jag har IHC och har dragit alla uttag till centralen och det blir väldigt många rör.(jag har normalt gjort enligt nedan - dock ibland ett rör per sida av rummet - vilket är lite overkill).

Om jag skulle snåla (även troligen det jag skulle välja oavsett idagsläget) så skulle jag se till att alla uttag i varje rum har en tråd färg på övre brunnen och en annan på nedre brunnen + en extra tråd. Sedan skulle varje rum ha sitt eget rör med tre tråd + jord + nolla.
Då kan man i uttaget byta om man vill. i varje uttag skulle jag då skarva tråd 3 med en wago så att det lätt går att koppla in den tråden till ett uttag om man vill senare.

sedan kanske välja i centralen att nedre brunnen i alla uttag (färg 1) är direkt till säkring ( men flyttbar) och att övre brunn (färg 2) är till styrd utgång, färg 3 för senare val.
Eventuellt via kopplingsplint i centralen så att det är lättare att koppla om. ( viktigt att alla tre trådarna går till samma säkringsgrupp).

på detta sätt får man ett rör per rum och kan slå av på övre brunnen samtidigt - kan nyttjas för golvlampor etc som man vill kunna slå av/på manuellt eller tidsstyrt.

Vill man snåla med utgångar som är styrbara kan man till att börja med välja att alla övre uttag i flera rum styrs samtidigt - vi har flera golv och bordslampor som man tänder på kvällen och ibland fönsterlampor / julstjärnor i vägguttag - och dessa vill man ofta tända / släcka samtidigt.
Har man dragit enligt ovan och sett till att det finns plats i centralen för extra moduler så kan man börja med några få moduler.


Dessutom kan man förstås i ett enskilt uttag ändra vid behov.

man måste förstås välja uttag med separat brunnständning eller ha en ram med 2 separata uttag.

sedan egen tråd / rör med styrning till fönsterlampor och taklampor - här kan man dra ett rör per rum med tre tändtrådar på samma sätt som vid uttagen ovan - fast man styr alla trådar, t ex tråd 1 taklampa, tråd 2 fönsterlampor, tråd 3 uttag i fönstersmyg.

på ovan sätt blir dragningen inte så dyr - man ska ju ändå dra rör till alla rum och uttagen delar på samma rör från centralen

ovan innebär 4-5 styrbara utgångar per rum.

för t ex IHC/ Elko living har en utgångsmodul 8 utgångar vilket ger ca 2 rum per modul = ca 1000SEK per rum för utgångarna.

för dimmer tillkommer med Elko living ca 1500SEK per sak som ska dimras (mycket dyrare än när jag köpte mina ).

i IHC behövs också en controller 7-10000SEK + ett antal indatamoduler för tryckknappar för några tusen till.

jag tror att principen med tråddragning kan användas även om man använder annan styrningsutrustning än IHC.

i centralen skulle jag se till att ha en färdigbyggd normcentral med säkringar och jordfelsbrytare typ denna med 3 rader

och sedan 1-2 motsvarande tomma centraler för 230V och 1-2 för 24V så att det går att bygga ut senare.
 
Redigerat:
Jag har installerat Z-Wave i hela mitt hus nu fungerar hur bra som helst. Var även jag orolig för störningar mm men har ej upplevt något av det. Försäljaren lovade att detta ej skulle ske och han verkar ha haft rätt =).
Jag hade även funderingar på räckvidd, där fick jag som svar att då Z-wave arbetar i mech nätverk så är det inget problem. Dvs signalen hoppar ifrån modul till modul. Det var det ingen annan tillverkare som erbjöd så därför fick det bli Z-wave. Jag har även haft stor glädje av den sjukt smarta gateway som jag köpte, i den styr och modifierar alla apparater och scener i ett riktigt bra webgränssnitt. Sedan är det bara att plocka fram iPaden och lägga sig i soffan och leka.
Som du hör så är jag mer än nöjd =)
// S
 
Nu svänger man ju fram och tillbaka. Var inne på Z-wave, sedan säger alla att man ska köra KNX och nu säger du att Z-wave funkar så fint. :S

Hur resonerar ni kring elbehörighet och att göra själv? Jag har jobbat som elektronikkonstruktör, är civ. ingenjör osv så jag känner mig högst kunnig på området men jag är ju inte behörig. Man skulle ju spara grova pengar om man köpte KNX-grejer från tyskland och installerade själv och lät husfirman dra rör och ledningar bara...
 
Hehe det är nog upp till var och en vad man gillar men jag är iaf mycket nöjd med mitt. Jag installerade allt själv det var bara att byta ut mina existerande komponenter och sedan stoppa i de nya. Inga nya kablar inga extra rör. Lycka till med beslutet och berätta gärna vad det blev !
 
