Har nu kollat priser på IHC komponenter, verkar det OK med följande?

centralenheten ca 3600
dimmer ca 2400
ingångsmoduler 16 ingångar ca 500 - 600
24 V utgångsmodul 8 utgångar ca 600
230 V utgångsmodul 8 utgångar ca 1300
4 polig tryckknapp ca 440

Priser ink moms.
 
Det kostar att ligga på topp... :surprised:
 
Ja det är inga billiga leksaker. För det är ju trots allt vad det egentligen är.

Jag överväger att bara fixa rördragning så att det går att bygga upp ett IHC nät senare, nackdelen är ju att man då måste göra om stora delar av installationen i centralen vilket kostar en del.

Det känns fel att inte förbereda huset för möjligheten att göra sånt här nu när man har chansen.
 
Om jag har fattat det här rätt så bygger man IHC som ett stjärnnät medan EIB har en sammanlänkande buss till alla berörda uttag
EIB kan dras hur som helst (både stärnnät och parallellkoppling m.m )det enda man inte får göra är att koppla busskabeln i en slinga (m.a.o i en cirkel)

Kalsipper
 
Sedan så kan jag ju nämna att det numera finns enklare (och billigare) "EIB system" där man har en programmeringsenhet (istället för PC-n och ETS) och på den
kan man själv programmera sitt system utan att vara särskillt kunnig i vare sej el eller datorer.

Kalsipper
 
Vad heter den?
 
Systemet som jag jobbat en del med heter tebis TS och är ett system från Hager.Det bygger på deras EIB produkter och man kompletterar med en programmeringsenhet så att man själv kan enkelt kan programmera systemet.Det finns (som alltid) vissa begränsningar t.ex max 64 deltagare samt att det bara fungerar med de flesta av deras EIB produkter.

Prismässigt så kanske inte produkterna är så mycket billigare men man slipper iaf köpa/hyra in ETS+konsult varje gång man skall programmera.

Kalsipper
 
Är det nån som kollat in Elkos system?
Såg detta på villa mässan och blev kraftigt imponerad :p
 
Hej,

En fundering...
Jag kommer att beställa extra tomma "el rör" i huset. Hur mycket kan man pressa i ett och samma rör? Får jag i TV antenn kabel + nätverkskable (cat5) i samma rör?


 
Nja, det kanske går en kortare sträcka men det är inte att rekommendera.

Om du av nån anledning måste byta en av dem blir det förmodligen svårt, för att inte säga omöjligt utan att dra ut bägge två.

Om du lägger ett VP20 rör så kanske det funkar bättre, men jag skulle hellre kosta på separata rör för varje system.
 
Är det något jag ångrar i mitt bygga av "intelligent" hus, så är det min något teoretiska beräkning av hur mycket jag borde kunna få igenom i VP-rör.

Att få igenom enbart 2 Cat5e i ett 16mm rör en längre sträcka är blodtryckshöjande. Har elektrikerna sedan anvädt slangtypen av vp-rör och gjort snäva 90 graders böjar mellan tak/vägg är det ännu värre.

1sak - 1rör är även mitt tips.

I mitt nästa hus kommer jag definitivt ha en helt annan approach till detta med "kabelstammar".


 
Väcker upp den gamal goding till tråd igen.

Nån som har koll på vart man hitta priser på EIB pryttlar?
 
Zany skrev:
Väcker upp den gamal goding till tråd igen.

Nån som har koll på vart man hitta priser på EIB pryttlar?
Vad är det för priser du undrar över?

Ska du ha det i en villa tycker jag att du ska titta mer på IHC.
Kommer några trevliga IHC nyheter i början av 2005 också.
 
Vad är det för priser du undrar över?
Tja, mest i jämförelse med vad IHC kostar, gärna om någon vet en online prislista.
 
"Kommer några trevliga IHC nyheter i början av 2005 också."

Vad är det som kommer då...!?

Har IHC...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.