Vi vet ju inte om det läcker in kalluft, ts har inte skrivit något sådant. Det är inlägg i tråden som ger rådet att sätta tätningslister utan att veta om behovet finns.
Nä, fixa till llvp som fungerar vilket även det rådet kan vara "okunskap"😉. Och låt företaget fixa lösning, även jag är tveksam till en pump på ett garagetak med ev. isbildning.
 
H
R Rejäl skrev:
Små smulor kanske det är för dig… men för dom flesta kunder är det inte det.

Håller med om att placeringen inte är optimal, vet inte om det finns bättre det kanske dom som var ute och offererade borde tittat på.,

Alla är inte hantverkare och kunniga inom hus med fönster mm. Där av så finns BH där vi hjälps åt så att TS kan avgöra vad som är lämpligt för hen…
Nä men tror lift är billigaste här.
Stege är inte lov, jag själv skulle inte vilja använt det till att få upp en utedel.
Ställning, då ska den byggas av en som är godkänd och hyra av ställning så det tror jag blir dyrare.
Sen beror det på hur man bor så kanske en lastbil med kran kan hiva upp den fort med.
Men som sagt, jag skulle fått ner den i marknivå för att få mer service vänligt.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Vi vet ju inte om det läcker in kalluft, ts har inte skrivit något sådant. Det är inlägg i tråden som ger rådet att sätta tätningslister utan att veta om behovet finns.
Nä, fixa till llvp som fungerar vilket även det rådet kan vara "okunskap"😉. Och låt företaget fixa lösning, även jag är tveksam till en pump på ett garagetak med ev. isbildning.
Jaså för mig är det tydligt i inlägg #13
Tycker någ att det ör du som är ute o cyklar i detta😉

Har jag skrivit något om LLVP till dig?
Där håller jag med dig att det behövs att rengöra filter och serva men det har andra innan mig skrivit så därav så har jag inte behovet av att skriva det bara för att…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
H Hallerudsbo skrev:
Nä men tror lift är billigaste här.
Stege är inte lov, jag själv skulle inte vilja använt det till att få upp en utedel.
Ställning, då ska den byggas av en som är godkänd och hyra av ställning så det tror jag blir dyrare.
Sen beror det på hur man bor så kanske en lastbil med kran kan hiva upp den fort med.
Men som sagt, jag skulle fått ner den i marknivå för att få mer service vänligt.
Läs inlägg #43🤔
 
H
R Rejäl skrev:
Läs inlägg #43🤔
Vet precis vad som gäller för ställningar.
Då jag har utbildning för att bygga dom.
Samt byggt antal ställningar.
Ser inte nyttan att använda en ställning för att få upp utedelen om man inte har trapptorn då.
Jag hade hellre fått en lastbil med kran att hiva upp om man nu måste ha den där den är.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
H Hallerudsbo skrev:
Vet precis vad som gäller för ställningar.
Då jag har utbildning för att bygga dom.
Samt byggt antal ställningar.
Ser inte nyttan att använda en ställning för att få upp utedelen om man inte har trapptorn då.
Jag hade hellre fått en lastbil med kran att hiva upp om man nu måste ha den där den är.
Ja lastbilskran är ju bra men kostsam…

Billigaste för att göra ett utedelsbyte är just en hantverkarställning då den är snabb att montera kan har plattformarna i olika höjd så att du kan lyfta upp den i flera steg. Sedan behöver montören upp o ned ifrån taket ett antal gånger då brukar det vara smidigast med en rullställning.

Hantverkarställning= en ihopfällbar alu-ställning som kan sättas upp snabbt o enekelt…
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hur gick det med svaret på om innedelen är rengjord regelbundet? Filterrengöring behöver göras som minimum en gång i månaden med större rengöringar kanske en gång i halvåret (borsta lameller osv), annars sjunker verkningsgraden dramati
Anna_H Anna_H skrev:
Tänk på att det kan gå att utnyttja det nya bidraget om man byter luftvärmepumpen!
Tror inte det gäller enbart luft luft värmepumpar?
 
R Rejäl skrev:
Ett vanligt hus har mer än 10st fönster om tätningslisterna är torra och uttjänta så läcker det en hel del kalluft att kalla detta för minimalt visar på okunskap..

Här kan du läsa bla. Vad som kan vara nyttigt o veta med otäta fönster…

[länk]
Håller med. Vi höjde temperaturen märkbart i flera rum enbart genom att fixa tätningen i fönstren. Känner man efter att det drar kallt kan man även köpa fönstertejp och sätta för att minska draget av kalluft.

