peternicklas skrev:
Du ska inte ha slingan i hop. Nu vet jag inte om det påverkar zonklippningen men kablar ligger bara ihop när de går till öar, aldrig annars. Den gamla dragningen av slingan fungerar bra. Kör den på huset så är huset för stort eller felplacerat.
Jag la slingan så för att jag läste nånstans att hade man överbliven kabel kunde man lägga ut den på gräsmattan, ihop för att på så sätt skapa en falsk ö som inte roboten kände av.

Och ja, huset blev lite bredare än planerat men jag öppnade upp den vänsta långväggen till hälften men den kör ändå ut i en så snäv vinkel att jag fick lägga slingan på detta sätt.
 
Zoner: Ringde precis Clasohlsson support där jag köpt min791e.1 för att den "alltid" startar vid laddstationen, den personen där hade en teori om att zoner inte fungerade den första veckan för att klipparen då körde något learning mode och karlade trädgården, någon som kan bekräfta eller dementera det påståendet?

Gav upp efter en kvart till Worx egen support...
 
Min har gått i 3 veckor utan att den klarar av att hitta zon1......
 
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
Zoner: Kom fram till Worx support efter 20 minuter, tydligen ett känt problem att klipparen inte följer slingan ut till zonen man ställt in, de jobbar på det och ville gärna ha in loggfiler på problemet...

Så det blir kvällens nöje, nedgradera till 1.97 (eftersom den funkat en gång för mig) o dra igång loggning.
 
  • Gilla
dl_4711
  • Laddar…
GadgetMaster skrev:
Zoner: Kom fram till Worx support efter 20 minuter, tydligen ett känt problem att klipparen inte följer slingan ut till zonen man ställt in, de jobbar på det och ville gärna ha in loggfiler på problemet...

Så det blir kvällens nöje, nedgradera till 1.97 (eftersom den funkat en gång för mig) o dra igång loggning.
Funkade zonklippning för dig med v1.97? Har du eller någon annan den filen?
 
Corpes skrev:
Funkade zonklippning för dig med v1.97? Har du eller någon annan den filen?
Första gången efter att jag bytte till den versionen så fungerade zoner, men inte efter den gången. PM så kan jag maila om det är en 791e.1 du har?
 
Corpes skrev:
Jag har två zoner, en på 1m 90% och en på 70m 10%. Den går HELA TIDEN ut till 70m, aldrig direct ut I zon1 på 1m. Har provat v1.58, v1.98. Får inget svar av supporten heller varken via mail eller telefon......

Jag bifogar en bild på upplägget.
Jag har dragit slingan bakom laddstationen (som står i ett "robothus") så för att spara på överflödig slinga, men den är inte korsad och den ligger ihop precis som när man drar en "ö". Kan det störa ut? Jag vill inte gärna klippa kabeln där ifall man vill ändra nått. Det handla om en längd på ca 80cm totalt. Jag fick dra slingan så (efter en del tester) eftersom roboten körde på hörnet på huset annars.

Eller kan man dra slingan under laddplattan där ingående slinga går in?

[bild]
Du kan knappast skylla klipparen för fel när du inte har installerat enligt instruktionerna!
Gör om och gör rätt!
Eller har de ändrat anvisningarna för årets modell?
 
Redigerat:
nissenhj skrev:
Du kan knappast skylla klipparen för fel när du inte har installerat enligt instruktionerna!
Gör om och gör rätt!
Innan jag hade robothuset så låg slingan enligt den rödmarkerade linjen och enligt supporten så behövde man inte ha 2m fritt bakom laddstationen, så jo, jag har last insruktionerna....

Roboten har inga problem med att hitta och följa slingan hela vägen runt.
 
Corpes:
Nu har jag ingen erfarenhet av detta men varför kan du inte ha kvar den ursprungliga dragningen?
 
Redigerat:
Ganntrader skrev:
Nissenhj:
Nu har jag ingen erfarenhet av detta men varför kan du inte ha kvar den ursprungliga dragningen?
Jag antar att du menar mig.
Jag hade så men då huset blev lite för stort så slog roboten i det vänstra hörnet. På nuvarande sätt hittar roboten slingan och kör inte på huset.
 
peternicklas skrev:
Du kan göra så kablarna ligger ihop MEN då ska strömbrytaren sitta i ett av hörnen.
Varför ett hörn?
Kan inte följande konstruktion funka?
Trådarna är tänka att ligga ihop, dock svårt att rita.
Bild3.png
 
Nu, äntligen, fick jag tag på supporten och enligt han så är detta med zonklippning ett rent mjuvarufel och dom jobbar just nu på en beta som ska, om allt går bra, släppas i en skarp version inom några veckor. Hade inget med hur man dragit slingan att göra så det är bara att vänta.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Corpes skrev:
Jag la slingan så för att jag läste nånstans att hade man överbliven kabel kunde man lägga ut den på gräsmattan, ihop för att på så sätt skapa en falsk ö som inte roboten kände av.

Och ja, huset blev lite bredare än planerat men jag öppnade upp den vänsta långväggen till hälften men den kör ändå ut i en så snäv vinkel att jag fick lägga slingan på detta sätt.
Lägg tillbaka kabeln som den var från början.
Överbliven kabel ut i gräsmattan som till en ö. Dock kanske inte i direkt närhet av laddstationen. Jag hade lagt det efter hörnet.
 
peternicklas
Ganntrader skrev:
Varför ett hörn?
Kan inte följande konstruktion funka?
Trådarna är tänka att ligga ihop, dock svårt att rita.
[bild]
Tror inte det fungerar. När du använder ön så kommer det att gå signal i båda trådarna till vänster och de tar ut varandra. Vänstra hörnet får du ingen kontakt mellan kablarna och då har du ingen signal i slingan, det är därför som jag skrev i hörnan.
 
Corpes skrev:
Funkade zonklippning för dig med v1.97? Har du eller någon annan den filen?
kolla första inlägget i denna tråden.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.