30 110 läst · 49 svar
30k läst
49 svar
Vridmoment för hjulbultar?
Sida 1 av 4
Snart dags för vinterdäck (och därmed inköp av mutterdragare
Hur hårt ska hjulbultar dras?
Min kompressor ger ca 230 l/min vid 6 bar. Jag antar att jag bör titta på mutterdragare som drar max 230 l/min. Men "verkningsgraden" (vridmoment per luftflöde) verkar skilja mycket mellan olika modeller.
En modell ger t.ex 310 Nm och förbrukar 120 l/min.
En annan ger 540 Nm och förbrukar 110 lit/min.
Dessa två modeller finns i Swedols katalog. Om uppgifterna stämmer så kan jag visst få 540Nm om jag vill.
Jag har ingen aning om vad som krävs för hjulmuttrar. Någon som vet?
Nå't annat jag ska tänka på?
/Micke
Hur hårt ska hjulbultar dras?
Min kompressor ger ca 230 l/min vid 6 bar. Jag antar att jag bör titta på mutterdragare som drar max 230 l/min. Men "verkningsgraden" (vridmoment per luftflöde) verkar skilja mycket mellan olika modeller.
En modell ger t.ex 310 Nm och förbrukar 120 l/min.
En annan ger 540 Nm och förbrukar 110 lit/min.
Dessa två modeller finns i Swedols katalog. Om uppgifterna stämmer så kan jag visst få 540Nm om jag vill.
Jag har ingen aning om vad som krävs för hjulmuttrar. Någon som vet?
Nå't annat jag ska tänka på?
/Micke
Tack, men det inlägget har jag redan läst.
Du pratar om att få loss muttrarna, vilket såklart är bra att klara. Men om man begränsar vridmomentet vid idragningen samt oljar skruvarna så borde inte lossningen vara något större problem.
Frågan är vilket vridmoment som krävs för själva dragningen av muttrarna. Jag misstänker att det är ganska lågt i förhållande till 560 Nm. 560 är väl knappast möjligt att dra för hand om man inte har en väldigt lång hävarm...
Du pratar om att få loss muttrarna, vilket såklart är bra att klara. Men om man begränsar vridmomentet vid idragningen samt oljar skruvarna så borde inte lossningen vara något större problem.
Frågan är vilket vridmoment som krävs för själva dragningen av muttrarna. Jag misstänker att det är ganska lågt i förhållande till 560 Nm. 560 är väl knappast möjligt att dra för hand om man inte har en väldigt lång hävarm...
Har som sagt denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80492
Jorå, alla bultar/fälgnav fettas in med kopparpasta MEN på just saabskrället går man bet varje vinter/vår >
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80492
Problemet är väl att min kompressor inte ger 450 l/min utan ~300l/min så jag får inte ut utlovade 676 Nm.
Jorå, alla bultar/fälgnav fettas in med kopparpasta MEN på just saabskrället går man bet varje vinter/vår >
Lysande!
Tack för länkarna, precis vad jag ville ha.
/Micke
Tack för länkarna, precis vad jag ville ha.
/Micke
Tack för alla svar.
Jag hittade ett smidigt hjälpmedel - en momenthylsa. Det är en 19 mm-hylsa för hjulbultar, men den sitter på ett 2dm långt skaft. Tydligen börjar den dämpa skruvdragarens moment vid 110Nm. (fungerar bara med slagande mutterdragare). Den ser ut som en vanlig förlängd hylsa. Konstigt att det kan fungera. Iofs är den knallblå, det kanske är en magisk färg.
Ska bli spännande att testa (finns på Swedol). Finns även i 17mm och 19mm utförande.
Jag hittade ett smidigt hjälpmedel - en momenthylsa. Det är en 19 mm-hylsa för hjulbultar, men den sitter på ett 2dm långt skaft. Tydligen börjar den dämpa skruvdragarens moment vid 110Nm. (fungerar bara med slagande mutterdragare). Den ser ut som en vanlig förlängd hylsa. Konstigt att det kan fungera. Iofs är den knallblå, det kanske är en magisk färg.
