Enl min elektriker används EIB system mera för företag och IHC för privatmarknaden.
 
Citat från Lexel's hemsida:

"Var används EIB
Lexel EIB Kontrollsystem används i större installationer med krav på hög funktionalitet exempelvis kontor, skolor, kyrkor, industri- och, hyresfastigheter, offentliga lokaler där fastighetsautomation och integrering mellan olika fastighetsfunktioner är viktig, samt i avancerade installationer i villor.

För mindre installationer i villor och mindre kontorsfastigheter är Lexel IHC ett alternativ, som är enkelt att installera och programmera."
 
Det är precis som MC säger och det som står på Lexels hemsida stämmer också.
Jag jobbar ofta med projektering och driftsättning av EIB så jag vet vad det handlar om. Med EIB får man ett mer flexibelt hus och kan lättare förändra i framtiden. Men lite dyrare blir det också. Man kan programera att tryckknapparna ska utföra olika saker. Olika typer av scenarier i form av "Komma hem", "Gå bort", "Toa", "Kök m.m. Bara fantasin sätter bergränsingar. Tryck på "gå bort" och du försätter huset i ett läge där du släcker en del belysningen andra dimmas ner, strömmen till spis och kaffekokaren stängs och larmet kanske slår till.
Sätt in en knapp bredvis sängen och tryck på "kök" och belysningen dimmas upp i vägen till köket. Sätt hur mycket du vill att belysningen ska dimmas i % och hur snabbt. Olika former av tidfunktioner kan lätt göras. Det som gör det flexibelt är att bussen består av en tvåtråd som löper runt i huset och när det ska kompl. är det bara att koppla in sig varsomhelst på bussen.
En bra framtid och en rolig leksak för oss som är teknikintresserade.

 
Vilka är förtjänsterna med EIB kontra IHC, som du vill åt?
 
Åh herregud. Jag som trodde att JAG var pervers. ;)
Det handlar ju för jösse namn bara om att tända och släcka lampor. Systemen ni snackar om kostar ju både brallan och skjortan och kan fortfarande bara tända och släcka lampor. Vilken intelligens....!

Jag föreslår en enklare variant: Trådlösa strömbrytare och dimmers. De kan faktiskt ganska mycket...
 
KarlXII skrev:
Det handlar ju för jösse namn bara om att tända och släcka lampor. Systemen ni snackar om kostar ju både brallan och skjortan och kan fortfarande bara tända och släcka lampor. Vilken intelligens....!
Nja inte bara smart belysning; jag ringer hem och sätter på bastun, inkommande vatten stängs av 2h efter att jag larmat på och låst, motorvärmaren startar när jag trycker på godmorgonknappen vid sängen må-fr mellan kl 06-09 om det är under 5 grader varmt ute, etc...
 
Visst  finns det möjligheter, men det mesta går ju att fixa ändå. Vattnet bör t.ex. stängas när larmet aktiveras, och det kan en sektion i larmet ta hand om.
Motorvärmaren sitter ju på timer, är det inte kallt sätter jag inte ens i sladden  :)
Visst finns det stora möjligheter, men medge att det är mest en leksak...? :)
Det finns ju en rätt saftig riskfaktor i det hela. Pajar din central får du kall bil, inget kaffe och dessutom mörkt hela vägen ner till köket. Hur är det med åsksäkerheten i EIB-centralen?
 
Vi har IHC. Lite leksak är det allt -- men säg inte det till hustrun! ;)
 
Mina läppar är förseglade.
Hoppas hon inte läser forumet. :p


 
Försent, Elkillen. Jag drar redan ihop de nakna trådarna med tungan. På så sätt spar jag in eltandborsten oxå.
 
Du sköna nya värld. Jag längtar till den dagen då varenda kontakt, lampa och allt annat i huset har ett eget IP-nummer och kan styras med SNMP eller annat lämpligt protokoll.
Då skulle man även kunna hacka in sig hos grannen och bjuda på disco!
 
Det handlar om komfort och att höja standarden på huset men givetvis kittlar det extra hos oss som är intresserade av teknik. Dels att använda och tekniken bakom.

Åska
Normalt sätt klarar det överspänningar bra. Viktigt att tänka på när man förlägger buss och kraft är att man lägger dom tillsammans och inte för långa avstånd mellan.
Det handlar som alltid när det åska, om det slår ner i centralen så går det säkert åt pipan än då. Men förvånansvärt är att det brukar bara vara att återställa igen.

MC du har gjort precis som jag kommer att göra med timern till bilen och kaffekokaren och m.m.
Roligt är det att planera och visa sina okunniga kompisar vad man kan göra.
 
ByggarBob skrev:
Det är precis som MC säger och det som står på Lexels hemsida stämmer också.
Jag jobbar ofta med projektering och driftsättning av EIB så jag vet vad det handlar om. Med EIB får man ett mer flexibelt hus och kan lättare förändra i framtiden. Men lite dyrare blir det också. Man kan programera att tryckknapparna ska utföra olika saker. Olika typer av scenarier i form av "Komma hem", "Gå bort", "Toa", "Kök m.m. Bara fantasin sätter bergränsingar. Tryck på "gå bort" och du försätter huset i ett läge där du släcker en del belysningen andra dimmas ner, strömmen till spis och kaffekokaren stängs och larmet kanske slår till.
Sätt in en knapp bredvis sängen och tryck på "kök" och belysningen dimmas upp i vägen till köket. Sätt hur mycket du vill att belysningen ska dimmas i % och hur snabbt. Olika former av tidfunktioner kan lätt göras. Det som gör det flexibelt är att bussen består av en tvåtråd som löper runt i huset och när det ska kompl. är det bara att koppla in sig varsomhelst på bussen.
En bra framtid och en rolig leksak för oss som är teknikintresserade.
Men allt det där går också att göra med IHC, så jag förstår inte vad är det som är bättre med EIB ???
Tända lampor i olika steg, ansluta larm, dimmer, gomorgon och godnatt-knapp, allt detta finns i IHC.

Kan du förklara varför ska man betala mer ?

Mot sambos vilja ska vi installera IHC, jag älskar tekniska leksaker ;D ;D ;D
 
Lite av skillnaden mellan IHC och EIB är att man kan styra värme bättre, koppla in olika typer av displayer mm. När man ställer ljusnivåer finns det bara 2 st nivåer i IHC men i EIB kan man ställa vilket man vill.
IHC styr man med en liten PLC som man placerar i centralen och man bygger upp kablaget som ett stjärnnät. EIB kan man koppla in sig var som helst på bussen.
Lite av skillnaden !!!
Ett IHC är mycket bra det också men EIB klarar lite mer.
 
ByggarBob skrev:
När man ställer ljusnivåer finns det bara 2 st nivåer i IHC men i EIB kan man ställa vilket man vill.
Detta visste jag inte... Är det 50% resp. 100% då, eller?Jag hade räknat med att kunna ställa in valfri ljusstyrka på dimmrarna. Är du säker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.