11 grader är rätt kallt ändå, speciellt när du har elradiatorer som borde vara dimensionerade för att klara hålla värmen utan llvp.
Kanske en känslig fråga, men vart mäter du upp den temperaturen? I en fönstersmyg eller mitt i rummet någonstans?
 
P Posselosse skrev:
Har ni rengjort luftvärmepumpen också så att den håller uppe effekten?
Ja är de igensatta så kommer ingen värme, kolla filter på innedel!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tror TS bör göra rent sin luftvärmepump omgående.
Bästa är att nog att någon service-tekniker utför jobbet. Pumpen bör ju kunna hålla en temp över 11 grader, troligen är det stopp i alla filter och lameller.

Fönster byter man när de är slut. Vi bytte våra i vår kåk från 68, blev som natt till dag, förbrukningen minskade också. Nu bytte vi bort rötna icke omhändertagna 2-glas till 3-glas passiv-fönster.

TS, ta inte illa upp, men mig tappade du kring frågorna om tätningslisten kring fönstren. Ring en service-tekniker imorgon och be dem komma och serva pumpen. Gjort på någon timme och kanske 1500kr. Pumpen blir som ny.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag befinner mig i en liten knipa.

Vår villa på 125 kvm (1,5 våning) värms upp med direktverkande el (en äldre luft-luftvärmepump av Mitsubishi från 2011 finns i hallen), elradiatorer samt kakelugnen som vi eldar i. Vi bor i Mellansverige.

Nu när pumpen går på ”Max” så lyckas vi utan elradiatorerna enbart värma huset till ca 11 grader. Vedeldningen är mest för trivsel..

Vi har gamla fönster (se bild) som jag tänkte byta ut kommande vår.

Luftvärmepumpen skulle bytas i höstas men det ena företaget dök aldrig upp, det andra krävde skylift för pumpens utomhusdel befinner sig på garagets tak (2,3m över marknivå).

Vi sitter och fryser i det här huset. El är dyrt, men vi kan ju inte låta rören frysa sönder…
Fjärrvärme verkar vara ett omständigt projekt, som ändå blir dyrare för varje år. Bergvärme omständigt det med.

Någon som har tips på hur vi kan undvika att frysa ihjäl till nästa vinter? Ny luftvärmepump nere men även där uppe? 2 inomhusdelar till 1 utedel?

Annat? Tar tacksamt emot förslag.
Bergvärme ev solpaneler. Energiglas i innerrutan snarare än byta fönster kanske. Identifiera drag och kallras med enkel värmekamera.
 

Bästa svaret

Äger själv inget hus men har börjat läsa på inför framtida köp (bland annat därför jag hänger på detta forum). Jag kan tipsa TS att köpa boken "Husets ABC - en handbok för husägare" av Per Hemgren och Henrik Wannfors.

Den är mycket informativ och innehåller handfasta tips om hur man åtgärdar diverse problem. Till exempel hur man byter fönsterlister.

Boken ska väl iofs inte ses som den enda sanningen, men den har iaf hjälpt mig förstå vad jag behöver kunna för att ta mig an husen jag och min fru går och kollar på.
 
  • Bilden visar olika typer av tätningslister och instruktioner för isolering av fönster, svensk text, diagram och foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
S sven.t skrev:
Äger själv inget hus men har börjat läsa på inför framtida köp (bland annat därför jag hänger på detta forum). Jag kan tipsa TS att köpa boken "Husets ABC - en handbok för husägare" av Per Herngren och Henrik Wannfors.

Den är mycket informativ och innehåller handfasta tips om hur man åtgärdar diverse problem. Till exempel hur man byter fönsterlister.

Boken ska väl iofs inte ses som den enda sanningen, men den har iaf hjälpt mig förstå vad jag behöver kunna för att ta mig an husen jag och min fru går och kollar på.
Uppskattar det!!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sven.t skrev:
ag kan tipsa TS att köpa boken "Husets ABC - en handbok för husägare" av Per Herngren och Henrik Wannfors.
Bra tips.
Den finns också på biblioteken så man kan låna och läsa på utan att ruinera sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har du en FTX med sommarkassett i?

Vi har ett 205kvm hus som ser ut att vara från samma tillverkare och klarar oss på bara en LLVP vid -6 i Göteborg. Blir 18 grader inne om värmaren i FTX är avslagen.

Behåll den gamla LLVPn och sätt in en till. Att ha en utedel och två inne har man inte mycket nytta av om 12år när en av prylarna havererar. Då får man byta allt ändå
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det har redan tjatats om det men understryker igen att det är verkligen viktigt att göra rent LLVP innerdelens filternät - och är det mycket damm sittande på flänsarna kanter bakom, att även dammsuga dessa först försiktigt med typ elementborste och efter det en blomspruta med vatten och diskmedel och försöker blåsa bort mer och efter det 1-2 blomsprutor med vatten för efterskölj - normalt går då smutsvattnet som sprutas bort från flänsarna ut med kondensslangen och rinner utanför, ofta vid utedelen (ställ en hink under så att du ser om och hur mycket smutsvatten det kommer ut). det finns somliga som provat ångtvätt - se till att köpa varianten med förlängningslang och munstycke för att komma åt ovansidan bättre - men har inte provat själv ännu. Just rengöringen av kylflänsarna i innerdelen kanske behövs göras 1 ggr per år. Det fins speciella rengörings-pumpsprayer att köpa för ganska dyra pengar på Jula och andra ställen, men jag skulle börja först med vatten i en blomspruta med ett par kläm diskmedel i.

