14 661 läst · 101 svar
15k läst
101 svar
100 procent eldrivet på gården
Hur mycket koldioxid har en liter bensin/diesel släppt ut i form av transporter och vid raffinerade innan den kommer till din lokala bensinmack? Och en konventionell bränslebil är ju inte helt koldioxidneutral att tillverka den heller. Så jag tror nog att båda lägren ska räkna på alla parametrar och inte bara framhäva det sämsta. Blir ju precis som i politiken. Bara pajkastning och ingen fakta.T Thomas' skrev:Lägger ingen vikt i just ny teknik. Men detta är inget som någon liten blaska hittat på, många "tror" att det är så miljövänligt med elbilar, men då påstår jag att man ej är påläst!
[länk]
"Studien hävdar också att framställningen av elbilsbatterierna kräver stora mängder energi som även den är smutsig. Forskarna tar Tesla Model 3 som exempel och hävdar att batteriet släpper ut upp till 15 ton koldioxid redan innan bilen börjar köras."
15 ton! Det motsvarar cirka 10.000 mil med en bil från 2010 innan man ens kommit upp i den summan! Skulle det vara miljövänligt?
"Till att börja med räknar forskarna med tio års livslängd för bilen, vilket är väldigt kort."
//Fredrik
Tycker det är olustigt hur många trång synta som inte förstår att redan idag är batteri drift helt överlägsen. Inom 10 år utklassar den.T Thomas' skrev:
Kör du bilen på den elen blir det ungefär samma förbrukning som en bensinbil. Men man undviker att ladda då om det går. Resten av tiden är det klart bättre. Det är inte direkt ofta som Karlshamnsverket är i drift.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 416 inlägg
Dedär är ju en sanning med modifikation, priset på el är så högt att ägarna av det oljekraftverket tycker det är lönsamt att bränna olja.T Thomas' skrev:
Vi kan också ställa det i relation till med att sveriges fordonsflotta i snitt konsumerar 1 100 000 liter bensin/diesel i timmen under hela året (2010 års siffror)
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...gen-oversteg-bensinforsaljningen-2010-125913/
Kanske information som du bör läsa? https://elbilen.se/artiklar/elbilsmyter/T Thomas' skrev:
Det är ju i undantagsfall det är lönsamt att bränna olja.
Och?@ @ndreas skrev:
Faktum kvarstår, vi eldar i karlshamsverket eftersom vi har elbrist. När man laddar elbilen så tas ju elen tex därifrån.
Du kan inte sitta och påstå att elbilen är 100% miljövänlig när elen som du laddar den med, inte är det!
https://www.gp.se/debatt/att-behålla-den-gamla-bilen-kan-vara-klimatsmart-1.14351561
Redigerat:
Nej, bilar är per definition inte miljövänliga. Men de kan vara mer eller mindre skadliga.
Som någon annan svarat dig tidigare. Karlshamsverket är i drift och bränner en massa diesel för att det är lönsamt. Elpriset är alltså högre än kostnaden för att leverera el genom att bränna diesel. I praktiken skulle alltså inte Karlshamsverket behöva vara igång - men nu är det lönsamt - och då kör de...T Thomas' skrev:
Lönsamt för naturen också? Ni som propagerar för elbil!@ @ndreas skrev:Som någon annan svarat dig tidigare. Karlshamsverket är i drift och bränner en massa diesel för att det är lönsamt. Elpriset är alltså högre än kostnaden för att leverera el genom att bränna diesel. I praktiken skulle alltså inte Karlshamsverket behöva vara igång - men nu är det lönsamt - och då kör de...
Fundera på alternativet. Laddar man när marginalelen är oljekondens så är den inte bättre än en bensinbil. Men annars är den det. Så ja, den är miljövänligare. Det är sällan oljekondens är aktiv.