T
H Hill73 skrev:
Ren lögn. Oljebolagen gör allt dom kan för att vi ska tro att batterierna är dåliga ...

[länk]

Volkswagen:
[länk]

Det är ju även allmänt känt att Norrmännen hatar vår planet ... det är därför nybilsförsäljningen är till 50% batteribilar ... LOL.
Jaså, du tror man kan trolla fram kobolt och litium ur en hatt eller? Var kommer dessa metaller ifrån tror du, vet du hur mycket koldioxid som alstras för att få fram dom?
 
T Thomas' skrev:
Här en artikel av många!

[länk]
Jag vet inte men jag tycker nyteknik är en tidning/sitt dom mer och mer verkar vara nån lobbyverksamhet.

Klart en nyproducerad bil "kostar energi".
Det gör väll en ny bensin/diesel också.
Vad man bör tänka på är att har man en diesel/bensin, se till att använda den till den är slut det är mest ekonomiskt och miljövänligt.
Men men bil är status och många måste öka sin självkänsla med bilen
 
T
Lägger ingen vikt i just ny teknik. Men detta är inget som någon liten blaska hittat på, många "tror" att det är så miljövänligt med elbilar, men då påstår jag att man ej är påläst!

https://www.mestmotor.se/recharge/a...re-an-diesel-nya-studien-mots-av-hard-kritik/

"Studien hävdar också att framställningen av elbilsbatterierna kräver stora mängder energi som även den är smutsig. Forskarna tar Tesla Model 3 som exempel och hävdar att batteriet släpper ut upp till 15 ton koldioxid redan innan bilen börjar köras."

15 ton! Det motsvarar cirka 10.000 mil med en bil från 2010 innan man ens kommit upp i den summan! Skulle det vara miljövänligt?

"Till att börja med räknar forskarna med tio års livslängd för bilen, vilket är väldigt kort."
 
Det väl jättebra....eller? Om man har en gård till sitt förfogande, stora ytor och en rejäl
dos kunskap så kan man visst fixa något sådant. Men alla som bor i lägenhet, eller andra
hyrda bostäder, vad skall dom göra?
Goda exempel förvisso, men det måste till större insatser än detta för att Stockholm,
Göteborg, Malmö, Norrköping........ skall kunna leva fossilfritt till 100 procent. Och
det är politisk vilja som måste till för att kunna styra upp detta. Klimatskam och
flygskam är inte konstruktiva element i processen. Det behövs ingenjörslösningar
på de tekniska problem som oundvikligen kommer att uppstå på vägen till ett fossilfritt
samhälle.
 
M mipsson skrev:
En fundering - väl medveten om att jag kanske tänker helt uppåt väggarna fel - men ändå.
Att som i artikeln producera sin egen el och sedan sälja tillbaka överskottet till sin elleverantör. Vad är vitsen? Kan man inte lika gärna plocka blåbär och sälja till en grossist och sedan ta intäkten för att finansiera sina elkostnader? Mycket billigare. Eller, kanske mer realistiskt - hyra ut sitt hus/stuga några veckor om året - skattefritt, och finansiera fastighetens elkostnad med hyresintäkten.
Man slipper ju då också en hel rad investeringar i solceller, teknik och fysisk anslutning.
Jag kan iofs se en poäng i artikeln, att de lagrar ned infångad solcells-el till batterier. Då får man ju ett visst skydd för strömavbrott, men hur ofta är det strömavbrott? Och även den tekniken kostar ju en slant.
/MP

Då detta är relativt nya lösningar är det nog ingen (inte ens husägaren i artikeln) som tror att det ska vara rakt av ekonomisk vinning, det står väl till och med så i artikeln. Poängen är väl att utveckla och demonstrera att man inom snar framtid kan vara helt självförsörjande på el i ett hus. Då vet man ju att man får 100 % fossilfri el och när alla hus genererar sin egen el som kan skickas ut i nätet blir elnätet inte heller så känsligt för enstaka olyckor/sabotage/krigshändelser där kraftverk stängs ner.
 
T Thomas' skrev:
Lägger ingen vikt i just ny teknik. Men detta är inget som någon liten blaska hittat på, många "tror" att det är så miljövänligt med elbilar, men då påstår jag att man ej är påläst!

[länk]

"Studien hävdar också att framställningen av elbilsbatterierna kräver stora mängder energi som även den är smutsig. Forskarna tar Tesla Model 3 som exempel och hävdar att batteriet släpper ut upp till 15 ton koldioxid redan innan bilen börjar köras."

15 ton! Det motsvarar cirka 10.000 mil med en bil från 2010 innan man ens kommit upp i den summan! Skulle det vara miljövänligt?

"Till att börja med räknar forskarna med tio års livslängd för bilen, vilket är väldigt kort."
Jag tycker det är tråkigt för de som byggt sin anläggning och sen får ta skit för det när det görs en artikel om dem.

Thomas. Vill du fortsätta diskutera batteri så kan det väl göras i en tråd om just detta. Eller rättare sagt så har det väl redan diskuterats en hel del... skillnaden mellan en batteribil och en fossilbil är att elbilen kommer ikapp fossilbilen.
Men skrotar du båda bilar vid samma antal mil och återvinner batteriet så är metallerna redan upptaga och kan återvinnas till en nytt batteri. Avgaserna från fossilbilen är utsläppta under bilen livslängd. Och producerar man en ny fossilbil och en ny batteribil så måste fossilbilen släppa ut nya avgaser. .... man får inte tänka för kortsiktigt.
 
