T Thomas' skrev:
Lönsamt för naturen också? Ni som propagerar för elbil!
Ja, bättre än att elda den i en dieselbil.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, bättre än att elda den i en dieselbil.
Hur mycket bättre? Inte riktat till dig direkt bara lite intressant om några som ofta skriver i dessa trådar kunde redovisa hur de tänker och med vilka grunder det fås fram kvantitativt. Och då menar jag inte diverse googlande och inkastade länkar till olika sidors partsinlagor.

Man blir ju lätt lurad av banan om man inte själv ens har förmågan att grovsolla enligt de styrande hårda grundläggande principerna. Sen kan man börja lägga på olika former av de hårlösa apornas påhitt i form av misshandlat begrepp ekonomi, i princip religiösa marknadstankar, finansmarknader, investeringar osv allt enligt Fakirens "envar sin egen .....".
 
  • Gilla
aunnr1 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Speciellt när vi inte har tillräckligt med el så vi behöver bränna 140.000 liter olja i timmen, i timmen!!!
Vi netto exporterar 25 TWh varje år. Vi har massor med överskotts el. Dom eldar olja för dom tjänar pengar inte för elbrist. Dessutom är elbilen renare även om du kör på smutsig koll kraft under hela bilens livslängd så 1 år med endast smutsig svensk oljeeldade är mycket bättre än fossilt.
 
T
Samuel Bruze Samuel Bruze skrev:
Vi netto exporterar 25 TWh varje år. Vi har massor med överskotts el. Dom eldar olja för dom tjänar pengar inte för elbrist. Dessutom är elbilen renare även om du kör på smutsig koll kraft under hela bilens livslängd så 1 år med endast smutsig svensk oljeeldade är mycket bättre än fossilt.

Jaså?!

Det var ett mycket märkligt påstående!

För enligt vad jag läser här är det inte orsaken:

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-ar-foretaget-som-slapper-ut-mest-koldioxid-i-blekinge
 
Beror lite på hur och när man menar. I september var det ett fritt val av bolaget för att det tjänade pengar på det. På vintern finns det ett uppdrag som reservkraft och då kan de inte välja själva på samma vis.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Då var det brist i Tyskland. Normalt sett är de en del av effektreserven och går in när det börjar bli jobbigt i elsystemet. Men den omtalade perioden var det inte brist i Sverige. Det var brist i Tyskland, så de köpte så mycket de kunde, vilket resulterade i ett pris som motiverade drift av Karlshamnsverket.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
@ @ndreas skrev:
Karlshamsverket är i drift och bränner en massa diesel
Enligt Wikipedia är kraftverkets bränsle eldningsolja (EO5) som förvaras i ett bergsrumslager med plats för ca 800 000 m³. Enligt Preem ska sådant bränsle lagras i godkända cisterner och lagringstemperaturen ej understiga 55°C. Så det lär gå åt en del energi för att hålla bränslet varmt. Har aldrig hört att dieseln i bilar alltid ska hållas på minst 55°C så det är nog olika bränsletyper.
 
Nja, det är väl snarare hur den förbränns som är skillnaden. Och det går säkert att elda oljekraftverk med kall olja också, men med sämre förbränningsgrad som effekt.
 
Kan vara ”tjockolja” som inte går att pumpa kall
 
C
Lägg märke till att Preem skriver att lagringstemperaturen ej skall understiga 55°C, det vill säga hela tiden. Inte bara när den ska förbrännas eller pumpas.
 
Jag misstänker att frågan i verkligheten är mer komplicerad än så. Det står också exempelvis att oljan kvalitetsmässigt ska ha en flampunkt på högst 56 grader. De två siffrornas inbördes förhållande är sannolikt ingen slump.

Så lagrar man stora mängder för egen förbränning kan man säkerligen lagra delar man inte behöver kunna bruka i närtid kallare.

Inte så att jag känner att jag behöver försvara petroleumindustrin egentligen, jag hoppas ju att vi ska kunna utmönstra fossilförbränning i relativ närtid, men det handlar snarare om andra problem med grejerna än varmhållning av lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.