Kanske kan JetCarrier vara ett alternativ? (jetcarrier.com) De har även sjöfrakt.

Så ja, nu var det beställt. Contractor saw med 36" förlängning och det bättre anhållet, gjutjärnsbord, den mobila ställningen samt en extra bromskloss.

Nu återstår bara ändlös väntan på 3-4 v...

Redigerat:
Bild på annan såg med samma lull-lull.

• IMG_2410-BlogOpener.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad landade såg och frakt på?

Det vet jag inte riktigt än. Sågen med tillbehör 15 626 kr, frakt ca 2 000 kr eller något mer, via jetcarrier (enligt mina beräkningar), sedan tull och moms som jag inte vet vad det landar på.

Inte så blodigt för en väldigt speciell såg. Bortser man från säkerhetsfunktionerna så skulle jag vilja säga att det fortfarand eär en väldigt fin såg utan riktig like i Sverige. Det ska bli väldigt kul att höra vad du har att säga om sågen!

Jag har haft förmånen att klämma på en Sawstop. Det är en gedigen såg. Du kommer inte att bli missnöjd. Att man kan köra dado blades är ju en stor fördel. Har du beställt några dado blades och tillhörande bromspaket? Det finns också något som kallas moulding blades, vilket kan vara trevligt om man vill göra exempelvis pärlspontliknande skivor i MDF eller vad man vill.
De möjligheterna saknar jag på min bordssåg.

phl skrev:
Inte så blodigt för en väldigt speciell såg. Bortser man från säkerhetsfunktionerna så skulle jag vilja säga att det fortfarand eär en väldigt fin såg utan riktig like i Sverige. Det ska bli väldigt kul att höra vad du har att säga om sågen!
Ja, det verkar vara en mycket trevlig såg, och det ska bli kul att höra vad du har att säga om den. Och det räcker ju faktiskt att du kastar in tummen i den en gång för att den ska ha varit riktigt billig.

• Gilla
Gunnar.n
  • Laddar…
Det stora fina gjutjärnsbordet med dubbla spår samt anhållet är det jag tycker utmärker sig mot de sågar som går att få tag på i Europa.

Det bådar gott detta, med tanke på omdömet från mattias. :)

Säkerhetsfunktionen är klart viktigast, men det verkar ju vara en riktigt bra såg i övrigt också. Precis som du är inne på phl så finns det nog inget riktigt motsvarande här, jag har då letat och lessnat i flera omgångar under 10 års tid. Det har alltid varit att man fått försaka något av det man vill ha. Här får jag det jag vill ha i kvadrat, plus en fantastisk säkerhetsfuktion samt möjligheten att köra dado-klingor, på köpet liksom. Visserligen mot krångel, obefintlig garanti, lite mer pengar och brist på icke certifierade verkstäder. Men ändå. :)

mattias, vad för såg kör du?

Nu ska det surfas på dado-klingor, moulding blades och fan och hans moster. Ni som hänger på andra forum, några dado:are att rekommendera?

Dr_Jerkyll skrev:
....Nu ska det surfas på dado-klingor, moulding blades och fan och hans moster. Ni som hänger på andra forum, några dado:are att rekommendera?
Tänk på att välja ett dado blade utan "coating" (ganska vanligt), annars fungerar inte Sawstop:en som den skall. Bladet måste vara elektriskt ledande. Detta gäller förstås också andra typer av klingor.

Dr_Jerkyll skrev:
Det bådar gott detta, med tanke på omdömet från mattias. :)
Ojdå, man har tydligen fått rykte om sig att vara en grin-gubbe! Jag fick nöjet att klämma på sågen i en Woodcraftbutik i mars 2008.

mattias, vad för såg kör du?
Jag kör en Festool precisio CS70. Jag är mycket nöjd med den men man kan inte använda alla listiga jiggar och tillbehör man läser om i amerikanska och engelska tidskrifter, böcker och forum. Å andra sidan har CS70:an grejer som få andra sågar har.

Nädå inte gringubbe, noggrann och påläst! Det är inte riktigt samma sak. :)

Bara cs70 an alltså, klyver du inge större saker? Vibrationer?

Dr_Jerkyll skrev:
Bara cs70 an alltså, klyver du inge större saker? Vibrationer?
Nu skall han inte bli stöddig! ;)

När jag köpte min rikt- och planhyvel så hade säljaren även en Moretens SF 2000 (?) kombinerad bordscirkelsåg med inbyggd vertikalfräs och justersläde (300 kg+) som han ville bli av med. Tyvärr hade jag inte plats, men jag tipsade en god vän som kom upp och köpte sågen. Tänk om man hade haft platsen... Som jag har nämnt tidigare så har min verkstad endast 16 kvm. Då blir det en hel del Festool. Om jag flyttar några fler gånger så skall det finnas plats för stora maskiner. Och travers.

Väldigt kul Dr Jerkyll! En sån såg skulle jag verkligen vilja ha. Har läst mycket om Sawstop tidigare, men aldrig hört något från en person i Sverige som har en.

Varför man skulle vilja göra pärlspånt i MDF har jag aldrig förstått, men moulding blades går ju att använda till riktigt snickeri också. Det är ju som en liggande vertikalfräs, och det finns flera olika system i USA har jag sett .

Mattias, om du bestämmer dig för att gräva ut en källarverkstad kan jag hjälpa till och lovar att bara prata om 110-voltsmaskiner och frekvensomvandling hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.