Dom sa här om dagen att jag inte kunde få både busskabel och vanlig dragning till ett par brytare i prefab-yttervägg eftersom bara ett rör var draget så jag tolkar det som att det inte blandar Cat6 och 230V någonstans. Lyckligtvis var dessa brytare tänkta till utebelysningen, så nu kör vi på ljusrelä istället och det blir då busskabel till brytaren istället för 230V.

Det blir många rör....
 
  • IMG_0397.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Javisst blir det :)
Jag tror att det gick åt 10km kabel i vårat hus...
 
  • väggiVrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elcentral.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • datacentralen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ucentral.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är jag dum i huvet om jag vill lära mig KNX fast jag egentligen inte har nytta av det själv? Bor i en 50-talslägenhet men jag skulle ändå vilja köpa lite aktorer och brytare och labba lite här hemma. Började läsa om det här på forumet för några dagar sen och har varit helt såld på det (tekniknörd som man är) men det känns lite väl att köpa en licens för 10 lax för att sitta och leka lite. Men vem vet, en vacker dag kanske man har användning för det. Vad tycker ni som pular själva? Hur har ni lärt er, finns det några bra böcker osv?
 
Finns väl KNX över power line också alt. KNX över radio som du kan köra skarpt så slipper du köpa grejer som blir liggandes sen...
 
Steppen7: Det hade jag missat. KNX Over Powerline verkar intressant. Men som jag fattar det behöver man fortfarande en licens för ETS för att kunna köra det. Varför ska man hålla på med Twisted Pair när man lika gärna kan köra det direkt på det befintliga elnätet? Begränsar man sig på nåt sätt?
Tycker informationen om KNX/ETS på nätet är under all kritik. Inte ens KNX Accociation själva ger ju ut nåt av värde för att man ska förstå sig på det någorlunda.
 
Det finns ett knxforum som kan ge en del men jag vet inte hur aktivt det är. Det är nog inte så jättemånga som håller på med det eftersom det normalt sett kräver elbehörighet att montera grejerna.

Det finns nån gratisversion av ETS men jag har inte satt mig in i begränsningarna. Kan ha varit max 15 enheter eller nåt sånt samt att det inte gick att exportera.

Att KNX över nätet inte är så vanligt beror nog på att det inte lika bra tekniskt sett. Nu gissar jag, men jag tror man kan stöta på problem ibland beroende på hur det är kopplat med olika faser osv. Kanske behöver nån modul som kopplar mellan faserna mm. sen behöver man säkert ändå en nolla framdragen vilket inte alltid är fallet och då skiter det sig ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.