14 660 läst · 101 svar
15k läst
101 svar
100 procent eldrivet på gården
Hur mycket bättre? Inte riktat till dig direkt bara lite intressant om några som ofta skriver i dessa trådar kunde redovisa hur de tänker och med vilka grunder det fås fram kvantitativt. Och då menar jag inte diverse googlande och inkastade länkar till olika sidors partsinlagor.Stefan N skrev:
Man blir ju lätt lurad av banan om man inte själv ens har förmågan att grovsolla enligt de styrande hårda grundläggande principerna. Sen kan man börja lägga på olika former av de hårlösa apornas påhitt i form av misshandlat begrepp ekonomi, i princip religiösa marknadstankar, finansmarknader, investeringar osv allt enligt Fakirens "envar sin egen .....".
Vi netto exporterar 25 TWh varje år. Vi har massor med överskotts el. Dom eldar olja för dom tjänar pengar inte för elbrist. Dessutom är elbilen renare även om du kör på smutsig koll kraft under hela bilens livslängd så 1 år med endast smutsig svensk oljeeldade är mycket bättre än fossilt.T Thomas' skrev:
Samuel Bruze skrev:
Jaså?!
Det var ett mycket märkligt påstående!
För enligt vad jag läser här är det inte orsaken:
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-ar-foretaget-som-slapper-ut-mest-koldioxid-i-blekinge
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Beror lite på hur och när man menar. I september var det ett fritt val av bolaget för att det tjänade pengar på det. På vintern finns det ett uppdrag som reservkraft och då kan de inte välja själva på samma vis.
Då var det brist i Tyskland. Normalt sett är de en del av effektreserven och går in när det börjar bli jobbigt i elsystemet. Men den omtalade perioden var det inte brist i Sverige. Det var brist i Tyskland, så de köpte så mycket de kunde, vilket resulterade i ett pris som motiverade drift av Karlshamnsverket.
Enligt Wikipedia är kraftverkets bränsle eldningsolja (EO5) som förvaras i ett bergsrumslager med plats för ca 800 000 m³. Enligt Preem ska sådant bränsle lagras i godkända cisterner och lagringstemperaturen ej understiga 55°C. Så det lär gå åt en del energi för att hålla bränslet varmt. Har aldrig hört att dieseln i bilar alltid ska hållas på minst 55°C så det är nog olika bränsletyper.@ @ndreas skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Nja, det är väl snarare hur den förbränns som är skillnaden. Och det går säkert att elda oljekraftverk med kall olja också, men med sämre förbränningsgrad som effekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Jag misstänker att frågan i verkligheten är mer komplicerad än så. Det står också exempelvis att oljan kvalitetsmässigt ska ha en flampunkt på högst 56 grader. De två siffrornas inbördes förhållande är sannolikt ingen slump.
Så lagrar man stora mängder för egen förbränning kan man säkerligen lagra delar man inte behöver kunna bruka i närtid kallare.
Inte så att jag känner att jag behöver försvara petroleumindustrin egentligen, jag hoppas ju att vi ska kunna utmönstra fossilförbränning i relativ närtid, men det handlar snarare om andra problem med grejerna än varmhållning av lager.
Så lagrar man stora mängder för egen förbränning kan man säkerligen lagra delar man inte behöver kunna bruka i närtid kallare.
Inte så att jag känner att jag behöver försvara petroleumindustrin egentligen, jag hoppas ju att vi ska kunna utmönstra fossilförbränning i relativ närtid, men det handlar snarare om andra problem med grejerna än varmhållning av lager.