Radio funkar dåligt säger folk. Störningar och räckviddsproblem etc. Vad säger ni som har kört lite? Vilka nackdelar har ni märkt?
Mindre problem med moderna radiosystem såsom Z-Wave eller de baserade på IEEE802.15.4 (ZigBee, etc) om du jämför med Nexa, etc. De spelar i en helt annan division. Lite som old-boys mot La Liga matcher, trabant mot Ferrari, ...

Z-wave och ZigBee har funktioner för att säkerställa att ett meddelande faktiskt kommer fram och precis som nämnts ovan en mesh topologi. D.v.s ett meddelande från A till C kan komma fram även om radio signalen inte når, genom att de reläas genom enhet B.

Z-Wave är ett protokoll-snålt system på 868Mhz ISM bandet i Europa. 802.1.5.4 med ZigBee i spetsen typiskt 2.4 GHz bandet och hyfsat komplicerat.

Dock, om du bygger nytt hade jag ju utan tvekat satsat på ett trådat system som KNX/EIB eller Elko LivingSystem (fd IHC) alla dar i veckan.
 
Kollade den där länken till modulen med strömmätning och även några andra Z-wave sajter. Det verkar komma en hel del nya grejer till våren med strömmätning i väggbrytare och vägguttag mm. Hittade även en klassisk grendosa med 5 uttag där alla är individuellt styrbara och har energimätning!

Hittade en CO2-sensor också som man skulle kunna styra ventilationen med. Z-wave lockar som sagt mycket starkt med alla dessa prylar och den snygga appen:
http://itunes.apple.com/us/app/hstouchpad/id364785711?mt=8

TLovskog - varför skulle du välja KNX alla dar i veckan framför Z-wave? Om vi förutsätter att kommunikationen fungerar smärtfritt vilket mycket tyder på, vad är då anledningen till att köra trådat när man får fler möjligheter med trådlöst? Övertyga mig nu! :)
 
Först: Jag är inte på något sätt emot trådlösa lösningar i hemautomation. Tvärtom, det vore att såga av den gren man sitter på. Z-wave är mycket pålitligt och även de andra meshade nätverken.

Personligen så tycker jag dock att trådöst använder man när man har 1) Trådlösa prylar i övrigt 2) Inte kan använda tråd för att man inte kan komma fram eller av design skäl. Jag skulle aldrig använda det för att det är jobbigt att dra tråd.

Bygger man då nytt eller blåser ut en villa helt och hållet så är tråddragandet inget problem och för mig då det hela uppenbart.

Andra argument (mot, vilket är lite obalanserat och inte likt mig, men ... det är tidigt och det vart sent igår med att få igång ett meshnätverk ) ...

  • Alla de sensorer som du hittar med Z-Wave finns för KNX. Dessutom i olika design och från olika företag. Det mesta går att lösa med IHC också.
  • Det är svårt att hitta elektriker i Sverige för arbete med smarta styrsystem i villor. Detta gäller de någotsånär ettablerade systemen som KNX/EIB och IHC. Jag skulle förvänta mig att det är ännu svårare att hitta elektriker för Z-Wave (fast det har jag inget igentligt belägg för). Iofs kan du göra en vanligt installation och sedan byta ut allt mot Z-Wave fast det är väl att ta i.
  • Från ovan gäller möjligen då; att ju mer speciellt ett hus är uppbyggt, ju svårare kanske att sälja i framtiden. Extremen här är ju då att bygga helt eget.
  • Prismässigt undrar jag om det inte blir billigare med KNX och definitivt med IHC. Trådlösa enheter, speciellt knappar och sensorer innehåller betydligt mer elektronik och bör bli dyrare. I IHC fallet är knapparna dumma (även om de är löjligt dyra ändå) och kopplas till centralen. 16 ingångar för IHC kostar i runda slängar 500kr hos billigIHC + 16 knappar á 250kr + utgångsmodul för 16 utgångar 2 x 500 = 5500. För Z-wave hos www.homestore.com kostar 16 knappar med aktuatorer 16 x 500 = 8000kr.

    Jämförelsen haltar lite åt båda hållen. Exempelvis blir det dyrare i IHC fallet med 16 dimmade utgångar, men å andra sidan blir det betydligt dyrare i Z-wave om du vill ha aktuatorerna installerade på andra ställen än i knapparna (läs separata knappar och aktuatorer).