- Är det mycket skitigt innan så har du en ny maskin som värmer mycket mer efter rengöringen, och titta till filtren ofta - kanske så tätt som var 14 dag - 1 månad beror på hur fort det täpper till.

---

Sedan är jag inne som andra om det börja hänga istappar inomhus så är första steget att få tätt på alla glipor i fönstren som det märkbart pyser in kalluft - för snabbfix, fönstertejp i papp och med klister som blöts i vatten liknande https://www.gysinge.com/products/318/fönsterremsor och täta alla nuvarande fönsterskarvar mellan fönster och karm med dessa.

När man skall bort dem senare så blöter man runt dessa med blomsprutan - vänta några minuter och sedan kan remsan dras av igen och sedan får man torka av kvarvarande klister med en trasa som hela tiden sköljs rent.

Fönstertejp ger tätare fönster än de flesta lösningarna med olika gummilister som är mer eller mindre gamla, satta och slitna och limmet bakom listen har släppt sedan länge - men det är mer jobb med dessa fönsterremsor om de skall appliceras var höst och tas bort var vår för som fönster som faktiskt öppnas. Dom man inte öppnar kan remsan vara kvar.

Tror du kommer att bli förvånad i hur mycket dessa fönsterremsor förbättrar husets komfort vintertid och kanske gör att det inte är så bråttom längre med de kostsamma fönsterbytena...
 
  • Gilla
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
En luftvärmepump från 2011 är inte gammal och behöver bytas. Dammsug inomhusdelen och filter. Fyll en tryckspruta med avjoniserat vatten samt några droppar ammoniak och rengör lamellerna i inomhusdelen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Tätningslisterna är kassa, det behöver jag fixa asap för det läcker verkligen ut via fönsterna…
Jag har inte läst hela tråden, men om ingen annan tipsat om fönsterremsor så vill jag gärna göra det! Pappersremsor speciellt för fönstret som man klistrar upp. Vi har det på våra fönster och det gör jättestor skillnad. Billigt och enkelt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En akutlösning för den här vintern är fönsterremsor, finns även på Claes Ohlson, samt tjocka gardiner/plissépersienner. Om fönsterbågar och karm är ok så använd kommande sommar till att sätta nya tätningslister. Claes Ohlson mfl har även en tunn plastfilm som man sätter mellan fönstren så det blir som ett "treglasfönster".
Har själv ett testfönster med film och fönsterremsor och det känns en skillnad. Det blir nog fler fönster med ny tätningslist av garn, film samt fönsterremsa till nästa vinter.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men om ingen annan tipsat om fönsterremsor så vill jag gärna göra det! Pappersremsor speciellt för fönstret som man klistrar upp. Vi har det på våra fönster och det gör jättestor skillnad. Billigt och enkelt!
jag såg att dom använt tejp på vårat gamla torp när jag köpte det så det gör nog nytta (är inte där på vintern)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag befinner mig i en liten knipa.

Vår villa på 125 kvm (1,5 våning) värms upp med direktverkande el (en äldre luft-luftvärmepump av Mitsubishi från 2011 finns i hallen), elradiatorer samt kakelugnen som vi eldar i. Vi bor i Mellansverige.

Nu när pumpen går på ”Max” så lyckas vi utan elradiatorerna enbart värma huset till ca 11 grader. Vedeldningen är mest för trivsel..

Vi har gamla fönster (se bild) som jag tänkte byta ut kommande vår.

Luftvärmepumpen skulle bytas i höstas men det ena företaget dök aldrig upp, det andra krävde skylift för pumpens utomhusdel befinner sig på garagets tak (2,3m över marknivå).

Vi sitter och fryser i det här huset. El är dyrt, men vi kan ju inte låta rören frysa sönder…
Fjärrvärme verkar vara ett omständigt projekt, som ändå blir dyrare för varje år. Bergvärme omständigt det med.

Någon som har tips på hur vi kan undvika att frysa ihjäl till nästa vinter? Ny luftvärmepump nere men även där uppe? 2 inomhusdelar till 1 utedel?

Annat? Tar tacksamt emot förslag.
ni verkar lite villrådiga, mindst sagt 😌 Jag hade nog tagit ett gratissnack med kommunens energirågivining (lag på att de skal tillhandahålla den tjänsten). Sedan när ni är lite "varmare" i kläderna ta snack med ett par konsulter / företag som kan rekommendera en lösning för er. Normalt är nog ett par luft/luft billigaste fixen för er.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
TRJBerg
Hur får ni varmvatten? Elpanna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.