Alla ni z-wave experter. Om ni byggde nytt idag. Skulle ni köra Z-wave igen eller KNX istället?
 
Det är nog ganska få som har erfarenhet av båda systemen.
Har man pengarna så är KNX säkerligen superbra då man slipper radiobiten som kan fallera. Trådat är ju alltid att föredra om man kan välja. Dock får man räkna med att ta in en KNX-tekniker varje gång man vill programmera om delar av sitt system.
Min haxxor bror som kör KNX i sitt nybyggda hus verkar dock kunna programmera om sitt system själv.
 
Programmeringen är nog inge problem. Jag är programmerare. Kanske ska starta en community sen med knx progrmmringshjälp till hemanvändare.
 
Nejdå. Det är bara att ladda ner ets4 ev ets3 om du gillar att kappa koder och börja köra(lite räcker för en normal villa). Finns många fina böcker som förklarar det mesta men ändå är det ett backbone system som jobbar med 1 och 0. Inget avancerat för en haxxor ;-)
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
rightnow skrev:
Alla ni z-wave experter. Om ni byggde nytt idag. Skulle ni köra Z-wave igen eller KNX istället?
Jag skulle nog köra KNX. Men jag är inte säker.

Motivation för:
* Man slipper ha en massa elprylar utspridda i huset i diverse knökiga utrymmen.
* Det är robustare. Radio är ... radio.
* Även produkterna som sådana känns bättre på KNX (KNX är ju gjort för kontor/industri, zwave mest för hemmen).


Emot:
* Det finns mycket mer kuliga pluginer och appar för zwave.
* Dyrare startup - med zwave kan man sprida kostnaden över tiden, och allt eftersom man ser behov samt lär sig vad man kan göra.
* Mer statiskt - det är mycket enklare att ändra zwave både vad gäller regler och om man tex vill ha en dimmer på en lampa.
 
  • Gilla
hek och 4 till
  • Laddar…
Ni som ligger före mig med hästlängder när det gäller zwave.

Även grej jag undrar. Ringen på en fibaro Wall plug, kan man styra den utifrån
andra enheter. Typ ha den som en larm indikering om typ garageporten är öppen ?
Utan att det påverkar Wall plugens övriga funktioner ??
 
Hoffan skrev:
Ni som ligger före mig med hästlängder när det gäller zwave.

Även grej jag undrar. Ringen på en fibaro Wall plug, kan man styra den utifrån
andra enheter. Typ ha den som en larm indikering om typ garageporten är öppen ?
Utan att det påverkar Wall plugens övriga funktioner ??
Ja, enligt manualen kan den "triggas" av olika händelser. Men det hänger nog en del på vilken controller (Vera/Fibaro etc) du har. Man kan sätta färg på dioden också enligt parameter.

/J
 
Så pass mycke har jag läst oxå. Själv kör jag Vera, så frågan e hur man triggar detta i den.
 
c14ym0re skrev:
Gjorde mig en första beställning igår, sista dagen på m.nu's 15% =)
Får se hur det kommer lira tillslut, men aningen skoj skall det allt bli att börja pilla lite :)

Eftersom man inte vet vilken av dimmers man kommer föredra, så köpte jag en blandad kompott, så får man väl känna efter lite inför uppgraderingen av z-wave lösningen :)

1 x Fibaro Home Center 2
2 x EZMotion Triple Sensor - Express Controls
2 x Dörr-/fönstersensor - Vit - Fibaro
4 x Insatsdimmer 500W - Fibaro FGD211
4 x Micro Smart Energy Illuminator - Aeon Labs
10 x Wall Plug - Fibaro
2 x Z-Wave Smoke Detector SF812 - Everspring
1 x Z-Wave Door bell with push button
1 x Z-Wave Remotec ZRC-100 Universal Remote Control

Sen om allt kommer lira ihop med Fibaron får väl tiden utvisa... Måste iaf säga att det är grym service av Erik hos www.m.nu iaf, mailade in en beställning vid 19-20 snåret sista april, och fick allt kirrat direkt på rotmos.
Hej,
har du fått "Z-Wave Door bell with push button" att fungera med HC2? Hur upplever du annars HC2:an?
 
Puh nu har jag läst hela tråden och hunnit bli både imponerad och kluven av alla kommentarer. Funderar själv på att börja lite smått. Känns som att Nexa inte är ett alternativ längre.

Är det någon som har handlat från www.ledljusdesign.com tycker att de verkar hålla bra priser på Fibaros grejer och även andra elgrejer.
 
Redigerat:
iSnobben skrev:
Är det någon som har handlat från www.ledljusdesign.se tycker att de verkar hålla bra priser på Fibaros grejer och även andra elgrejer.
Den sidan som du hänvisar till har ju lite mer att önska. Inga produkter t ex....

/J
 
Vilken av Fibaros "puckar" ska man använda till en garageport med impuls? Finns ju en "Roller Shutter" som jag inte har koll på.
Från manualen till garageportsmotorn:

port_brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/J
 
erikssonjorgen skrev:
Den sidan som du hänvisar till har ju lite mer att önska. Inga produkter t ex....

/J
Sorry skrev visst fel, skulle vara www.ledljusdesign.com och inte .se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.