  • Gilla
Edvuld och 13 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag tycker det är tråkigt för de som byggt sin anläggning och sen får ta skit för det när det görs en artikel om dem.

Thomas. Vill du fortsätta diskutera batteri så kan det väl göras i en tråd om just detta. Eller rättare sagt så har det väl redan diskuterats en hel del... skillnaden mellan en batteribil och en fossilbil är att elbilen kommer ikapp fossilbilen.
Men skrotar du båda bilar vid samma antal mil och återvinner batteriet så är metallerna redan upptaga och kan återvinnas till en nytt batteri. Avgaserna från fossilbilen är utsläppta under bilen livslängd. Och producerar man en ny fossilbil och en ny batteribil så måste fossilbilen släppa ut nya avgaser. .... man får inte tänka för kortsiktigt.
För att inte tala om att när du väl har elbilar och infrastrukturen och mentaliteten för dessa har skapats, så kan du när som helst, utan större utmaningar, byta till eventuell ny batteriteknik som bygger på mer lättillgängliga grundämnen.

Motverkar man hela elbilsrörelsen genom att gnälla om att "dieselbilar minsann släpper ut lika lite CO2" så sitter vi fast med gammal teknik i evighet.
 
  • Gilla
Robban M och 6 till
  • Laddar…
T
H Hullefar skrev:
För att inte tala om att när du väl har elbilar och infrastrukturen och mentaliteten för dessa har skapats, så kan du när som helst, utan större utmaningar, byta till eventuell ny batteriteknik som bygger på mer lättillgängliga grundämnen.


Motverkar man hela elbilsrörelsen genom att gnälla om att "dieselbilar minsann släpper ut lika lite CO2" så sitter vi fast med gammal teknik i evighet.
Du glömmer att även dieselbilar utvecklas!
 
T Thomas' skrev:
Du glömmer att även dieselbilar utvecklas!
Tänker du på Volvos nya B5 hybridmotor, som kommer ersätta D5?
Den nya motorn visade sig förbruka något mer än den gamla när Auto motor & sport testade den.
 
Hur funkar ellagringen i batterierna.
Används det på kvällen på rätt sida mätaren eller används det i ett eget nät?
 
T
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tänker du på Volvos nya B5 hybridmotor, som kommer ersätta D5?
Den nya motorn visade sig förbruka något mer än den gamla när Auto motor & sport testade den.
Nej
 
K
T Thomas' skrev:
Lägger ingen vikt i just ny teknik. Men detta är inget som någon liten blaska hittat på, många "tror" att det är så miljövänligt med elbilar, men då påstår jag att man ej är påläst!

[länk]

"Studien hävdar också att framställningen av elbilsbatterierna kräver stora mängder energi som även den är smutsig. Forskarna tar Tesla Model 3 som exempel och hävdar att batteriet släpper ut upp till 15 ton koldioxid redan innan bilen börjar köras."

15 ton! Det motsvarar cirka 10.000 mil med en bil från 2010 innan man ens kommit upp i den summan! Skulle det vara miljövänligt?

"Till att börja med räknar forskarna med tio års livslängd för bilen, vilket är väldigt kort."
Läser du ens det du länkar till? As usual utvecklingen går framåt, och för att göra dig riktigt glad så kan jag meddela att när NorthVolt börjar tillverka batterier så kommer ett 100 kWh batteri att kräva cirka 7500 kWh att tillverka, räknat på svensk elmix så är det ungefär lika mycket som en dieselbil släpper ut på 90 mil. Tummen upp på det!

Gällande jordartsmetaller så innehåller även detta 100 kWh batteri cirka 10 kg litium som till majoriteten utvinns som en biprodukt när man utvinner aluminium och koppar, det du insinuerar med darrande läpp och tårögda ögon gällande de stackars människorna i Afrika så är det absolut jättehemskt och tråkigt, men det är endast en marginell volym till den stora massan. Tantal däremot...
 
  • Gilla
kardborren och 2 till
  • Laddar…
Tycker det verkar spännande med vindkraftverket och blir nyfiken på att veta mer vad det kostar, vad inkörningsproblemen är och hur marknaden för vindkraftverk ser ut för småhus. De ger till skillnad mot solcellerna el även på natten och på vintern när man som mest behöver det.

Batteripaketet är onödigt i ett land som Sverige där vi kan spara energi i våra vattenmagasin när man inte utgår ifrån den enskilda konsumenten. Energiskatterna gör det dock lönsamt idag.
Alternativt borde elbilens batteri kunna användas för att lagra och använda till hushållet i den mån man inte ska ut och göra långkörning och behöver ett fulladdat batteri.
 
Det är dyrt att vara "miljömupp"!

Tycker man att det är roligt att skuldsätta sig ännu mer med ett hus, så OK, go ahead!

Själv kan jag tänka mig att göra roligare saker än att springa och läsa mätare, reparera och underhålla elektronik

samt ha en potentiell bomb i uthuset om (när) det uppstår en kortslutning någonstans.

Stora, laddade batterier exploderar och brinner, har tyvärr egen erfarenhet från en gammal bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.