Hej,
Vi bestämde oss för att investera i ett nytt tegeltak på landet. Det är en gammal bondgård så huset är rätt stort och vi anlitade en lokal byggfirma. Nu kom vi ut över påsk och de har precis haft en plåtslagare där för att täta samt göra ränndalar. Estetiskt är resultatet katastrofalt. De har gjort ränndalarna så breda att taket ser halvfärdigt ut. Jag har påpekat detta (bredden) till byggfirman, att jag aldrig någonsin sett så breda ränndalar och att det inte alls ser ut som vi förväntade oss. Han säger att det är en fråga om tycke och smak och att allt är ordentligt gjort. Men någonstans tycker jag att de borde kontakta oss om de tänker frångå standard. Behöver vi ta dit en ny plåtslagare för att göra om och sedan bekosta själva eller kan man reklamera något bara för att det är fult?
Hur kan man gå vidare?
Tacksam för råd.
Elin

Traditionellt svenskt rött hus med vita knutar och tegeltak under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd traditionell svensk stuga med vita knutar och uteplats på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tycker det ser normalt ut, dina gamla var ju obefintligt små.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Biler på gamla taket samt hur det ser ut nu.

Liite väl breda kanske de var.. men de gamla var istället nog så smala....
Jag hade även föredragit att plåten varit tegelröd istället för svart, tror det inte synts lika mycket då. Samt vita vindskiveplåtar

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tycker du det? För mig känns det som en racerbana rakt genom taket. Varje vinkel upp mäter nästan 30 cm och när jag tittat på bilder så hittar jag inget så brett. Jag antar att det också förstärks av att plåten är svart. Men vad finns att göra?

Kan man måla plåten eller skulle det se konstigt ut?

Jag tror det är för att de är svarta. Man brukar ha dem i samma färg som taket så att de inte syns. I morgon ska jag kolla hur breda våra är.

De är onödigt breda, och de borde varit tegelröda.
Har ni inte avtalat ngt särskilt med takläggarna/plåtfirman så finns det nog inte mkt att göra.
Kanske ngn i takbranschen vet, men jag tvivlar på att det finns ngn std på bredden på ränndalar. Dock är alla "std" plåtarbeten nu för tiden som jag sett väldigt stora och klumpiga (= fula).

Ja, lite udda med dessa SVARTA vindskiveplåtar. De sticker verkligen ut :thumbdown:
Vad tänkte takläggaren/plåtslagaren på egentligen?

harry73
Det är också färgen jag reagerar på. Å andra sidan hade du samma färg på plåten i ditt gamla tak.

Tja, breda är de, men inte abnormt breda. Däremot var dina gamla ovanligt smala.
Försök att leva med det, det är inget fel i utförandet, en fråga om tycke och smak. Har du inte sagt till om någon särskild bredd i förväg får du inte genom det som reklamation.
Dessutom syns det väldigt väl när allt är nytt, plåten djupt nysvart, teglet nytegelrött. Om ett par år har solljus, pollen, damm, sot från skorstenen och annat bös som far omkring mattat ner saker och ting lite så kontrasterna minskat.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är den svarta plåten som ser konstig ut och förstärker otroligt mycket. Så är det något du ska ta med byggaren är varför man valt svart och inte matchande tegelröd. Det gäller även vindskivornas plåt, den skulle varit vit.
Håller med om att det ser "intressant" ut på ert hus.

• Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
Det där arbetet är inte utfört av en riktig plåtslagare. Fel färg man lägger aldrig svart till rött tak om inte önskemålen är sådana från beställaren. Plåtarbetet är kass, lyft av några pannor så vi ser hela plåtens bredd och även vid båda nockarna så vi ser hur dom gjort. Längs med takkupan skall det spåras i panelen så plåten kommer in i spåret.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi tycker att själva arbetet är gediget utfört. Vi har också valt att behålla vindskivorna och annan plåt svarta. Ränndalar har vi aldrig diskuterat, men de kanske går som plåt? Det har liksom inte funnits någon kommunikation alls och nu sitter de där. Om vi bestämde att vi skulle ha svart plåt (OBS att vi aldrig pratade ränndalar) och byggaren säger att då kommer det att bli som förr men fräschare...till att sedan göra breda, svarta racerbanor även om måtten då kanske inte är fullt så ovanliga. Ja, jag tycker att det är så konstigt och jag är så ledsen.
Frågan återstår vad finns att göra? Jag tror knappast att de kommer att göra om bara för att vi tycker att det är fult.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.