1 307 438 läst · 5 347 svar
1307k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Ja. Men den ger växelspänning(AC) ut så du måste likrikta strömmen för att universalsensorn skall må bra.
Med typ en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-50v-1-5a-p90050
Med typ en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-50v-1-5a-p90050
Ok tack
Och idag dök RGBW listen upp. Den kommer definitivt räcka som belysning i takfoten. Blandar man både RGB med dom vita blir det mycket bra tryck i den.
ETA för alu-listerna är på torsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ETA för alu-listerna är på torsdag.
@Hoffan
24V RGB +Warm White 72led/m IP66.
Med DHL frakt ($54) uppsplittat ger
$44,5 + $9 (ca 343 kr/rulle)
Sen tillkommer väl moms om man inte har väldig tur.
Inte billigaste ledlisten bland bolagen på aliexpress, men det var inte många som hade den specen.
24V RGB +Warm White 72led/m IP66.
Med DHL frakt ($54) uppsplittat ger
$44,5 + $9 (ca 343 kr/rulle)
Sen tillkommer väl moms om man inte har väldig tur.
Inte billigaste ledlisten bland bolagen på aliexpress, men det var inte många som hade den specen.
Hej på er allihopa.
Har nu nött mig igenom hela tråden och är helt på det klara med att jag ska automatisera livet en aning.
Det enda som jag känner mig lite tveksam på är om jag ska slå till på en Vera Lite eller en HC2:a. Jag jobbar som tekniker och programmerar FBD i ABB 800xA en del. Jag kommer från en tidigare karriär som elektriker så inkopplingen är jag inte orolig för. Vad jag däremot känner lite tveksamhet kring är det som några av er rutinerade rävar skriver om sk. LUUP kod, PLEG m.m. Är detta något som går att lära sig utan att tillbringa månader med att slita håret? Jag är mest inne på att skaffa en Vera då det tilltalar mig mer, men jag vill inte ta mig vatten över huvudet.
Synpunkter kring detta?
Har nu nött mig igenom hela tråden och är helt på det klara med att jag ska automatisera livet en aning.
Det enda som jag känner mig lite tveksam på är om jag ska slå till på en Vera Lite eller en HC2:a. Jag jobbar som tekniker och programmerar FBD i ABB 800xA en del. Jag kommer från en tidigare karriär som elektriker så inkopplingen är jag inte orolig för. Vad jag däremot känner lite tveksamhet kring är det som några av er rutinerade rävar skriver om sk. LUUP kod, PLEG m.m. Är detta något som går att lära sig utan att tillbringa månader med att slita håret? Jag är mest inne på att skaffa en Vera då det tilltalar mig mer, men jag vill inte ta mig vatten över huvudet.
Synpunkter kring detta?
Pleg och luup kodning är extremt enkelt. Speciellt PLEG är lätt, utom möjligen lite mera avancerade saker. Luup är något mera flexibelt och således något svårare, men fortfarande väldigt lätt. Jag jobbar som risk analytiker och har iofs en bakgrund som programmerare, men ärligt talat vi pratar timmar inte månader innan man löst utmaningar. Visst kan man göra saker onödigt svårt för sig (vi skall inte tala om programmeringen kring min wake up, eller projektor styrningen just nu - jag har gjort det onödigt svårt för mig så jag må backa och göra om men 17on vad läckert det kommer bli!) Men möjligheterna är oändliga! Vera tillåter större flexibilitet helt enkelt.
Så enkelt det kan vara när man tänker efter:hek skrev:Phillips släppte för några år sedan sin väckarklocka Wake Up Light. Nu kan du fixa samma sak med en liten Vera plugin och din taklampa och zwave dimmer i sovrummet.
Installera pluginen WakeupRamp
[bild]
Konfigurera vilka enheter du vill rampa upp på morgonen under Devices. Du kan också ställa in under hur lång tid (i sekunder) som skall förflyta mell 0-100% av ljusstyrkan RampTimeSec.
Går även välja ett antal enhet som stoppar upptändningen hos WakeUpRamp (t.ex om du är bortrest) vilket väljs med InhibitingDevices. I mitt fall kan jag ha en "Virtuell Switch" som är på när vi har pålarmat huset.
När konfigurationen är klar är det bara att skapa en scen som slår på WakeupRamp vid tidpunken man vill gå upp på morgonen (- upptändningstiden).
Hmm ... nu skulle man ju vilja att ens (z-wave) väckarklocka skickar väckningstiden till Veran också.
Läs mer här:
[länk]
http://www.controlliving.nl/en/wake-up-light-wekker/
Hej,
Börjar misstänka att jag har fått en defekt Fibaro Universal Sensor. Kan inte lägga till den i min Vera Lite. Har satt Veran i include läge och tryckt tre snabba på sensorns knapp. Testat att reseta sensorn. Ingen lycka.
Visst är det rätt att lägga till den som en standard Z-Wave device?
Hade ni som lyckats lägga till den problem? Några tips innan den åker tillbaka?
/J
Börjar misstänka att jag har fått en defekt Fibaro Universal Sensor. Kan inte lägga till den i min Vera Lite. Har satt Veran i include läge och tryckt tre snabba på sensorns knapp. Testat att reseta sensorn. Ingen lycka.
Visst är det rätt att lägga till den som en standard Z-Wave device?
Hade ni som lyckats lägga till den problem? Några tips innan den åker tillbaka?
/J
Logga in
Skapa konto
Skumt, Antar att du mätt spänningen som du skickar in? Och att polaritet är rätt.
Och ja.. la till den som vilken annan enhet som helst.
Prova att resetta den också genom att slå på strömmen och håll in knappen i 10 sekunder.
---
Reset
Resetting by cutting off the power supply and re-connecting the power supply
while holding down the B button – after 10 seconds, after another cut-off and
re-connection of power supply the settings of the device will be reset.
Och ja.. la till den som vilken annan enhet som helst.
Prova att resetta den också genom att slå på strömmen och håll in knappen i 10 sekunder.
---
Reset
Resetting by cutting off the power supply and re-connecting the power supply
while holding down the B button – after 10 seconds, after another cut-off and
re-connection of power supply the settings of the device will be reset.
Tack, men har även testat en reset. Bootat om Veran. Mätt V och Polaritet.
Verkar kört. Trist.
Verkar kört. Trist.