Kakelugnen kan man hålla igång med ilägg morgon och kväll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
MollyMoon
Hej, ni eldar för kråkorna. Precis som vi gjorde. Fönster och ytterdörr är riktiga
bovar i dramat. Blev en enorm skillnad när vi bytte dem. En snabb åtgärd så här
i vintertid är att lägga fina filtar el dyl intill fönster och dörrar. Kanske bildar kondens, men
funkar tillfälligt (testat själv). Vi köpte ny ytterdörr som läkte som en såll. Nu har vi fått den utbytt och det är underbart! Farstun är inte isig och ingen isbildning uppstår vid de otäta springorna vid dörren.
Vi kombinerar luftvärmepump (En Panasonic 2005, fantastisk den bara går och går) med kaminkasett och direktverkande el.
När det gäller radiatorer, så har vi fått tips om att se till att dom är i bra skick och inte är för underdimensionerade för rummet. Vi kör Nobö element, dom är suveräna tycker jag.
Vi har bott i huset i över 20 år, åtgärder har vi gjort allteftersom. Det första vi gjorde var att
tilläggsisolera vinden. Vi sprutade isolering på vinden eftersom det vara fanns lite papp och sågspån som
isolering. Sen märker jag tydligt, att när jag börjat duscha på jobbet eller på träningen under vardagarna så har förbrukningen minskat en del. Detta gör att vi kan unna oss att ha det lagom varmt ändå. 🙂
Hoppas ni kan hitta bra värmekällor, som inte blir så dyra. Fönster är ett hett tips!
https://www.bonprix.se/produkt/drag...YiKz8HfDTsQ5G8DuiVtBrrGWAyhjKCrxoC1yUQAvD_BwE
 
  • Rad av tomteliknande figurer på fönsterbräda, framför snötäckt fönster, soligt, skäggiga, röda och gråa mössor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Holypain och 4 till
  • Laddar…
Tänk på att du får energibidrag på 30000 för värmeförbättringsåtgärder om ditt hus (för det är väl ett hus?) värms med direktverkande el eller en luft luft som är äldre än 10 år. Tillsammans med rot-avdraget kan det således bli ganska billigt. Därefter får du bidrag för skallskyddseffektivisering, lika mycket, och kanske kan fixa fönstrena.
 
  • Gilla
Picea och 8 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Tror inte det gäller enbart luft luft värmepumpar?
Det har kommit många bra tips, och - ha förtröstan, ditt problem är lösbart.
Jag har 130kvm i ett våningsplan, och värmer detta med en luftvärmepump uppe i kalla norrland.
Det fungerar ner till ca 20 minusgrader, då måste jag stötta med lite elradiatorer (jag håller ca 20 grader inomhus).
Luftvärmepumpen halverade i princip min förbrukning av el till värmebehovet, och din planlösning är i och för sig lite "slutnare" än min, men det bör går att lösa hyfsat, även om luftens rörelse kan vara svår att få till helt optimalt.
Så med alla tips så bör du komma till en lösning, känn ingen panik över det.
Byta fönster kan absolut vara bra, men som många skriver kan det göra underverk att se över tätningarna.
Och som många andra är jag fundersam kring din luftvärmepump, kan den verkligen vara fullt funktionell?
Antingen är den igensatt, eller så är det något annat fel på den känns det som?
Men, skynda långsamt, och utvärdera hur eventuella förändringar gör skillnad.
Det dyraste sättet är oftast att i panik "springa på alla bollar samtidigt".
Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Tänk på att du får energibidrag på 30000 för värmeförbättringsåtgärder om ditt hus (för det är väl ett hus?) värms med direktverkande el eller en luft luft som är äldre än 10 år. Tillsammans med rot-avdraget kan det således bli ganska billigt. Därefter får du bidrag för skallskyddseffektivisering, lika mycket, och kanske kan fixa fönstrena.
Gäller bara för ny llvp i fallet att man även byter vvb till en med värmepump.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klisterremsor till att täta fönster. Billigast, enklast om nu fönsterna ska bytas ut. Klipper längder, doppar i vatten och fäster - klart. Draget blir man av med. Fungerar året runt på fönster som inte behöver öppnas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
hsd
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jodå det kan man, 2,3m höjd ca, har en stege också men företagen vill ju tjäna in cash och påpekar att det kommer behövas skylift…
Klart som tusan, inte bär väl Du upp 40 kg tung och stor koloss på en stege
 
Gardiner för fönstren hjälper även med att hålla inne värme.

Om ni ska byta luft luft pump, kolla på en pump som har två eller fler innedelar, då kan ni sätta en innedel där det behövs till en och samma utedel för bättre värmespridning
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.