Är det någon som har erfarenhet av, eller goda kunskaper om, IHC Kontroll- och styrsystem?'

1. Är det värt att satsa på när man ändå bygger nytt? Hur mkt dyrare är det än en normal el-installation?

2. Använder man verkligen de smarta funktionerna som erbjuds? t.ex:
- IHC låter dig styra belysningen på många sätt, med strömställare, dimmer, timer, rörelsedetektor, skymningsrelä eller fjärrkontroll. Till dessa kommer programmerbarheten, som gör det möjligt att skapa 'god natt'-knappen vid sängen, '-komhem'-knappen vid entrédörren.
- IHC-systemet har en inbyggd slumpgenerator, som kan ta över när ingen är hemma. Den kan till exempel styra belysning och markiser så att hemmet upplevs som bebott.
- Är du osäker om du stängde av spisen, låste och larmade? Då kan du ringa hem till IHC och kontrollera detta. Du kan också tända och släcka belysningen, stänga av spisen eller låsa dörren.

Det låter ju onekligen coolt...

(BeoLink från B&O är IHC-kompatibelt -- så om man har det dessutom så kan man sköta allt i huset med BO-fjärren... Vad kostar ett BeoLink-system??)

// MC

IHC har jag ingen erfarenhet av däremot har jag jobbat med att utveckla produkter för intelligenta hus.

Det största problemet idag är att det inte finns någon allmängiltig standard för hur man ska koppla ihop olika enheter. Produkter från olika företag går därför inte att koppla ihop (förrutom vissa undantag). Detta medför att de produkter som finns blir väldigt dyra.

Jag kommer att vänta med att installera någon intelligens i vårt hus tills det finns en standard. Men, för att förbereda för framtiden så drar vi massor med tomrör till alla rum i huset.

OK. Men Någon måste gå i fronten & se till att en standard får användare... ;)

// MC

Och du anmäler dig som frivillig. Det är bra! Om alla snåla husägare gjorde som du skulle vi haft en standard idag :)

Så det är kundernas fel att det inte finns en standard?
Tittar man på hårdvarusidan vad det gäller datorer så är det snarare tillverkarna som inte vill enas, trots att många produkter är väl etablerade på marknaden saknas standard.

General Failure skrev:
Och du anmäler dig som frivillig. Det är bra! Om alla snåla husägare gjorde som du skulle vi haft en standard idag :)

Inte 'kundernas fel' -- men kunder kan genom efterfrågan sätta standarden som ska gälla.
Jmf. med klassikern: videosystemen VHS/Beta/Video2000 i början av 80-talet... :)

Jag skojade mest. Men visst är det kundernas fel. Hade efterfrågan på sådana här produkter varit tillräckligt stor så hade det funnits en standard.
Det bästa vore om tillverkarna kunde komma överens om en öppen standard. Näst bäst är om en av elektronikgiganterna sätter ner foten och säger att så här blir det.

Hej,

När jag byggde 1999/2000 valde jag att bygga in en hel del "intelligens". Bl.a elsystem med IHC och Audio / Video i de flesta rummen. Nätverksuttag i alla rum är också standard.

Med tanke på att ingen fattade vad jag menade 1999, så har jag skaffat mig en del insikt.

Mycket finns dokumenterat på http://husbygget.lovskog.com

Det finns massor med standarder. Nyckelordet är "allmängiltig" standard, alltså en standard som har blivit accepterad av hela industrin. Dvs när du kan gå till närmsta elektronikaffär eller byggvaruhus och köpa prylarna där.

Hej!

Det finns ett Forum på MSN för just hem automation. Kanske inte den mest aktiva diskussionsgruppen men är det fler som är intresserade kanske det tar fart?!!

http://groups.msn.com/SwedishHomeautomation

Mvh Stefan :)

Är det någon som vet vad det ungefär kostar att installera ett IHC system ?
T ex vad kostar central panelen etc.

Vem installerar i Stockholms område ?

Det verkar svårt att hitta några.

/Sweli

Hej!
Det här är jag mycket intresserad av. Vi ska bygga nytt i Huddinge om ca 1.5 år och då vill jag installera ett system för intelligenta funktioner i huset. Jag vill ha nätverk, larm, video/dvd, ljud och styrning för el och rumsmiljö samlade i en central enhet, typ server/central.

Jag har hört talas om Lexel som verkar lovande. Om det är någon som har erfarenhet av att installera något dylik vore det mycket intressant att få ta del av era erfarenheter.

:-/ Hej,
Jag söker samma sak. Vi ska börja snart att bygga och har inte hittat än vem som kan installera Lexels IHC-system och Lexels Home nätverk eller vad den totala "mer" kostnaden blir jämfört med en "vanlig" installation.
Nu har jag kontaktat mina leverantörer/installatörer på jobbet (ABB Construction) och begärt ett prisförslag från dom.
Dom har jobbat många år hos oss på företaget och vet att dom är professionella, duktiga och kan alla el och nätverk avancerade system.

Jag fick ett pris från ett företag som jag träffade på en visningshus från Aneby. Dom begärde 30000 för bara nätverks installationen. Alltså Data/Tele/Tv.
Kanske en fingervisningd för vad det kan kosta? ;)

Vi kommer att installera Lexels IHC styrnings system och data/tele/TV och larm i huset
Nu har jag hittat en el-installatör som kommer att göra hela jobbet till ett rimligt pris inkl all el i hela huset.

Vi börjar att bygga i slutet av Oktober. Det blir spännande att ha en dator som styr hela huset ;D

Hej!
Kul att ni bestämt er. Vem ska installera systemet åt er? Har ni fått en offert eller är det på löpande räkning. Vad kommer det att kosta?

Kan ni inte posta lite kommentarer om ert bygge, jag är fruktansvärt nyfiken.
Bygger ni i Stockholm?
/Kenneth

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.