    Dock bör det visa på att varken IHC eller KNX är dyrare.
  • Förutom materialkostnaden så tror jag installationskostnaden blir något högre än en traditionell installation och inte säkert billigare än en KNX när du bygger nytt. Visserligen kan det hela installeras traditionellt, men det borde bli en del merjobb p.g.a en naturlig oerfarenhet från installatören, iom specialfallet. Trots allt används KNX i många (alla?) industri och kontorsfastigheter.

    Även här haltar det lite då en del sensorer bara kan enkelt smäckas upp i den trådlösa världen.
  • Z-Wave klarar 232 enheter normalt. IHC klarar 128 in och 128 ut normalt. Med min senaste utbyggnad av huset (utbyggt till 270kvm, ett plan, 12 rum, pool, 2 spa, hemmabio, allt styrt) med råge sprängt kapaciteten och har fått bygga en hel del eget. KNX klarar flera tusen enheter.
  • En del sensorer stora som hus i jämförelse. Hos oss har jag ett antal magnetkontakter infällt i karmen till några dörrar. Syns inte alls. Försök gör det med Z-Wave.
  • En hel del sensorer kräver batterier och då byte av dessa.
  • Mig vetterligen har Z-wave fortfarande en fundamental svaghet i att om en enhet försvinner från meshnätet (sönder, tagits bort) så genererar systemet en massa felkoder ända tills alla enheter tas bort och hela nätet återställs. Inget stort kanske, men inte snyggt heller.
En brasklapp vad gäller priser och installationskostnader. Detta är min högst personliga gissning, uppskattning och höftning. Finns säkert någon som kan bättre förtydliga eller möjligen förkassta. Det hela är väldigt beroende på hur stort du vill bygga.

För att balansera det hela så har de trådlösa en del nyheter som är rätt smarta och användbara. Bl.a då mätning av strömförbrukningen som snabbt seglat upp på toppen av hijpen iom alla diskussioner om miljö och smart grid etc.

Att ha Z-Wave i grenuttag och därigenom göra dem styrbara är ju dessutom givet.

Så därför kvarstår nog min rekommendation och notering ...

1) Den som bygger ett smart hus just nu kommer bygga det på snart gammal teknik. När det här tar fart så kommer det inte bli KNX, IHC, etc.
2) Dock, idag hade jag byggt med trådat KNX och kompletterat med trådlöst för mobila delar.
3) I närheten blir systemintegreringen det struliga. D.v.s hur får vi alla olika system att upplevas som en helhet.

Är själv elektronikkonstruktör så i stort känner jag igen mig i dina tankar och resonemang. Själv följer jag inte helt "råden" ovan heller då jag bygger egen LED styrning och markis / mörkläggnings sytrning i 19" rack för all belysning i senaste utbyggnaden (32 individuella spottar, RGB lister och 5 gardiner). Har också / kommer ha hemmabyggda IEEE 802.15.4 enheter i vissa fall. Utomhusbelysningen är även den till våren en egen variant av KNX.

Vad gäller installation så får ju bara det göras av behöriga i alla fallen. I IHC fallet (och i KNX med centralt placerade ingångar) så bör du få dra alla brytare själv, eftersom det är 24V. Jag säger bör för jag tror inte det står utryckligen varken eller i någon skrift. Det hela mynnar ju dock ut i elcentralen. Texterna är inte utformade, IMHO, efter 2000 talet här. Här är ju trådlösa knapper och sensorer finfint, eftersom de i alla hänseenden bör kunna installeras, och installationen därmed utökas, utan behörighet.
 
Redigerat:
Ett långt och välskrivet svar! Man tackar! :)

Ett potentiellt problem i mitt fall är att Myresjöhus som vi bygger med är lite fyrkantiga ibland. Vi var tex och tittade på ett hus hos en av deras kunder som hade KNX. Det visade sig att kunden hade tagit deras standardinstallation som ingår, och sedan vid tillträdet rivit bort gipset på väggarna och dragit om allt själv. Han hade visserligen elfirma, men ändå, att inte låta husfirman åtminstone dra rören i väggarna rätt...

Vi ska ha möte med elektrikern om en vecka precis så då kommer vi ju diskutera vilka alternativ som finns. Om han godtar att jag gör en del jobb själv och sedan låter honom kontrollera eller hur det nu kan tänkas bli. Jag vill ju vara så förberedd som möjligt.

Vore kul om man kunde skissa på ett KNX- resp. Z-Wavesystem och se vad materialkostnaden landar på. Låt säga att vi har:
12 dimmerkanaler
12 på/av kanaler
20 väggknappar
1 skymningssensor
Hmm vad mer vill man ha?