Ska bli spännande att testa (finns på Swedol). Finns även i 17mm och 19mm utförande.
sgryd skrev:Tack för alla svar.
Jag hittade ett smidigt hjälpmedel - en momenthylsa. Det är en 19 mm-hylsa för hjulbultar, men den sitter på ett 2dm långt skaft. Tydligen börjar den dämpa skruvdragarens moment vid 110Nm. (fungerar bara med slagande mutterdragare). Den ser ut som en vanlig förlängd hylsa. Konstigt att det kan fungera. Iofs är den knallblå, det kanske är en magisk färg.
Ska bli spännande att testa (finns på Swedol). Finns även i 17mm och 19mm utförande.
Den fungerar (en del modeller iallafall), genom att det finns en fjäder innuti röret som upp till ett visst vridmoment låter kraften från din mutterknackare påverka hjulbulten, men över den kraften (tex 110 Nm) så är inte fjäderna kraftig nog att överföra momentet.
Den här modellen känns helt solid, som om den vore helsvarvad utan skarvar. Tror inte att det sitter någon fjäder i skaftet.
Hej. soliden är en så kallad torsionsfjäder, trots att den kanske inte ser ut som det man vanligen kallar en fjäder.
Ja precis, det _är_ skaftet som fjädrar.
Det är rätt att hjulbultar sällan ska dras med mer än 120 Nm, dom blir ofta överdragna även av personer som skruvar för hand (iaf när man börjar att sätta dit foten också).
Moment är ett knepigt område tillsammans med mutterdragare.
Med en riktig momentnyckel blir det kalasbra, men med mutterdragaren blir det vilket moment som helst!!!
Alltså, många mutterdragare har någon sorts momentjustering, Lita INTE på den...!!! >
Hamrar man lite extra blir åtdragningsmomentet åt he**ete för högt.
Ovan nämnda momenthylsor är bra mycket bättre, men även dom lider av samma problem, hamrar man länge, så blir det åtdragna momentet allteftersom högre.
Lite överkurs (eller kanske inte) inget moment blir rätt, även med den bästa momentmätaren i världen, om förutsättningarna inte är rätt, vilken i normalfallet betyder rena oskadade och insmorda gängor.
Rättelse, momentet blir egentligen rätt, men anspänningen i skruvförbandet blir fel ...
Det är rätt att hjulbultar sällan ska dras med mer än 120 Nm, dom blir ofta överdragna även av personer som skruvar för hand (iaf när man börjar att sätta dit foten också).
Moment är ett knepigt område tillsammans med mutterdragare.
Med en riktig momentnyckel blir det kalasbra, men med mutterdragaren blir det vilket moment som helst!!!
Alltså, många mutterdragare har någon sorts momentjustering, Lita INTE på den...!!! >
Hamrar man lite extra blir åtdragningsmomentet åt he**ete för högt.
Ovan nämnda momenthylsor är bra mycket bättre, men även dom lider av samma problem, hamrar man länge, så blir det åtdragna momentet allteftersom högre.
Lite överkurs (eller kanske inte) inget moment blir rätt, även med den bästa momentmätaren i världen, om förutsättningarna inte är rätt, vilken i normalfallet betyder rena oskadade och insmorda gängor.
Rättelse, momentet blir egentligen rätt, men anspänningen i skruvförbandet blir fel ...
Men mutterdragaren är ju mest guld i världen när hjulen ska loss efter en slaskvinter
Personligen har jag inget emot att gå över till skaft och hylsa och dra det sista för hand när hjulen ska monteras.
Va, två ggr per år...
Och momentnyckeln sitter väl i armen, eller hur?
Personligen har jag inget emot att gå över till skaft och hylsa och dra det sista för hand när hjulen ska monteras.
Va, två ggr per år...
Och momentnyckeln sitter väl i armen, eller hur?
Med en bra mutterknackare kan man ta loss muttrarna även med en liten kompressor, typ en bärbar på biltema.