F
S Squall Leonhart skrev:
Var det inte det estetiska som åsyftades då det nämndes att fälla in panelerna i taket för att smällta in bättre? :thinking:
Jo absolut, det jag menade var att man får vara extremist-estet för att inte rucka på sina ideal för det blir minst dubbelt så dyrt för drygt halva skörden.
 
T Thomas' skrev:
Lägger ingen vikt i just ny teknik. Men detta är inget som någon liten blaska hittat på, många "tror" att det är så miljövänligt med elbilar, men då påstår jag att man ej är påläst!

[länk]

"Studien hävdar också att framställningen av elbilsbatterierna kräver stora mängder energi som även den är smutsig. Forskarna tar Tesla Model 3 som exempel och hävdar att batteriet släpper ut upp till 15 ton koldioxid redan innan bilen börjar köras."

15 ton! Det motsvarar cirka 10.000 mil med en bil från 2010 innan man ens kommit upp i den summan! Skulle det vara miljövänligt?

"Till att börja med räknar forskarna med tio års livslängd för bilen, vilket är väldigt kort."
Hur mycket koldioxid har en liter bensin/diesel släppt ut i form av transporter och vid raffinerade innan den kommer till din lokala bensinmack? Och en konventionell bränslebil är ju inte helt koldioxidneutral att tillverka den heller. Så jag tror nog att båda lägren ska räkna på alla parametrar och inte bara framhäva det sämsta. Blir ju precis som i politiken. Bara pajkastning och ingen fakta.

//Fredrik
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Lustigt att det aldrig nämns vilken påverkan batterierna har på miljön, hur många varv man kan köra runt jorden med en vanlig bil innan man ens kommit upp i vad det påverkar naturen för detta. Men det är väl som 3:e statsmakten kanske...
Tycker det är olustigt hur många trång synta som inte förstår att redan idag är batteri drift helt överlägsen. Inom 10 år utklassar den.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
T
Samuel Bruze Samuel Bruze skrev:
Tycker det är olustigt hur många trång synta som inte förstår att redan idag är batteri drift helt överlägsen. Inom 10 år utklassar den.
Speciellt när vi inte har tillräckligt med el så vi behöver bränna 140.000 liter olja i timmen, i timmen!!!
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Kör du bilen på den elen blir det ungefär samma förbrukning som en bensinbil. Men man undviker att ladda då om det går. Resten av tiden är det klart bättre. Det är inte direkt ofta som Karlshamnsverket är i drift.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Speciellt när vi inte har tillräckligt med el så vi behöver bränna 140.000 liter olja i timmen, i timmen!!!
Dedär är ju en sanning med modifikation, priset på el är så högt att ägarna av det oljekraftverket tycker det är lönsamt att bränna olja.

Vi kan också ställa det i relation till med att sveriges fordonsflotta i snitt konsumerar 1 100 000 liter bensin/diesel i timmen under hela året (2010 års siffror)
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...gen-oversteg-bensinforsaljningen-2010-125913/
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
@
T Thomas' skrev:
Lustigt att det aldrig nämns vilken påverkan batterierna har på miljön, hur många varv man kan köra runt jorden med en vanlig bil innan man ens kommit upp i vad det påverkar naturen för detta. Men det är väl som 3:e statsmakten kanske...
Kanske information som du bör läsa? https://elbilen.se/artiklar/elbilsmyter/
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Speciellt när vi inte har tillräckligt med el så vi behöver bränna 140.000 liter olja i timmen, i timmen!!!
Vi hade tillräckligt men Tyskland köpte de vi hade så priserna gick upp i Skåne och då var det ekonomiskt fördelaktigt att starta förbränningen.
Inte riktigt samma sak.
 
  • Gilla
Rille99 och 1 till
  • Laddar…
T
Lite motsägelsefullt att säga "det är lönsamt att bränna olja" samtidigt som man ska vara "duktigt" och köra elbil.

Det går inte riktigt ihop!
 
Det är ju i undantagsfall det är lönsamt att bränna olja.
 
T
Redigerat:
Nej, bilar är per definition inte miljövänliga. Men de kan vara mer eller mindre skadliga.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
@
T Thomas' skrev:
Och?

Faktum kvarstår, vi eldar i karlshamsverket eftersom vi har elbrist. När man laddar elbilen så tas ju elen tex därifrån.

Du kan inte sitta och påstå att elbilen är 100% miljövänlig när elen som du laddar den med, inte är det!

[länk]
Som någon annan svarat dig tidigare. Karlshamsverket är i drift och bränner en massa diesel för att det är lönsamt. Elpriset är alltså högre än kostnaden för att leverera el genom att bränna diesel. I praktiken skulle alltså inte Karlshamsverket behöva vara igång - men nu är det lönsamt - och då kör de...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T
@ @ndreas skrev:
Som någon annan svarat dig tidigare. Karlshamsverket är i drift och bränner en massa diesel för att det är lönsamt. Elpriset är alltså högre än kostnaden för att leverera el genom att bränna diesel. I praktiken skulle alltså inte Karlshamsverket behöva vara igång - men nu är det lönsamt - och då kör de...
Lönsamt för naturen också? Ni som propagerar för elbil!
 
Fundera på alternativet. Laddar man när marginalelen är oljekondens så är den inte bättre än en bensinbil. Men annars är den det. Så ja, den är miljövänligare. Det är sällan oljekondens är aktiv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.