Kostnad Z-Wave
12*1000kr för dimmers
12*800kr för brytare
5*800kr för extra scenknappar. Knappar ingår också i brytare/dimmers
?kr skymningssensor
600kr för USB-dongel
1500kr för homeseer styrprogram
1000kr beg laptop

Kostnad KNX
3*3000kr för 4ch dimmers
5000kr för 16ch modul
20*?kr för knappar, har hört att man måste ha nån bussomkopplare också?
1000kr skymningssensor
?kr strömförsörjning
?kr ethernet? eller vad som krävs för att styra med iPad el liknande?
 
Intressant tråd detta d^_^b På hus mässan i Älvsjö i höstas så sa en av Schneiders säljare att har man bara dragit fram en 7 ledare till resp. rum (tex. i takdosan) så har man möjligheter att göra hur man vill senare....
Stämmer detta?
Gäller detta både KNX och IHC?
 
Jag har en granne som har gjort så. Man har då gemensam nolla och jord samt en permanent inkopplad fas till vägguttag som inte behöver styras. Det blir då 4 ledare kvar varav en sannolikt går till belysningen i taket. Kvar blir då 3 ledare som kan användas till att styra vägguttag. Vilka vägguttag man vill styra kan man koppla om i takdosan.
 
steppen7 skrev:
Jag har en granne som har gjort så. Man har då gemensam nolla och jord samt en permanent inkopplad fas till vägguttag som inte behöver styras. Det blir då 4 ledare kvar varav en sannolikt går till belysningen i taket. Kvar blir då 3 ledare som kan användas till att styra vägguttag. Vilka vägguttag man vill styra kan man koppla om i takdosan.
Vilket system har dom? Vi själva är inne på IHC i och med att vi bygger nytt
 
KNX

Har inte satt mig in i skillnaden mer än att IHC är äldre och billigare.

Värt att tillägga är också att grannen kör vanliga klassiska strömbrytare på väggen som är kopplade till en KNX-ingångsmodul. Denna modul pratar med en 16-utgångars on/off modul. Han får då ett klassiskt elsystem ur funktionssynpunkt, men kan ändå skapa på/av-grupper. När man vill kan man sen bygga på med dimmermoduler samt byta ut strömbrytarna mot riktiga KNX-knappar för att kunna styra bättre.
 
Vet inte om IHC igentligen är äldre. KNX bildades genom en del sammanslagningar med bl.a EIB som har funnits ett bra tag.

Den stora skillnaden är att IHC är en proprietärt centralt system. D.v.s alla knappar och utgångar är kopplade till stendumma IO moduler som styrs av en central dator av PLC stil. Så fort en ingång aktiveras körs en liten snutt kod som styr en eller flera utgångar eller andra resurser etc. Programvaran är som vilket ritprogram som helst och den får man med controllern.

KNX är igentligen distruberat system där intelligens finns i varje knapp etc (därav kostnaden). En knapp / sensor som stimuleras skickar ett telegram till en eller flera utgångar och resurser. I en del installationer finns ingångsmoduler i centralen dit man drar knappar etc precis som i IHC fallet. Fast då tappar man lite av finessen med ett busssystem. Vill man ha logiska funktioner finns det speciella bmoduler för det. KNX understödjs av en publicerad standard. Programvaran har en lite mer karaktär av att användas av professionella installatörer.

Min högst personliga erfarenhet och uppfattning är att KNX är konstruerat och gjort för att förenkla stora industri installationer där fokus ligger på enkel och flexibel utbyggnad, men relativt enkla funktioner (timer styrda lampor, trappomkastare med 7 knappar i hallar etc)

IHC är mer byggt för att hantera en mer fast, mindre, installation där fokus ligger på mer logiska operationer. D.v.s dra för markiserna när jag sätter igång projektorn om det är ljust ute eller är vinter och mellan klockan 17:00 och 23:00 etc. Typisk villa då.

Men båda systemen klarar av alla scenarior.
 
i min IHC installation så har jag använt vanliga ELJO Senso 3 knappsbrytare men kompletterat med fjädrar. jag har också 3-4 st IHC Senso 8 knappars på ställen där jag ska styra många saker.

så brytarna i en IHC instalation kan vara vanliga som man ändå ska installera - men bör kunna kompletteras med fjädring på knapparna. ( det går även utan fjädring förutom vid dimring och om man vill ha flera funktioner (kort tryck, långt tryck, dubbeltryck etc).
 
Att dra ett stjärnnät till varje rum känns ju väldigt flexibelt men hur gör man med väggbrytaren, drar man ett rör separat till denna för busskabeln? Ska man kanske dra ett rör till tradosan plus ett separat till centralen så att man både kan dra klassisk installation via takdosan samt busskabel i den separata om man kör KNX? Man vill ju dra rören för största flexibilitet vid nybygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.