l/min, trycket vet jag inte om man kan räkna ut?

Jag anser att folie systemen är riktigt bra, vilket även LFs rapporter visar, nämligen att vattenskadorna i badrum är i en fallande trend.
Tja, "man blåser på vatten med tryck" ger mig en något annorlunda bild...

Men det gäller alltså 3 liter/minut. Jag får 15 liter/minut ur min kökskran vid "fullt blås", så ställ kökskranen på en femtedel, och kolla vilket "tryck" vattnet far ut med, låt det sedan spridas av en dysa som ger 60 grader kona, så blir det som en vattendimma från trädgårdsslangen som man vattnar sina finaste blommor med.

Men det är klart, du menar alltså, Nino, att tätskikten inte är bättre än att det är "klart att det kan bli läck" då... ;)
Då är nog egentligen bara skillnaden på dig och mig att jag tycker att det är för bedrövligt, medan du tycks tycka att det är ok ;)
 
Nyfniken skrev:
Det ser ut som att du har rätt. Även om "serving as basis for the CE marking" inte är helt entydigt. Är det bara delar av specifikationen som ingår i CE-märkningen eller är det hela?

Det betyder att SP har fel i mitt citat #39.
SP har nog rätt i ditt citat. Misstaget man som läsare dock ska undvika att göra, är att ta citatet för uttömmande, dvs, sista meningen i citatet innebär inte att det som står där är det enda CE-märkningen innebär. För den innebär mycket mer än vad som står i citatet. ;) Det ena förtar inte det andra, som så ofta.
 
Ja jag hade fel och det har jag skrivit.
Även en plastmatta kan ju läcka i en skarv även om en mattläggare med +20års erfarenhet har svetsat den.

Jag tycker såklart inte att det är bra att det blir läck, men det tätskiktet som jag använder hade "endast" ett läckage och det var i ett ytterhörn och det TROR jag att beror på orutin, eller vad man ska kalla det för, vid monteringen.
Kan inte se att det beror på nåt annat då innerhörnen består av samma materia och monteras på samma sätt och med samma lim, eller vad tror du?

Vad tycker du man ska ha för tätskikt då? eller ska vi ha dusch utomhus?
Tror du inte att keramiken har någon betydelse för tätskiktet?
 
Jag tror att om det läcker när SP genomför sina tester utifrån tillverkarens anvisningar och standardiserade testmetoder, då är produkterna inte tillräckligt bra.
 
Den stora problemet är ju att den som anlitar en hantverkare för att renovera ett badrum aldrig kan veta om den hantverkare som utför tätskiktet har skaffat sig tillräcklig rutin för att göra jobbet. Och om hantverkaren har det, så kan ju jag inte låta bli att undra vems badrum som har varit träningsbadrum för att nå tillräcklig rutin.
 
vad har du för svar på de andra frågorna då?
 
thomasx skrev:
SP har nog rätt i ditt citat. Misstaget man som läsare dock ska undvika att göra, är att ta citatet för uttömmande, dvs, sista meningen i citatet innebär inte att det som står där är det enda CE-märkningen innebär. För den innebär mycket mer än vad som står i citatet. ;) Det ena förtar inte det andra, som så ofta.
Det var första, inte sista meningen jag hakade upp mig på: "CE-märkning av byggprodukter är inte något 'godkännande' eller någon bedömning av produktens lämplighet mot svenska byggregler."[/i]

Om tillverkaren testar sin produkt mot krav i en specifikation och vid godkänt utfall märker produkten med ett CE-märke så är det i alla fall för mig 'ett godkännande'.
 
C
Nyfniken skrev:
Det ser ut som att du har rätt. Även om "serving as basis for the CE marking" inte är helt entydigt. Är det bara delar av specifikationen som ingår i CE-märkningen eller är det hela?

Det betyder att SP har fel i mitt citat #39.
Läs mer om principen bakom detta här:
http://www.boverket.se/sv/byggande/byggprodukter/ce-markning/

Om jag förstått det rätt så innebär byggproduktförordningen att byggprodukter som omfattas av en harmoniserad standard måste vara CE-märkta. För andra produkter finns olika "europeiska tekniska bedömningsdokument" som anger hur en viss typ av produkt skall utvärderas och vilka krav som skall uppfyllas för att produkten skall kunna CE-märkas på frivillig basis. Tätskikt hör tydligen till den senare kategorin och ETAG 022 är bedömningsdokumentet för just tätskikt. Det finns alltså inget krav på att de måste vara CE-märkta.

Grundtanken med dessa bedömningsdokument är tydligen att de anger testmetoder och gränsvärden som uppfyller de lokala bestämmelserna för samtliga länder i EU-området. Därmed skall en CE-märkt byggprodukt kunna säljas och användas i hela EU utan att behöva certifieras för varje lokal marknad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.