14 661 läst · 101 svar
15k läst
101 svar
100 procent eldrivet på gården
Du försvarar det du säger genom att länka till en artikel som sågar den forskning du baserar ditt argument på. Det finns flera studier som visar i en livscykelanalys att elbilar har lägre klimatpåverkan än de bränslesnålaste förbränningsmotorerna idag. Framförallt i länder som Sverige där elen i vårt nät är väldigt grön.T Thomas' skrev:
Exempel:
https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change
http://shrinkthatfootprint.com/electric-car-emissions
Redigerat av moderator:
Jag får inte ihop siffrorna, har de 17kW solceller? Invertrarna ser ju ut att komma från Victron Energy och deras Quattro enhet som max kan leverera 15kVA. Hur får de ut resterande från solcellerna?
Vad var det för lösning som elektrikern kom på (kontaktorerna i fasadmätarskåpet)? Som jag förstår det så är den funktionen inbyggd i Quattron.
Skulle ni inte kunna göra era artiklar lite mer tekniska, jag skulle uppskatta att man gick igenom de tekniska och vilka svårigheter man har löst (om det funnits några).
Vad var det för lösning som elektrikern kom på (kontaktorerna i fasadmätarskåpet)? Som jag förstår det så är den funktionen inbyggd i Quattron.
Skulle ni inte kunna göra era artiklar lite mer tekniska, jag skulle uppskatta att man gick igenom de tekniska och vilka svårigheter man har löst (om det funnits några).
Redigerat:
Dom kan ju köpa solel från oss som bor på gårdpegee skrev:Det väl jättebra....eller? Om man har en gård till sitt förfogande, stora ytor och en rejäl
dos kunskap så kan man visst fixa något sådant. Men alla som bor i lägenhet, eller andra
hyrda bostäder, vad skall dom göra?
Goda exempel förvisso, men det måste till större insatser än detta för att Stockholm,
Göteborg, Malmö, Norrköping........ skall kunna leva fossilfritt till 100 procent. Och
det är politisk vilja som måste till för att kunna styra upp detta. Klimatskam och
flygskam är inte konstruktiva element i processen. Det behövs ingenjörslösningar
på de tekniska problem som oundvikligen kommer att uppstå på vägen till ett fossilfritt
samhälle.
Det är en kritiserad och dålig studie, dom sammanfattar felen i den länk som du postade, klicka även på länken nederst så får du svenska organisationers åsikt.T Thomas' skrev:
Klipp ifrån din länk:
Räknar med kort livslängd – och optimistiska siffror
• Till att börja med räknar forskarna med tio års livslängd för bilen, vilket är väldigt kort. De tar heller inte hänsyn till att batterier kan återvinnas och få ett "andra liv" efter att ha suttit i en elbil som exempelvis hembatterier (energilagring från solfångare). Att batterierna skulle vara helt uttjänta efter 15.000 mil är felaktigt.
• Forskarna har använt den gamla NEDC-körcykeln som är ökänt "snäll" när det gäller förbruknings- och utsläppssiffror. Den nya WLTP-körcykeln är mer realistisk.
• Studien jämför också hela produktionskedjan för elbilen, inklusive batteriproduktion, men bara själva körningen för dieselbilen. Forskarna räknar alltså inte med utsläppen som uppstår när förbränningsbilen tillverkas eller när oljan pumpas, raffineras och transporteras till pumpen. Utsläppen från tillverkningen av alla motorkomponenter som behövs i förbränningsbilen tas heller inte med.
• Forskarna jämför dieselbilen Mercedes C 220 d med 194 hästkrafter med Tesla Model 3 som har 473 hästkrafter.
• Tyskland ska också fasa ut stora delar av de smutsigaste komponenterna i elmixen och planerar för att två tredjedelar av strömmen ska genereras förnybart om tio år.
Att elbilar är renare än motsvarande fossilbil – även med smutsig el – gjordes nyss klart av flera svenska organisationer.
Redigerat av moderator:
Fastighetsägare till flerfamiljshus ser ledig takyta som alternativ för solceller och tak finns det många av i Stockholm, även på slottet har det placerats sådana. Och även industrin gör det, här är en av de större anläggningarna i Sverige som finns här nere i Småland, vilket det också bör finnas förutsättningar för i Stockholmsområdet.pegee skrev:
https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/naringsliv/e/20846/just-nu-abro-bryggeri-gor-jatteinvestering/
Så du som bor i en lägenhet kanske inte kan göra det men din fastighetsägare.
Inte behöver du skuldsätta dig eller bli "miljömupp", det är ju valfritt. Däremot om många andra prövar sig fram och tycker att det är roligt samt positivt så möjliggör det kanske att den el som du i framtiden förbrukar blir "fossilfri", även om det kanske inte är vad du önskar.I Itaka skrev:
Idag är väl det mesta det, oljekraftverk rullar väl ibland och vid eltoppar importeras det.
Men om kärnkraftverken avvecklas enligt plan och om ingen skulle satsa på ny former av elproduktion, t.ex. det artikeln berör, så skulle scenariot kunna förändras. Sedan kanske Sverige inte är det land där fossilbaserad el har några större volymer utan det finns på andra platser i Europa, men ur ett globalt perspektiv så kanske Sverige får försöka skapa ett större överskott på el som kan exporteras.
Men om kärnkraftverken avvecklas enligt plan och om ingen skulle satsa på ny former av elproduktion, t.ex. det artikeln berör, så skulle scenariot kunna förändras. Sedan kanske Sverige inte är det land där fossilbaserad el har några större volymer utan det finns på andra platser i Europa, men ur ett globalt perspektiv så kanske Sverige får försöka skapa ett större överskott på el som kan exporteras.
Jag är med, men hur stor andel av den totala förbrukningen kommer från importerad "fossilel"?X xLnT skrev:
Jag får uppfattningen att det inte är något att ha klimatångest över(?)
Och på vilket sätt hjälper en solcellsanläggning att undvika denna import?
Det är inte min plats att avgöra när du ska känna ångest över vårt klimat.C cpalm skrev:
Om du själv producerar (och använder) den energi ditt hushåll behöver så bidrar du inte till något behov av import.
Dom har nog räknat med att en solcellsanläggning inte konstant levererar 100% av sin kapacitet. Det är inte många dagar som jag får ut mer än 8 kW från min 9 kW anläggningX xLnT skrev:Jag får inte ihop siffrorna, har de 17kW solceller? Invertrarna ser ju ut att komma från Victron Energy och deras Quattro enhet som max kan leverera 15kVA. Hur får de ut resterande från solcellerna?
Man borde ju skriva ut vad anläggningen kan klara av att producera (vilket då blir 12kW), inte vad effekten av solcellerna är imo.H hagv skrev:
Vad händer då solcellerna faktiskt levererar mer än vad invertern klarar av att hantera? Blir det överskottsvärme i panelerna?